hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > نگهداری گل حنا؛ آموزش کاشت گل حنا، معرفی انواع گل حنا با عکس

نگهداری گل حنا؛ آموزش کاشت گل حنا، معرفی انواع گل حنا با عکس

شرایط کاشت گل حنا، نگهداری گل حنا، معرفی انواع گل حنا و نحوه تکثیر گل حنا که از طریق قلمه و کاشت بذر است را در این مطلب برایتان به طور کامل توضیح داده ایم.

گل حنا (impatiens) از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که بیشتر اوقات سال گل خواهد داشت و دوام زیادی دارد که در چند سال اخیر وارد ایران شده و طرفدارن بسیاری پیدا کرده است. در این مطلب آموزش کاشت ، نگهداری و تکثیر گل حنا را در اختیار شما همراهان عزیز قرار می دهیم . پس با ما همراه باشید .

گل حنا

نام انگلیسی: impatiens
مدت زمان جوانه زنی: ۱۵-۳۰ روز
زمان گل دهی: تابستان
دمای مناسب جوانه زنی: 18-21 درجه
دوره زندگی: یک یا دوساله
فصل کشت: بهار
عمق کشت: 5 میلیمتر
قوه نامیه: 85٪

گل حنا


معرفی گل حنا یا ایمپیشن

گل حنا از خانواده Balsaminaceae گیاهی یک ساله یا چند ساله و بومی مناطق گرمسیر می باشد، گلهای آن رنگ های مختلفی دارد که به صورت منفرد و خوشه ای بر روی گیاه ظاهر می شود، گلها به رنگ های قرمز، صورتی، سفید، ارغوانی و گاهی ابلق سفید و قرمز یا سفید و صورتی دیده می شود.

یکی از نام هایی که گل حنا با آن شناخته می شود نام “touch-me-not” به معنای به من دست نزن می باشد، در برخی شهرهای آذربایجان آن را سولماز می نامند که به معنای نامیرا بوده که دیل نام گذاری آن همیشه به گل بودن گیاه است.

انواع گل حنا

حنا یک گیاه خانگی همیشه سبز است که در بیشتر سال شکوفا می شود و بسیار با دوام است. همچنین می تواند در باغچه و فضای باز پرورش داده شود، در فضای سبز برای گل آرایی استفاده شود و در جعبه ها و گلدان های گل کاشته شود. دارای بوته های علفی با پرهای کم و پر، یکساله حساس به سرما یا تقریباً مقاوم در برابر سرما. رنگ گل سفید-قرمز-بنفش-صورتی است. زمان گلدهی از بهار تا پاییز، زیستگاه اصلی کنیا و موزامبیک.

گل حنا - گلفروشی آنلاین VIP Shop

1-گل های حنا به صورت فنجانی یا بشقابی

از نوع کم پر و پر پر موجود است و برخی از انواع این گل بهترین گل های آپارتمانی محسوب می شوند زیرا اگر در خاک خوب و شرایط مساعد پرورش داده شود، بیشتر سال و آخرین سال شکوفا می شود برای مدت طولانی این گل همچنین دارای دو نوع پایه کوتاه (20 تا 30 سانتی متر) و پایه های بلند (تا 90 سانتی متر) است. نمونه های پا بلند برای کشت در فضای باز و نمونه های کوتوله برای رشد در گلدان مناسب هستند.

گل حنا - گلفروشی آنلاین VIP Shop

حنا به رنگ های قرمز، گارنت، بنفش، نارنجی، صورتی، سفید و بنفش یا به صورت لکه دار دیده می شود. میوه گل حنا پس از بلوغ با کوچکترین لمس دست خود به خود شکوفا می شود، از این رو آن را “گل بی تاب” یا “به من دست نزن” نیز می گویند.


میوه های کپسول حاوی دانه ها با رسیدن آنها می ترکند و دانه ها پراکنده می شوند. هیبریدهای زیادی از این گیاه وجود دارد که دارای گل هایی با رنگ های مختلف، گاهی دو رنگ یا بیش از یک لایه گلبرگ است. برگ ها به صورت لوزی و گل ها به رنگ قرمز یا قهوه ای است که در قسمت زیرین آن لکه هایی وجود دارد. جوانه های یک گیاه جوان وقتی به ارتفاع 2 سانتی متر می رسند و به ندرت متوقف می شوند، شروع به گل می کنند.

گل حنا - گلفروشی آنلاین VIP Shop

2- گل حنای بالسام باغی (Impatiens balsamina)

گل حنا - گلفروشی آنلاین VIP Shop

3- گل حنای گینه‌ی نو (New Guinea impatiens)

گل حنا - گلفروشی آنلاین VIP Shop

4- گل حنای هیمالیایی _ mpatiens glandulifera

گل حنا - گلفروشی آنلاین VIP Shop

5-گل حنای نیام ‌نیامنیس یا طوطی کنگویی (Impatiens niamniamensis)

گل حنا - گلفروشی آنلاین VIP Shop

6- حنا ستاره ای

نام علمی: Impatiens Red Star

خانواده: BALSAMINACEAE

گیاهی چند ساله همیشه سبز و رشد سریع که به عنوان گیاه یک ساله کشت و نگهداری می شود. گل ها کوچک، صاف و قرمز با نوارهای طولی سفید شکل ستاره ای هستند که از بهار تا پاییز روی گلبرگ ها ظاهر می شوند. حداکثر ارتفاع و عرض 15 سانتی متر است.

نیازها حنا ستاره ای: سایه – خاک آفتاب، مرطوب (بدون سیل)، حداقل دمای مجاز 0 درجه سانتیگراد است.

ازدیاد حنا ستاره ای: از طریق قلمه های ساقه در بهار یا تابستان امکان پذیر است.

گل حنا - گلفروشی آنلاین VIP Shop

زمان و نحوه تکثیر گل حنا

برای تکثیر گل حنا میتوانید از دو روش روش قلمه گيري و کاشت بذر استفاده کنید. در خیلی از گلخانه ها و پرورش دهندگان این گیاه نشاء را در فصل بهار در گلدان مي کارند تا در فصل تابستان گياهي غرق در گل داشته باشند.

آموزش تکثیر گل حنا به روش قلمه گیری

برای ریشه کردن قلمه باید سایز مناسب برای آن انتخاب کنید. خاکی از پیت، لوم، آب و ماسه مرطوب تهیه و قلمه را در آن بگذارید. این قلمه باید اندازه ای برابر با ۵.۷ تا ۱۰ سانتی متر داشته باشد. نگران قلمه ها نباشید. چون ظرف مدت کوتاهی شاهد ریشه دار شدن آن ها خواهید بود. البته به شرطی که خاک این قلمه مرطوب باشد.

گل های این گیاه به علت بافت نازک و حساسی که دارند، گاهی با کوچکترین ضربه دست شکوفا می شوند. به همین خاطر این گل، لقب گل بی تاب یا بی تحمل را از آن خود کرده است.

نحوه کاشت بذر گل حنا در 8 مرحله

شاید پیدا کردن بذر این گیاه کار سختی باشد ولی برای کاشت بذر میتونید اوایل بهار برای کشت اقدام کنید. بوتههای این گیاه به سرعت رشد خواهند کرد و در اوایل تابستان به گل مینشینند. اگر بذر این گیاه را در تابستان یا پاییز بکارید، در این حالت بوتهها در طول ماههای زمستان گلریزان خواهند کرد. به همین خاطر بیشتر بذر گل حنا را در اسفند ماه در جعبه ها یا گلدان‌های انفرادی به صورت سطحی میکارند و در دمای ۱۶ الی ۱۸درجه سانتی‌گراد نگهداری میکنند و پس از مقاوم سازی گیاه به سرما، در اردیبهشت ماه به زمین اصلی منتقل می‌کنند.

  1.  در صورت امکان بذرها را پیش از کاشتن، به جهت افزایش قدرت جوانه زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.
  2. سپس بستر کاشت را با سموم قارچ‌کش و حشره کش به خوبی ضدعفونی کرده و سپس بدرها را بر روی سطح خاک پخش کنید برای حدود ۲ روز روی بدرها را نپوشانید و بعد از دو روز لایه بسیار نازکی از خاک که ترجیحاً کوکوپیت یا پیت ماس باشد را بر روی بذرها قرار دهید.
  3. دو روز اول برای نور دیدن بدرها و شکستن خواب آنان است (از نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید) اما بعداً بذرها به مکانی تاریک برای جوانه زنی نیاز دارند
  4.  همچنین توجه داشته باشید اگر میزان خاکی که بر روی بدرها می‌ریزید زیاد باشد و به بیان دیگر بدرها در خاک مدفون شوند یا به خوبی جوانه نمی‌زنند و یا گیاهچه هایی ضعیف تولید می‌کنند برخی پرورش دهندگان بر روی ظرف محتوی بذرها لایه‌ای کاغذ آلومینیومی می‌کشند تا محیط آنان کاملاً تاریک شود
  5. رطوبت بستر برای جوانه‌زنی بذر باید نزدیک به صددرصد باشد و بستر همواره خیس نگهداشته شود.
  6. دمای لازم برای جوانه‌زنی 18-21 درجه سانتی‌گراد است.
  7. پس از چهار برگه شدن گیاه هم نیاز به آبیاری کاهش پیدا میکند و هم دما میتواند تا 16 درجه پایین بیاید.
  8.  جوانه زنی ۱۵-۳۰ روز طول می‌کشد. در هفته پنجم میتوان گیاهان را به گلدانهای تکی با دهانه 10 سانتی‌متر منتقل کرد.

نیازها و شرایط نگهداری گل حنا

برای نگهداری گل حنا شما باید نور زیاد، هوای ملایم، خاک قوی و رطوبت زیاد فراهم کنیدو برای تکثیر گل حنا از طریق کاشت بذر و قلمه زدن میتوانید اقداک کنید که تمامی موارد به صورت کامل در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

1-دمای مناسب

این گیاه زیبا دمای ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتی گراد را برای رشد دوست دارد ولی سعی کنید که محلی گیاه را قرار دهید که بیشترین دمای ممکن را دریافت کنید چون باعث گلدهی دائم گیاه خواهد شد، البته این گیاه درمای پایین را هم میتواند تحمل کنید ولی این دما نباید از ۱۲ درجه سانتی گراد کمتر باشد. سعی کنید استراحت زمستانه را برای گیاه فراهم کنید تا گل حنا دچار مشکل رشد و گلدهی نشود.

2-نور مورد نیاز

یکی از شرایط نگهداری گل حنا فراهم کردن نور برای گلدهی و رشد می باشد سعی کنید گیاه را در محلی پر نور و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، ولی در زمستان برای فراهم کردن شرایط گلدهی مجدد حتما روزانه چند ساعت را در مقابل نور آفتاب قرار دهید.

اگر گیاه را در حیاط و باغچه میکارید سعی کنید محلی را انتخاب کنید که حداقل در زمان نور ظهر تابستان در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

3-آبیاری

این گیاه زیبا در تابستان اگر در حیاط قرار دارد هر روز باید آبیاری شود و گرنه خاک گلدان را چک کنید به محض اینکه خاک سطحی گلدان خشک شد اقدام به آبیاری کنید. آبیاری گیاه رو در زمستان اگر در محیط بیرون قرار دارد به هفته ای دو بار کاهش دهید. توجه داشته باشید که خشک بودن خاک باعث کم شدن گلها و ریزش برگ میشود.

میتونید از خزه ها برای یکسان کردن رطوبت خاک در گلدان استفاده کنید.هر چه قدر بوته هاي درون گلدان بيشتر باشد، مقدار بيشتري آب لازم دارد. حال اگر خاک اطراف ريشه خشک شد

4-رطوبت 

در شرایط نگهداری گل حنا و گلدهی اون حتما باید به رطوبت توجه ویژه داشت چون با مرطوب بودن خاک (نه باتلاقی بودن توجه داشته باشید) میتوان انتظار رشد و گلدهی خوبی از گیاه داشت. همانوطر که در بالا گفتیم میتونید از خزه و کود دامي برای تامین رطوبت استفاده کنید. توجه داشته باشید که به هیچ وجه خاک اين گياه نبايد خشک شود. ولی توجه داشته باشید، از پاشید‌ن آب روی بوته، بهخصوص گل‌ها باید‌ خود‌د‌اری کرد‌

5-خاک مناسب

گل حنا خاک های اسیدی که زهکشی مناسبی داشته باشد را دوست دارد، شما میتونید از ترکیب پیت ماس و پرلیت یا ککو پیت بریا خاک استفاده کنید و در این خاک از شن شسته و خاک برگ هم حتما استفاده کنید تا هم حاصلخیزی بالا رفته و هم زهکشی مناسبتری داشته باشید.

6-زمان تعویض گلدان

اگر شما این گیاه زیبا را در گلدان نگهداری میکنید تا زمانی که گلدان پر از ریشه نشده باشد گیاه به گل نخواهد نشست پس در تعویض گلدان عجله نکنید و اجازه دهید که ریشه ها از زیر گلدانی خارج شوند و سپس اقدام به تعویض گلدان با یک سایز بزرگتر و نه بیشتر کنید. توجه داشته باید که حتما زمان تعویض گلدان زهکشی را بررسی کنید .

7-کود

در زمان تعویض گلدان و یا کاشت حتما از کود حویانی برای تامین مواد مغذی و رطوبت استفاده کنید و در زمان رشد گیاه هم میتونید از کودهای مخصوص گیاهان زینتی و گلدار مانند یه بست استفاده کنید. نحوه استفاده از این نوع کوها به این شکل است که هر دو هفته یکبار به صورت محلول در آب و در زمان آبیاری به گیاه بدهید.

گل حنا 

مشکلات و بیماری های گل حنا

ریزش برگها 

کمبود نور و هوای خشک میتونه باعث این مشکل شود پس گیاه را به محلی با نور بیشتر و رطوبت بالا منتقل کنید یا علت اون سرد بودن محیط نگهداری گیاه باشه سعی کنید گیاه رو به محلی گرمتر منتقل کنید

 پژمرده شدن گل حنا

در صورت بروز چنین مشکلی علت میتونه از آبیاری زیاد ، نداشتن زهکشی مناسب، و یا تعویض گلدان و آسیب به ریشه باشه در صورت آبیاری زیاد اجازه بدید که خاک گلدان کاملا خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید، در صورت زیاده روی در استفاده از سم میتونه باعث ایجاد مسمومیت در گیاه شما بشه که علائم اون : پژمردگی سریع و ریزش برگها هست.در صورت زیاده روی باید با شستشوی شاخ و برگ و غوطه ور کردن گلدان در آب به مدت ۱۵ دقیقه و خروج آب اضافی از گلدان اثرات مسمومیت رو کاهش دهید. با این کار فقط جلوی گسترش عارضه رو میگیرید.

برای زهکشی هم حتما سوراخ خای ته گلدان را بررسی کنید که باز باشند و بعد از آبیاری آب اضافی از اون خارج بشه

کم شدن گل حنا 

دلیل اصلی اون میتونه کمبود نور و مواد مغذی باشه پس شرایط رو بررسی کنید.

زنگ زدگی یا پوسیدگی ساقه 

آبیاری بیش از حد علت این مشکل خواهد بود هرچه سیرعتر از گیاه قلمه گرفته و میزان آبیاری را کاهش دهید.

نکات مهم

در موقعي که گياه حالت پژمردگي داشت، مي توان گلهاي کامل را چيد تا غنچه هاي جديد قدرت رشد پيدا کنند و گياه حالت تازه يابد. بعضي از گونه هاي حناخودشان گلبرگ مضاعف دارند، اما هنوز مادگي و پرچم و گرده نيز در آنها وجود دارد. با اين قبيل گلها مي شود کار گرده افشاني و تکثير را انجام داد. ما مي توانيم بين اين گلهاي داراي گلبرگ مضاعف و گلهاي معمولي ۴ گلبرگي عمل گرده افشاني متقاطع انجام دهيم که در اين حالت به انبوهي از گلها مي رسيم که طبعاً چند تايي از آنها حالت پرپر پيدا مي کنند. البته براي رسيدن به هدف بايد تعداد گلهاي بيشتري را انتخاب کرد.


سوالات متدوال درباره گل حنا


فصل کشت و گل دهی گل حنا؟
زمان گل دهی: تابستان
فصل کشت: بهار


علت گل ندادن گل حنا چیست؟

بوته به گل نمی‌نشیند‌؛ دلیل این امر این است که گلدان ها باید زود تعویض شوند، زیرا گیاه تا زمانی که اندازه گلدان از ریشه پر نشود، گل نمی دهد.


علت کمبود‌ گل حنا؟
این به دلیل روشنایی کم، کم تغذیه، بیش از حد تغذیه، هوای سرد و در نهایت تغییرات زودرس گلدان است.

علت ریختن گل‌ حنا؟
این امر در اثر نور کم، هوای خشک، خشک شدن خاک گلدان و هجوم شب پره های قرمز ایجاد می شود.

علت خشک شدن برگ های گل حنا چیست؟
مهمترین نکته در مورد حنا آبیاری منظم آن است. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. این گیاه در صورت خشک شدن و کمبود آب شروع به از دست دادن برگهایش می کند. همچنین اگر بیش از حد به او آب بدهید می تواند باعث بیماری های قارچی شود. بخاطر داشته باشید که گیاه گلدان به آب بیشتری احتیاج دارد.

علت شل شدن ساقه گل حنا چیست؟


زنگ زدگی یا پوسیدگی ساقه : آبیاری زیاد دلیل این مشکل خواهد بود، گیاه را در اسرع وقت قطع کرده و مقدار آبیاری را کاهش دهید.
ریزش گلها : کمبود نور و هوای خشک می تواند این مشکل را ایجاد کند، بنابراین گیاه را به مکان سبک تر و با رطوبت بالا منتقل کنید.


گل حنا را بیشتر کجا می کارند؟
بیشتر از اين گياه در فضاي سبز جهت نقش و نگار دادن به فضا استفاده میکنند.گل حنا را علاوه بر کاشت در باغچه میتوان در گلدان های آویز کاشت که می تواند منظره زیبایی از رنگها را به وجود آورد.

گل های حنا چند برگ؟
گل های حنا با ۵ گلبرگ به قطر ۲ تا ۵ سانتی متر بوده و ارتفاع بوته معمولاً بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر دیده می شود.

شرایط دمایی برای پرورش گل حنا؟

گل حنا برای پرورش نیاز به محیط پرورشی ایده آل ندارد. شرایط دمایی برای پرورش گل حنا باید بین ۱۶ تا ۲۳ درجه سانتی گراد در فصل تابستان و ۱۲ تا ۱۳ درجه در فصل زمستان باشد.


دو آفت مهم گل حنا چیست؟ راه حل؟
به علت بافت حساس ساقه و برگ دارای آفت مشترکی با حسن یوسف می باشد و شپشک و کنه دو آفت مهم برای گل حنا به حساب می آیند. برای از بین بردن این آفات از سموم سیستمیک و کنه کش استفاده می شود.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد