hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی کمک به جذامیان؛ بیماری جذام چیست؟

روز جهانی کمک به جذامیان؛ بیماری جذام چیست؟

28 ژانویه روز جهانی کمک به جذامیان نامیده شده است . جذام چیست؟ راه های انتقال، علائم و درمان آن چیست؟ آمار مبتلایان به جذام در دنیا و ایران چه تعداد است؟ به این پرسش ها پاسخ می دهیم.

28 ژانویه 2023 مصادف با یکشنبه 8 بهمن 1402 مصادف با روز جهانی کمک به جذامیان (World Leprosy Day) نامیده شده است .در این مطلب توضیحات کاملی درباره این بیماری در اختیار شما قرار می دهیم .

تاریخچه روز جهانی جذام

رائول فولرو (Raoul Follereau) نویسنده و شاعر فرانسوی بشردوست، در سال ۱۹۵۳، روز ۲۸ ژانویه را به عنوان «روز جهانی کمک به جذامیان» و با شعار «یکدیگر را دوست داشتن تنها حقیقتی است که وجود دارد» به ثبت رساند. او می‌خواست با برگزاری چنین روزی در سطح جهان راجع به این بیماری آگاهی‌رسانی شود تا به پیشگیری و درمان آن کمک اساسی انجام گیرد.
روز جهانی جذام در هفته‌ای برگزار می‌شود که سالگرد قتل گاندی؛ مبارز آزادیخواه کشور هند است. گاندی در ۳۰ ژانویه ۱۹۴۸ به قتل رسید. علت انتخاب این هفته برای روز جهانی جذام به این خاطر بود که گاندی برای رفع مشکلات بیماران جذامی به طور خستگی ناپذیری تلاش کرد و از هیچ خدمتی در این راه دریغ نکرد. روز جهانی جذام در سال ۱۹۵۴ وارد تقویم شد.
روز جهانی جذام
تاریخ
۲۸ ژانویه
علت نامگذاری
آگاهی‌رسانی درباره جذام برای پیشگیری و ریشه‌کن کردن آن

روز جهانی کمک به جذامیان 



بیماری جذام 

«جذام» یا «لِپرِسی (Leprosy)» که در گذشته به آن «خُوره» نیز گفته می‌شد، نوعی بیماری عفونی است که باعث ضایعه‌های پوستی حاد و تغییر شکل‌دهنده و همچنین آسیب عصبی در دست و پا و نواحی دیگر بدن می‌شود.

علائم بیماری جذام

جذام در وهله‌ی اول پوست و اعصاب خارج از مغز و نخاع را درگیر می‌کند که به آن «اعصاب محیطی» گفته می‌شود. بیماری جذام همچنین ممکن است به چشم و بافت نازکِ داخل بینی نیز آسیب برساند. بارزترین علامت بیماری جذام بدشکلی‌ها و ضایعات پوستی، غده‌ها یا برآمدگی‌هایی است که به مدت طولانی (چند هفته یا ماه) روی پوست باقیمانده و برطرف نمی‌شود. این ضایعات پوستی دارای رنگ‌پریدگی بوده و حسی ندارند. 

آسیب عصبی می‌تواند به این موارد منجر شود:

  • بی‌حسی در بازو و پا 
  • ضعف عضلانی

معمولا حدود ۳ تا ۵ سال پس از تماس با باکتری عامل بیماری جذام، علائم این بیماری آشکار می‌شود. حتی در برخی موارد برخی افراد تا ۲۰ سال بعد علائم را بروز نمی‌دهند. به مدت زمان تماس با باکتری و بروز علائم، اصطلاحا «دوره‌ی نهفتگی یا کمون» گفته می‌شود. همین دوره‌ی طولانی نهفتگی بیماری جذام امکان تعیین زمان و مکان آلودگی فرد به جذام را برای پزشکان دشوار می‌سازد.  

 دلایل ابتلا به بیماری جذام

علت بیماری جذام، نوعی باکتری با رشد کُند به نام «مایکوباکتریوم لپره (Mycobacterium Leprae)» است. به جذام بیماری هانس نیز گفته می‌شود که نامگذاری آن از روی دانشمندی به نام گرهارد هانسن انجام گرفته است. هانس در سال ۱۸۷۳ این بیماری را کشف کرد. راه انتقال دقیق بیماری جذام مشخص نیست. اما زمانی که افراد مبتلا به جذام سرفه یا عطسه می‌کنند،‌ ممکن است که قطرات تنفسی که حاوی باکتری عامل بیماری هستند را به سایرین انتقال دهند. همچنین ارتباط نزدیک با فرد آلوده به جذام نیز برای انتقال بیماری جذام ضروری است. جذام از طریق تماس‌های معمولی با افراد آلوده همچون دست دادن، در آغوش گرفتن یا نشستن کنار فرد در اتوبوس یا میز غذا سرایت پیدا نمی‌کند. 

بیماری جذام از طریق مادر به جنین منتقل نمی‌شود. امکان انتقال بیماری از طریق رابطه‌ی جنسی نیز وجود ندارد. 

انواع بیماری جذام

نوع بیماری جذام با توجه به تعداد و نوع زخم‌های پوستی مشخص می‌شود. علائم و معالجه بیماری نیز به نوع آن بستگی دارد. انواع جذام عبارتند از:

  • توبركولوئيد (Tuberculoid): نوع خفیف و کمتر حادی از بیماری جذام است. افراد مبتلا به این نوع فقط یک یا چند ضایعه‌ی پوستی و رنگ‌پریدگی دارند«نوع پسی‌باسیلاری (Paucibacillary Leprosy)». ناحیه‌ی آسیب‌دیده پوست ممکن است به دلیل آسیب عصبی بی‌حس باشد. جذام توبركولوئيد نسبت به سایر انواع آن کمتر واگیردار است. 
  • لپروماتوز (Lepromatous): نوع حادتر بیماری جذام است. این نوع جذام دارای جوش‌ها و ضایعات پوستی گسترده‌تر «نوع مالتی‌باسیلاری (Multibacillary Leprosy)»، بی‌حسی و ضعف عضلانی است. در جذام لپروماتوز ممکن است بینی، کلیه و اندام تناسلی در مردان نیز درگیر شود. این نوع جذام از نوع توبركلویید  واگیردار است.
  • جذام مرزی (Borderline): افرادی که به این نوع جذام مبتلا هستند، علائمی از هر دو نوع توبركولویيد و لپروماتوز را دارند.

همچنین ممکن است که پزشکان برای طبقه‌بندی بیماری جذام از این روش ساده بهره ببرند: 

  • پسی‌باسیلاری تک ضایعه (Single lesion paucibacillary ): یک ضایعه
  • پسی‌باسیلاری (Paucibacillary ): دو تا پنج ضایعه
  • مالتی‌باسیلاری (Multibacillary): شش یا ضایعات بیشتر

روز جهانی کمک به جذامیان 

تشخیص بیماری جذام

چنانچه فردی دچار ضایعه پوستی مشکوک به جذام باشد، پزشک نمونه کوچکی از ضایعه‌ی پوستی را بر می‌دارد تا آزمایش کند. به این کار «بیوپسی یا نمونه‌برداری» گفته می‌شود. پزشک همچنین ممکن است آزمایش «اسمیر پوستی» را نیز انجام دهد. در صورتی که فرد به جذام نوع پسی‌باسیلاری مبتلا باشد، در نتیجه‌ی آزمایش، باکتری مشاهده نمی‌شود. اما اگر فرد به جذام نوع مالتی‌باسیلاری مبتلا باشد، باکتری در نتیجه آزمایش قابل مشاهده خواهد بود. 

فرد ممکن است به برای تشخیص نوع جذام به «تست پوستی لپرومین ( lepromin skin test )» نیاز داشته باشد. برای این آزمایش، پزشک مقادیر پایینی باکتری غیرفعال عامل جذام را زیر پوست (بازوی فرد) تزریق می‌کند. سپس محل تزریق را ۳ روز و ۲۸ روز بعد بررسی می‌کند تا واکنش فرد را نسبت به آن بررسی کند. در صورت بروز واکنش، فرد ممکن است به جذام توبركولوئيد یا جذام مرزی مبتلا باشد. افرادی که به جذام مبتلا نیستند و یا به جذام لپروماتوز ابتلا دارند، هیچ واکنشی به این تست نخواهند داشت.

درمان جذام

جذام قابل درمان است. طی ۲۰ سال اخیر، ۱۶ میلیون نفر مبتلا به جذام درمان شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی برای همه‌ی افراد مبتلا به جذام درمان رایگان را در دسترس قرار داده است. در ایران نیز در اکثر مراکز بهداشتی درمانی، خدمات رایگان در دسترس بیمار جذامی قرار می‌گیرد.

برای درمان عفونت داروهای آنتی‌بیوتیک به کار می‌رود. معمولا پزشکان یک روند درمانی طولانی‌مدت ۶ ماه تا ۱ ساله را به بیماران جذامی توصیه می‌کنند. همچنین در موارد حاد جذام، فرد به دوره‌ی طولانی‌تر مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک احتیاج دارد. با این حال، داروهای آنتی‌بیوتیک نمی‌توانند آسیب عصبی ناشی از بیماری جذام را درمان کنند. 

«درمان چند دارویی»، درمان رایج برای بیماری جذام است که در آن از ترکیبی از داروهای آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. به این معنی که فرد باید طی روند درمانی دو نوع یا بیشتر دارو را که اغلب داروهای آنتی‌بیوتیک هستند مصرف کند. 

از مصرف خودسرانه هر گونه دارو بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید، هر دارویی بدون نسخه پزشک می‌تواند عوارض جدی در پی داشته باشد.

  • جذام پسی‌باسیلاری: فرد دو داروی آنتی‌بیوتیک مانند «داپسون ( dapsone)» را هر روز و داروی «ریفامپیسین ( rifampicin)» را ماهی یکبار مصرف می‌کند. 
  • مالتی‌باسیلاری: بیمار روزانه داروی آنتی‌بیوتیک «کلوفازیمین (clofazimine)» را علاوه بر «داپسون» به صورت روزانه و «ریفامپین» را به صورت ماهیانه مصرف کند. بیمار به مدت ۱ تا ۲ سال به روش چند دارویی درمان می‌شود و پس از آن بهبود خواهد یافت. 

همچنین ممکن است برای کنترل درد عصب و آسیب‌های مربوط به جذام داروهای ضدالتهابی نیز تجویز شود. این داروها می‌تواند شامل داروهای ضدالتهابی استروئیدی مانند «پردنیزون (prednisone)» باشد.

پزشکان گاهی جذام را با «تالیدوماید (thalidomide)» درمان می‌کنند که یک داروی قوی سرکوب‌کننده دستگاه ایمنی بدن است و به درمان غده‌های پوستی ناشی از جذام کمک می‌کند. همچنین به‌خوبی دانسته می‌شود که داروی تالیدومید موجب نقایص و اختلال‌های مادرزادی حاد و تهدید کننده زندگی می‌شود. بنابراین مصرف آن در طی دوران بارداری برای زنان ممنوع است. 

روز جهانی کمک به جذامیان 

عوارض بیماری جذام

در صورتی که بیماری جذام بدون درمان رها شود، می‌تواند آسیب‌های دائمی و جبران‌ناپذیری را به پوست، اعصاب، دست و پا و چشم وارد کند.

عوارض جذام می‌تواند شامل موارد زیر باشد که عبارتند از:

  • نابینایی یا گلوکوم (آب سیاه)
  • التهاب عنبیه
  • ریزش مو
  • ناباروری
  • ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﮑﻞﻫﺎي ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ ﻋﻼج (شامل غده‌ها و ضایعات پوستی دائمی)
  • اختلال نعوظ و ناباروری در مردان
  • نارسایی کلیه
  • ضعف عضلانی که منجر به حالت اصطلاحا «دست پنجه‌ای» یا ناتوانی در خم کردن انگشتان دست و پاها می‌شود. 
  • آسیب دائمی به بافت نازکِ داخل بینی که می‌تواند به خون‌دماغ یا گرفتگی مزمن بینی منجر شود. 
  • آسیب دائمی به اعصاب محیطی دست و پا 


آمار جهانی جذام

در سال ۲۰۱۲ تعداد ۱۸۹٬۰۰۰ نفر در جهان به این بیماری مزمن مبتلا بودند و این تعداد در حال حاضر به ۲۳۰٬۰۰۰ نفر رسیده‌است. موارد مزمن این بیماری از دهه ۱۹۸۰ که حدود ۵٫۲ میلیون نفر را به خود مبتلا کرده بود کاهش یافته‌است.  اکثر موارد جدید این بیماری در ۱۶ کشور اتفاق می‌افتد و در این میان بیش از نیمی از این مبتلایان از کشور هند می‌باشند.  در ۲۰ سال گذشته بیماری جذام ۱۶ میلیون نفر در دنیا درمان شده‌است.
 قرنطینه جذامیان هنوز در کمپ‌های جذامی‌ها در کشور‌هایی مانند هند با بیش از هزار نفر؛ کشور چین با حدود صد‌ها بیمار و همچنین در آفریقا انجام می‌گیرد. با این وجود امروزه اکثر این کمپ‌ها بسته شده‌اند.

 

جذام در ایران

جذام در ایران بیشتر در محدوده شهر تبریز دیده شده و به این علت یک دهکده جذامی به نام “بابا باغی” در این منطقه وجود دارد که  بیماران به دلیل اینکه دچار تغییر فرم صورت، فلجی اندام و کوری شده و مردم از آن‌ها فراری هستند در این دهکده دورهم جمع شده و از آن‌ها پرستاری می‌شود.
ایران از سال ۱۳۷۶ در تمام استان‌ها و حتی شهر‌ها به حذف جذام رسیده است، ولی باید توجه داشت موضوع «حذف» با ریشه‌کنی متفاوت است. تعریف علمی حذف بیماری یعنی اینکه میزان شیوع کمتر از یک در ۱۰ هزار باشد، ولی هنوز در ایران سالانه تعداد اندکی بیماری جذام مبتلا می‌شوند و در سال ۱۳۹۶، بیست و نه مورد جدید از ابتلا به این بیماری در کشور تشخیص داده شد.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد