hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود

تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود

جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود با فراخوان جذب ایده‌ها، فناوری‌ها، محصولات فناورانه و گفت‌و‌گوی معکوس به منظور پایش هوشمند حوزه آبریز زاینده‌رود در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تشکیل می‌شود.

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حل مسائل کشور و تبدیل دانایی به توانایی و ضمیمه کردن آن به اقتصاد و سفره مردم، یکی از مهم‌ترین تاکیدات رئیس جمهور در سفر به استان اصفهان و بازدید از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بود که وجود شرکت‌های فناور و دانش بنیان در این مسیر نقطه قوتی برای حل معضلات استان و حتی کشور به شمار می‌روند؛ از این رو رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به منظور بهره‌مندی از علم و فناوری در پایش و رصد هوشمند حوزه آبریز و مصارف، خبر از «تشکیل کارگروه فناورانه حکمرانی زاینده‌رود» داد. جعفر قیصری در این خصوص اظهار کرد: مقابله با بحران‌های کم آبی و رفع چالش‌های مرتبط با آن یکی از معضلات ملی به شمار می‌رود که با ‌به‌کارگیری علم و فناوری بخشی از این معضلات قابل جبران است.

وی با بیان اینکه پیاده‌سازی حکمرانی صحیح بر حوزه آبریز زاینده‌رود از سرچشمه تا تالاب گاوخونی نیاز به ابزارها و تکنیک‌های جدید دارد، گفت: فناوری موجود در دستان نخبگان این مرز و بوم می‌تواند در ابزارهای مورد نیاز برای پایش هوشمند و برخط حوزه آبریز و مصارف زاینده‌رود کمک کننده باشد.

مدیریت استراتژی آب به کمک علم و فناوری

قیصری نظارت و پایش هوشمند و مستمر بر ورودی و خروجی منابع سرچشمه به سد زاینده‌رود را یکی از محورهای این کارگروه دانست و گفت: این محور شامل مدیریت برداشت در بالادست و پایین‌دست از خروجی سد تا تالاب گاوخونی و میزان دسترسی‌ها به آب زاینده‌رود، برداشت از سفره‌های زیرزمینی و سطح کشت می‌شود که با فناوری‌های مختلف و سیستم‌های جمع‌آوری دیتا به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل رصد و پایش است. رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان کمک به اکوسیستم محیط‌زیست را محور اصلی این کارگروه فناورانه حکمرانی‌ زاینده‌رود عنوان کرد و افزود: پایش و رصد منابع آلاینده کننده آب و ممانعت از این آلودگی‌ها و نظارت و مانیتورینگ بر برداشت‌ چاه‌های غیر مجاز و کشاورزی دقیق به صورت زنجیره‌وار می‌تواند در مدیریت استراتژی آب تاثیرگذار باشد که به وسیله هوشمند‌سازی ابزارها و سامانه‌های نظارتی و مدیریتی اطلاعات سریع‌الوصول و به‌روزی را در اختیار دستگاه‌های ذی‌صلاح قرار می‌دهد.

به‌کارگیری سامانه‌های ماهواره‌ای در پایش هوشمند مزارع

وی با اشاره به کشاورزی دقیق به‌ عنوان استراتژی مدیریتی مزارع، تصریح کرد: در مفهوم تکنیک کشاورزی دقیق از تکنولوژی اطلاعات و سامانه‌های فضایی و ماهواره‌ای با هدف بهبود تولید و حداقل‌سازی اثرات زیست‌محیطی بکار گرفته می‌شود که نقش بسزایی در مصرف بهینه آب و مدیریت زاینده‌رود دارد.

قیصری نظارت بر آب‌های شیرین را یکی از مسائل مهم در سطح بین‌المللی دانست و افزود: کشورهای سوئد و ژاپن نمونه‌های موفقی در به‌کارگیری مدیریت هوشمند بر آب شیرین هستند که با اتکا بر علم و فناوری معضل کمبود آب و به ویژه آب شیرین را به درستی مرتفع کرده‌اند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: حوزه صنعت، مصارف خانگی و فناوری احیای خاک از دیگر اقدامات مورد بحث و بررسی در این کارگروه خواهد بود.

فراخوان و گفت‌و‌گوی معکوس ایده‌های کارآمد

وی در خصوص نحوه عملکرد این کارگروه گفت: جذب ایده‌های کارآمد در این حوزه به صورت فراخوان و گفت‌وگوی معکوس انجام می‌گیرد که مخاطب اصلی ما بخش خصوصی، صاحبان ایده و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است که پس از بررسی، طرح‌های قابل پیاده‌سازی حمایت می‌شوند.

قیصری با بیان اینکه مقرر شده تا یک درصد بودجه پژوهشی استان اصفهان را برای حمایت از این طرح‌های کاربردی اختصاص دهند، گفت: برای حمایت از طرح‌های برگزیده حمایت‌های مالی اجرایی در نظر گرفته شده است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان خاطر نشان کرد: اعضای این کارگروه تعداد محدودی از افراد اجرایی از جمله رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، معاون توسعه فناوری شهرک، متخصصان و نخبگان صاحب فناوری و ایده خواهند بود. 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد