hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تندرستی > تغذیه و رژیم > چغاله بادام چه طبع، فواید و خواصی دارد؟ آموزش طرز تهیه خورش

چغاله بادام چه طبع، فواید و خواصی دارد؟ آموزش طرز تهیه خورش

چغاله بادام یا چاقاله نوبرانه محبوبی است. طبع چقاله بادام، خواص و فوایدش، مصلح، مضرات و مصرف چغاله در بارداری را با آموزش تهیه خورش چغاله برایتان آورده ایم:

چغاله بادام که به صورت چاغاله بادام یا به اشتباه چاقاله و چقاله هم نوشته می‌شود در واقع میوه‌ نارس بادام است که رنگ سبز و مزه ترش و خاص آن باعث محبوبیت این میوه نوبرانه فصل بهار است. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعاتی از چغاله بادام، طیع آن، خواص و مضراتش برای بدن، مصلح آن و مصرف چغاله در بارداری را بخوانید:

چغاله بادام چیست؟

چغاله بادام (Green Almond) که در ایران آن را چاقاله بادام نیز می نامیم، به میوه کال و نارسیده درخت بادام گفته می شود که پوستی سبز رنگ کرک دار با مزه ترش و مغزی سفید و شیرین دارد.

چقاله‌ بادام 

چغاله بادام میوه درخت بادام است که تا حدودی سفت بوده و قشر خارجی آن سبزرنگ و پوشیده از کرک ظریفی است. چغاله بادام مغز آبکی و نازک بادام را در خود نگهداری می‌کند. با ادامه رشد چغاله بر درخت بادام به مرور پوسته‌های رویی و داخلی بادام سخت‌تر شده و مغز بادام نیز شکل نهایی خود را می‌یابد. از زمانی که میوه جوان است و هنوز رشد کامل نکرده و کال است، به آن چغاله بادام گفته می‌شود. این خوراکی فقط در ابتدای فصل بهار در دسترس است، اگر آن را تا تابستان بگذاریم و بماند همان چغاله بادام می‌ماند.
چغاله بادام
چاقاله بادام

ارزش غذایی چاقاله بادام

جدول ارزش غذایی چاقاله بادام
مقدار ۱۰۰ گرم
کالری ۵۷۷
چربی کل ۵۰.۶ گرم
چربی اشباع شده ۳.۹ گرم
کربوهیدرات ۲۰ گرم
پروتئین ۲۱.۳ گرم
سدیم ۱ میلی گرم
کلسیم ۲۴۸ میلی گرم
پتاسیم ۷۲۸ میلی گرم
ویتامین A ۵ میلی گرم
آهن ۴ میلی گرم


17 خاصیت شگفت انگیز چغاله بادام 

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن: چغاله بادام سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند فلانوئید و بیوفلانوئیدها است که با دفع سموم از بدن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  2. کاهش کلسترول بد خون: مصرف مرتب چغاله بادام می تواند باعث کاهش کلسترول بدن خون شود و آن را در حد نرمال نگه دارد.
  3. سلامت دندان و استخوان ها: چغاله بادام سرشار از فسفر است که برای سلامت دندان و استخوان ها بسیار مفید است.
  4. تنظیم قند خون: چغاله بادام به دلیل افزایش سطح ترش انسولین باعث کاهش و تنظیم قند خون می شود.
  5. تعادل سطح PH بدن: چغاله بادام به دلیل داشتن پروتئین قلیایی باعث متعادل نگه داشتن  سطح PH بدن می شود.
  6.  کاهش وزن : خوردن چغاله بادام باعث افزایش چربی سوزی بدن می شود که در نهایت باعث لاغری و کاهش وزن می شود.
  7. یبوست: به دلیل فیبری موجود در چغاله بادام که فرایند هضم را بهبود می بخشد باعث درمان یبوست مزمن می شود.
  8. شفافیت پوست: ویتامین E موجود در این میوه نارس بادام باعث پاکسازی بدن از رادیکال های مضر و سمی بدن می شود که در نهایت شفافیت پوست صورت و بدن را به دنبال دارد.
  9. درمان جوش و آکنه: چغاله بادام در درمان جوش،آکنه، جوش های سر سیاه و سایر مشکلات پوستی موثر است.
  10. از بین بردن لکه‌های پوستی: آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چغاله بادام از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت می کند و باعث از بین بردن لکه های پوستی می شود:
  11. جلوگیری از ریزش مو: چغاله بادام سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌ است که باعث تقویت ریشه مو می شود و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
  12. رشد سریع مو: چغاله بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، زینک و … است که به رشد سریع مو کمک می‌کند.
  13. درمان کم خونی: یکی از خواص چغاله بادام در طب سنتی درمان کم خونی است زیرا سرشار از آهن است. به همین دلیل چاقاله بادام برای افراد کم خون و زنان باردار که همیشه احساس خستگی می‌کنند، مفید است.
  14. زنان باردار: چغاله بادام در بارداری مفید است زیرا سرشار از کلسیم است و خطر ابتلا به «پره اکلامپسی» در دوران بارداری در مادران را کاهش خواهد داد.همچنین یک ماه معدنی به نام «ریبوفلاوین» در این میوه وجود دارد که می تواند به رشد مغز جنین کمک کند.
  15. ضد چین و چروک: مصرف منظم چغاله بادام،گذاشتن ماسک صورت چغاله بادام و ماساژ دادن صورت با روغن آن باعث کاهش چین و چروک و پیری پوست می شود زیرا ویتامینE دارد.
  16. جلوگیری از گرفتگی عضلات: چغاله بادام سرشار از ماده ای به نام کلروفیل است که نقش مستقیمی در تولید منیزیم بدن دارد که در نهایت باعث بهبود گرفتگی های عضلانی می شود.
  17. جلوگیری از لخته شدن خون: چغاله بادام حاوی فسفر است که می تواند از لخته شدن خون در دوران بارداری جلوگیری کند.
چغاله بادام
عکس چاقاله بادام

عوارض و مضرات چغاله بادام

  1.  زیاده‌روی در مصرف چغاله بادام باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال و یبوست می‌شود.
  2. مصرف زیاد چغاله بادام با نمک باعث افزایش فشار خون می شود.
  3. مضرات خوردن چغاله بادام در بارداری به شدت خطرناک است و باعث مشکلات گوارشی می شود.
  4. مصرف زیاد از حد چاقاله بادام برای زنان باردار به شدت خطرناک است.
  5. شستن چغاله بادام با آب جوی یا چاه می تواند باعث بیماری های گوارشی مانند حصبه شود.
  6. مصرف چغاله بادام در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا کودک پس از خوردن شیر مادر دچار نفخ و دل درد می شود که می تواند خطرناک باشد.
  7. مصرف بیش از حد چغاله بادام به دلیل طبع سرد آن باعث سردرد، اسهال، دل درد، حالت تهوع و ترشح بیش از حد بزاق دهان شود.
  8. چغاله بادام دارای مقداری اسید سیانیدریک و ترکیبی از سم خطرناک سیانور می باشد و مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت فرد می شود.
  9. هضم چغاله بادام سنگین است.پس بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنید.

طبع چغاله بادام گرم است یا سرد؟

طبع چغاله بادام سرد است و مناسب برای افراد با مزاج های گرم و خشک است زیرا موجب کاهش حرارت و گرمی زیاد بدن این افراد می شود.

مصلح چغاله بادام چیست؟

مصلح چغاله بادام،خوراکی های با طبع گرم مانند زیره، عسل و نبات است که موجب خنثی شدن سردی این میوه می شود.

طریقه مصرف چغاله بادام

طریقه مصرف چغاله بادام می تواند به صورت خام با نمک باشد یا می توانید با این میوه نارس ترشی چغاله بادام یا خورشت چغاله بادام تهیه کنید.

چغاله بادام را چطور بخوریم؟

  • چغاله بادام از میان وعده های خوشمزه است که می توان آن را به همراه نمک یا شکر میل کرد.
  • این میوه را می توان به سالاد یا سوپ اضافه کرد یا برای تهیه خورش و ترشی چغاله بادام از آن استفاده کرد.
  • خمیر چغاله بادام در برخی نواحی اروپا به عنوان خمیر رنگ دهنده روی شیرینی جات استفاده می شود.
  • به دلیل ویتامین E فراوان موجود در چغاله بادام، از آن در صابون های گلیسیرینه گیاهی استفاده می شود.
  • چغاله بادام را اغلب در آب نمک یا شیر خیس می کنند تا نرم تر شده و خوردن آن راحت تر شود.
  • نکته بسیار مهم شستن چغاله بادام قبل از مصرف می باشد، توصیه می شود چغاله ها را داخل ظرف پر از آب ریخته و با دست خوب مالش دهید تا همه آلودگی و پرزهای آن جدا شود، سپس آبکشی کنید.
  • برای اطمینان بیشتر بهتر است چغاله ها را در آب نمک خیس کرده و سپس دوباره آبکشی کنید.
  • چغاله بادام را می توان تا چند روز پس از چیدن در هوای سرد اتاق نگهداری کرد.
  • برای طولانی تر کردن عمر این میوه می توانید آن ها را در نایلون های پلاستیکی در یخچال قرار قرار دهید.

طرز شستن چغاله بادام

چغاله بادام ها را داخل یک سبد ریخته و سپس درون یک قابلمه بزرگ را پر از آب کرده و سبد را در آن فرو ببرید. سپس با یکی از دستان خود آنها را خوب بهم زده تا پرزها جدا شده و چغاله بادام ها تمیز شوند.پس از این کار بهتر است چغاله بادام ها را درون آب نمک ریخته و یکبار دیگر خوب آنها را شستهو آب کشی کنید تا پیش از مصرف از تمیز شدن آلودگی ها خیال تان راحت شود.

روش نگهداری از چغاله بادام

روش نگهداری از چغاله بادام تفاوتی با سایر میوه های رسیده ندارد اما بهتر است بدانید که این میوه قابلیت نگهداری برای مدت طولانی را ندارد و به صورت تازه تهیه و مصرف کنید.

6 توصیه در خرید خرید چغاله بادام

  1. هنگام خرید چغاله بادام بهتر است ریزتر ها را انتخاب کنید زیرا چقاله های که درشت تر هستند،فاصله کمتری به تبدیل شدن به بادام رسیده را دارند و جذب آن در دستگاه گوارش به دلیل بافت چوبی شده سخت است.
  2. چغاله بادام معمولا به‌صورت فله‌ای توسط فروشندگان دوره‌گرد به فروش می‌رسد، پس از بهداشت فروشنده و سلامت میوه ها مطمئن شوید.
  3. در زمان خرید، چغاله سالم و بدون لک را انتخاب کنید زیرا میکروب می تواند به چغاله های شکسته ورود کند و باعث بیماری شود.
  4. از خرید چغاله‌های تغییررنگ داده و تیره صرف نظر کنید زیرا  معمولا کهنه‌اند.
  5. قبل از مصرف حتما چغاله را تمیز بشویید زیرا این بادام های نارس در اوایل فصل بهار به دلیل باد و باران از شاخه جدا شده و به روی زمین می ریزد.
  6. فروشنده چغاله بادام را در محلول آب و نمک نگهداری می کند.سعی کنید چغاله بادام را با حداقل میزان نمک مصرف کنید تا دچار افزایش فشار خون نشوید.
چغاله بادام
چغاله بادام

طرز تهیه خورش چغاله بادام

خورش چغاله بادام یکی از انواع خورش های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که به دلیل اینکه چغاله بادام فقط در اوایل فصل بهار موجود است ، یک خورش فصلی محسوب می شود. این خورش با نام خورش چاقاله بادوم هم شناخته می شود.

خورشت چغاله بادام به صورت متداول با گوشت خورشتی که شامل گوشت گوسفندی و گوساله است طبخ می شود ولی می توان آنرا با گوشت های سفید مانند مرغ و بوقلمون هم تهیه کرد. ضمن اینکه این خورش را می توانید بدون گوشت و به صورت کاملا گیاهی هم تهیه کنید.

مواد لازم خورش چغاله بادام برای 4 نفر

  • گوشت خورشتی ۳۰۰ گرم
  • چغاله بادام ۳۰۰ گرم
  • نعناع ۵۰ گرم
  • جعفری ۲۰۰ گرم
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • آبغوره به اندازه کافی
  • روغن مایع به اندازه کافی
  • نمک ، فلفل و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه خورش چغاله بادام

  • از ۲ ساعت قبل از شروع به آشپزی چغاله ها را در یک کاسه بخیسانید تا کمی نرم شوند. برای شروع آشپزی ابتدا پیاز ها را به صورن نگینی یا خلالی خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخلش بریزید.
  • پس از اینکه روغن مایع کمی داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید. زمانی که پیاز شفاف و نرم شد مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که زردچوبه و پیاز یکدست شوند ادامه دهید.
  • در همین حین گوشت خورشتی را بشویید و به صورت قورمه ای ( مانند خورش قورمه سبزی ) خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. گوشت و پیاز را تفت دهید تا گوشت سرخ شود. پس از اینکه گوشت تغییر رنگ داد چغاله ها را آبکشی کنید و به قابلمه اضافه کنید.
  • دقت داشته باشید حتما چوب های انتهای چغاله ها را جدا کنید. پس از اینکه چغاله ها را هم کمی تفت دادید چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را بگذارید. در این مرحله اجازه دهید گوشت و چغاله با حرارت ملایم بپزند.
  • در مرحله بعدی نعناع و جعفری را به صورت ساطوری ریز خرد کنید و با مقداری روغن در یک تابه جداگانه تفت دهید تا کمی سرخ شوند و رنگشان کمی پر رنگ تر شود. پس از اینکه گوشت نیم پز شد مخلوط نعناع و جعفری را به قابلمه اضافه کنید.
  • پس از اضافه کردن مخلوط نعناع و جعفری اجازه دهید خورش با حرارت ملایم جا بیفتد و روغن بیندازد. در ۱۵ دقیقه پایانی پخت خورش آبغوره را به همراه نمک ، فلفل سیاه را اضافه کنید. پس از اینکه خورش آماده شد آنرا به همراه برنج سرو کنید.
  • در صورتی که منع مصرف گوشت قرمز دارید و مایلید خورش چغاله بادام را با گوشت مرغ تهیه کنید کافیست گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و به جای آن از ۶۰۰ تا ۸۰۰ گرم گوشت مرغ استفاده کنید. مراحل پخت این خورش با گوشت قرمز یا گوشت مرغ با هم تفاوتی ندارد ، ضمن اینکه خورش چغاله بادام با مرغ سریعتر آماده می شود.

پرسش های متداول

چغاله بادام به انگلیسی چی می شود؟
چغاله بادام به انگلیسی Green Almond نوشته و خوانده می شود.
آیا چاقاله بادام همان زردالو است؟

چغاله بادام متعلق به میوه نارس بادام است اما به میوه هلو و زردآلو نیز چغاله گفته می شود.

مضرات چغاله بادام چیست؟
مضرات چغاله بادام شامل نفخ،اسهال،دل درد،مسمومیت و ...است.
طریقه مصرف چغاله بادام چگونه است؟
طریقه مصرف چغاله بادام به صورت خام با نمک یا پخته در خورشت است.
طبع چغاله بادام سرد یا گرم؟
طبع چغاله بادام سرد است.
چغاله بادام با نمک خوبه؟
مصرف زیاد چغاله بادام با نمک باعث افزایش فشار خون می شود.
خواص چغاله بادام برای زنان باردار چیست؟
چغاله بادام برای زنان باردار مفید است زیرا به دلیل داشتن آهن می تواند خستگی را رفع کند،ریبوفلاوین موجود در آن باعث رشد بهتر مغز جنین می شود و به دلیل فسفری که دارد که از یبوست زنان باردار جلوگیری می کند.
خواص چغاله بادام چیست؟
خواص چغاله بادام شامل کاهش وزن، درمان یبوست، تقویت لثه و دندان، درمان گرفتگی عضلات و...است.
فصل چغاله بادام کی است؟
فصل چغاله بادام،بهار است.
چه کسانی باید در خوردن چغاله بادام احتیاط کنند؟
افراد مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه و ریفلاکس یا سالمندان و کودکانی که توان جویدن ندارند و دستگاه گوارششان ضعیف است، چغاله‌ بادام را با احتیاط و محدودیت‌های بیشتری میل کنند.

خواص چغاله بادام برای پوست چیست؟

چغاله بادام برای پوست مفید است زیرا ویتامین e موجود در آن باعث شفافیت پوست می شود و در درمان  آکنه، جوش‌های سرسیاه و سرسفید موثر است.

خواص چغاله بادام برای مو چیست؟
خواص چغاله بادام برای مو شامل جلوگیری از ریزش و افزایش رشد مو است.
هسته چغاله بادام خوردنی است؟
خیر.هسته چغاله بادام خوردنی نیست زیرا تركيبات سيانيدريکی (تركيبی از سم خطرناک سيانور) دارد 
قیمت چغاله بادام چقدر است؟
قیمت چغاله بادام ۱۴۰۱ حدود هر کیلو 500 هزار تومان است اما قیمت چغاله بادام 1402 هنوز مشخص نیست.
چاقاله بادام چقدر کالری دارد؟
هر ۱۰۰ گرم چاقاله بادام ۵۷۷ کالری دارد
آیا چغاله بادام برای سرماخوردگی مفیده؟
چغاله بادام حاوی مقادیر بالایی آنتی اکسیدان است که به سم زدایی بدن کمک می کندو به این ترتیب با تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مفید می باشد.
چغاله بادام در غذا هم استفاده می شود؟
چغاله در غذاها هم استفاده می شود و معروف ترین غذایی که با چغاله درست می شود خورش چغاله بادام است.
آیا چغاله بادام باعث دل درد می شود؟
چغاله بادام اغلب هضم سنگینی دارد ،علاوه بر این باغداران و دلالان با هدف کسب منافع بیشتر ،بیش از حد کال و ناررس در اختیار مشتریان قرار می گیردو افراد در صورت زیاده روی در مصرف آن در اصطلاح عامیانه سردی می کنندو گاه دچار عوارضی از قبیل دل درد، تهوع، اسهال و سردرد می شوند.
فرق چغاله بادام و چاقاله بادام چیست؟
هردو کلمه چغاله و چاقاله بادام به همان میوه نرسیده درخت بادام اشاره دارند اما کلمه چغاله درست است؛ چاقاله بادام لفظ عامیانه است.


سخن آخر

چغاله بادام میوه نوبرانه فصل بهار است که خوردن آن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن،کاهش کلسترول خون،کاهش وزن، جلوگیری از ریزش مو و ...می شود و با عوارضی مانند نفخ،اسهال،دل درد همراه است. ما در مطلبی به معرفی 19 خاصیت بی نظیر گوجه سبز و چند هشدار مهم درباره مصرف آلوچه پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید.

امتیاز: 1 (از 1 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد