hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تاریخ روز معمار و معماری در تقویم سال 1403؛ تاریخچه نامگذاری

تاریخ روز معمار و معماری در تقویم سال 1403؛ تاریخچه نامگذاری

روز معمار و معماری در تقویم سال 1403 به شمسی، قمری و میلادی همراه علت نامگذاری و تاریخچه روز معمار و معماری را در اختیارتان قرار داده ایم.

روز معماری در 3 اردیبهشت و به یاد شیخ بهایی در نظر گرفته شده است. در ادامه مطلب تاریخ دقیق روز معمار در تقویم های شمسی، قمری و میلادی سال جاری همراه با تاریخچه و علت نامگذاری روز معمار را مطالعه می کنید:

روز معماری در تقویم سال 1403 چه تاریخی است؟

تاریخ روز معماری در تقویم شمسی برابر است با: روز دوشنبه ۳ اردیبهشت سال 1403

روز معمار در تقویم قمری برابر است با: روز دوشنبه ١٣ شوال ١٤٤٥

تاریخ روز معمار در تقویم میلادی برابر است با: روز دوشنبه 22 April 2024


روز معمار
عکس نوشته روز معمار

علت نامگذاری روز معمار 

تاریخ دقیق روز معمار در ایران ۳ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی است.شیخ بهائی به مهارت در ریاضی و معماری و مهندسی معروف است، چنانکه معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف را به او نسبت می دهند. برای زنده ماندن یاد این شخصیت علمی والا، روز تولد شیخ بهایی به عنوان روز معماری در ایران تعیین شده است.

تاریخچه روز معمار

سال ١٣٨٣ انجمن مفاخر معماری ایران مراسمی را در روز ۳ اردیبهشت مصادف با سالروز تولد شیخ بهایی برپا کرد و پیشنهاد کرد تا این روز به نام روز معماری شناخته شود. این مراسم در سال ۱۳۸۴ تکرار شد. سال ۱۳۸۵ همزمان با درگذشت سید هادی میرمیران در روز ۲۹ فروردین -که خود از پیشنهاددهندگان تعیین روزی به نام روز معمار بود- بنا شد تا در روز ۳ اردیبهشت مراسمی برای اعطای جایزه میرمیران برگزار شود. نخستین دوره اعطای این جایزه از سال ۱۳۸۶ برگزار شد. سال ۲۰۰۹ از سوی یونسکو به نام سال بزرگداشت شیخ بهایی نامگذاری شد و از این سال (۱۳۸۸) روز ۳ اردیبهشت به طور رسمی به عنوان روز معماری در ایران پذیرفته شده و در تقویم رسمی ایران نیز از سوی دولت ثبت شد.  

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد