hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > خواص عجیب انواع سرکه برای سلامتی و روش تهیه آنها

خواص عجیب انواع سرکه برای سلامتی و روش تهیه آنها

سرکه نوشیدنی است که باعث کاهش وزن و سم زدایی قوی برای سیستم گوارشی است .در این مطلب سعی می‌کنیم تا خواص و مضرات سرکه و طرز تهیه آن را بیان کنیم.

سرکه (به انگلیسی vinegar ) یک محلول آبی از اسید استیک و مواد شیمیایی دیگری است که می‌تواند، شامل طعم دهنده‌ها باشد. معمولاً ۵ تا ۲۰ درصد از حجم سرکه‌ها، اسید استیک می‌باشد. سرکه‌های طبیعی، اسید تاتاریک و جوهر لیموی کمتری دارند.



جدول ارزش غذایی سرکه

ارزش غذایی سرکه
مقدار۱۰۰ گرم
کالری۲۱
پروتئین۰ گرم
چربی کل۰ گرم
کربوهیدرات۰.۹۳ گرم
فیبر۰ گرم
شکر۰.۴ گرم
کلسیم۷ میلی گرم
آهن۰.۲ میلی گرم
منیزیوم۵ میلی گرم
فسفر۸ میلی گرم
پتاسیم۷۳ میلی گرم
سدیم۵ میلی گرم
زینک۰.۰۴ میلی گرم
مس۰.۰۰۸ میلی گرم
سلنیوم۰.۱ میلی گرم
تیامین۰ میلی گرم
نیاسین۰ میلی گرم
ویتامین C۰ میلی گرم

سرکهسرکه سیب  

معرفی انواع سرکه

سرکه مالت چیست؟

سرکه مالت ( به انگلیسی Malt vinegar ) را با مالت کردن جو درست می‌کنند. در فرایند مالت کردن، نشاسته موجود در دانه جو به قند تبدیل می‌شود. سپس از این قند، آب جو پدید می‌آید که با گذشت زمان این ماده تبدیل به سرکه می‌شود. در کشورهای غربی معمولاً از سرکه مالت همراه با غذای ماهی و سیب زمینی سرخ کرده‌ استفاده می‌کنند.

سرکه سفید چیست؟

سرکه سفید ( به انگلیسی White vinegar) بیشتر از آب تشکیل شده است، با 5-10 درصد اسید استیک. نه تنها به طور گسترده ای در پخت و پز استفاده می شود، بلکه به عنوان یک محصول تمیز کننده طبیعی، تونر پوست و پاک کننده علف های هرز نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

سرکه شیر چیست؟

سرکه شیره ( به انگلیسی Milk vinegar ) یکی از خوش‌طعم‌ترین و محبوب‌ترین شربت‌های سنتی ایران است که از نظر طب سنتی هم غذاست و هم خاصیت دارویی دارد. شربت سرکه شیره دارای انواع ویتامین‌ها، قند طبیعی و دیگر املاح مورد نیز بدن است که باعث پیشگیری ودرمان کم خونی، تقویت مغز و اعصاب، ترمیم کننده بافت‌ها و رفع کمبود ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز انسان خصوصاً گروه ب و باعث تقویت نیروی باروری، نطفه سازی، پیشگیری از انزال زود رس و توان وقدرت آمیزش جنسی و… می‌شود.

سرکه سیب

سرکه سیب ( به انگلیسیApple vinegar ) سیب در صورت تخمیر تبدیل به سرکه می‌شود و چون قبلاً کاملاً برای اینکار له شده‌است خواص غذایی خو را به هیچ وجه از دست نمی‌دهد و فقط قند آن تبدیل به اسید یعنی سرکه می‌شود که در این سرکه مواد معدنی مثل پتاسیم، کلر، سدیم، منیزیم، آهک، گوگرد، آهن، فلوئور، سیلیسیوم و غیره وجود دارد.




سرکه انگور چیست و چه طور به دست می آید؟

سرکه انگور ( به انگلیسی grape vinegar ) مایعی است که از تخمیر انگور به دست می آید. سرکه انگور به انگلیسی grape vinegar نامیده می‌شود. برای تهیه سرکه انگور ابتدا مقداری انگور شسته و پاک شده را درون ظرفی ریخته و به آن آب اضافه می کنیم. بعد از گذشت چند روز، کمی نمک هم برای جلوگیری از فساد درون آن می ریزیم. عملیات تخمیر کم کم شروع می‌شود و مایع ترش مزه‌ای به دست می‌آید که همان سرکه انگور است.

سرکه نارگیل چیست ؟

سرکه نارگیل (به انگلیسی Coconut vinegar )ساخته شده از تخمیر عصاره نارگیل است که در غذاهای آسیایی جنوب شرقی (به خصوص در فیلیپین)، و همچنین در برخی از غذاهای مورد استفاده هند یا سری‌لانکا، به خصوص غذاهای محبوب شهر گوآ استفاده می‌شود. این سرکه به شکل یک مایع سفید ابری است و طعم اسیدی آن به‌طور خاصی تیز است.

سرکه خرما چیست؟

سرکه خرما ( به انگلیسیDate vinegar ) از خرمایی به مانند پیارم که خشک است و شیره ندارد، یا خرمای ربی (ربیعی) که در مناطق سیستان و بلوچستان به عمل می آید و تقریبا به خرمای پیارم شباهت دارد و همچنین خرمایی که محصول مناطق دارای هوای خشک باشد. بدین علت که خرمای به عمل آمده در مناطق مرطوب، به دلیل میزان رطوبت بالا، زود کپک می زند. هر چقدر شیرینی خرما بیشتر باشد، زودتر به سرکه تبدیل می شود.

سرکه نیشکر چیست؟

سرکه نیشکر( به انگلیسیSugarcane vinegar )، ساخته شده از عصاره نیشکر است،که بسیار ملایم با طعم بسیار خاص است که اغلب در آشپزی فیلیپینی و در بسیاری از جزایری که در آن‌ها نیشکر کشت و برداشت می شود مورد استفاده قرار می گیرد.

سرکه عسل چیست؟

سرکه عسل( به انگلیسی Honey vinegar )مانند سرکه معمولی حاوی اسید استیک است و تنها فرق آن این است که از عسل ساخته شده است. سرکه عسل خیلی معمول نیست و بیشترین انواع آن در بازارهای تجاری در ایتالیا ، فرانسه ، رومانی و اسپانیا عرضه می شوند.

سرکه برنج چیست؟

سرکه برنج ( به انگلیسی Rice vinegar )از برنج تخمیر شده یا شراب برنج تهیه می شود. طعم آن معمولا از سرکه ی سیب ملایم تر است، گرچه مقدار استیک اسید آنها برابر است. مردمان ژاپن دوست دارند که سرکه خود را با برنج تهیه کنند.

سرکه بالسامیک

سرکه بالزامیک ( به انگلیسی Balsamic vinegar )یکی از انواع سرکه است که از انگور سفید تهیه می‌شود و طعم آن ترکیبی از طعم شیرین و ترش است. سرکه بالزامیک یک چاشنی بسیار عالی برای غذاها و انواع سالاد‌ها است.

سرکه سیب سرکه سیب 

خواص سرکه سیب برای سلامتی


  1.  متوقف کردن سکسکه
    به هنگام سکسکه، خوردن یک قاشق چای خوری سرکه سیب به دلیل مزه ترش آن به متوقف کردن آن کمک می کند.
  2.  دندان های سفیدتر
    اگر می خواهید دندان هایی سفیدتر داشته باشید، غرغره کردن سرکه سیب در صبح توصیه می شود. سرکه سیب به از بین بردن لکه ها، باکتری های دهان و لثه و سفید کردن دندان ها کمک می کند. بعد از غرغره کردن مانند روزهای معمولی مسواک بزنید. دندان های خود را یک بار در هفته در صورت امکان با جوش شیرین بشویید، این کار نیز برای از بین بردن لکه ها و سفید شدن دندان ها موثر است. شما همچنین می توانید از نمک به عنوان خمیردندان جایگزین استفاده کنید. اگر لثه های شما احساس نرمی دارند به مسواک زدن با نمک در هر روز ادامه دهید.
  3.  رفع مشکلات معده
    اگر مشکل معده شما مشکلی باکتریایی باشد یک جرعه از آب سرکه سیب به خاطر خاصیت آنتی بیوتیکی آن می تواند کارساز باشد. برخی از کارشناسان ادعا می کنند که سرکه سیب حاوی پکتین است که می تواند به تسکین اسپاسم روده کمک کند.
  4. از بین بردن خستگی تمرین های ورزشی
    انجام تمرین های ورزشی باعث ساخت اسید لاتیک در بدن می شود، و ایجاد خستگی می کند. گاهی نیز، این اسید به واسطه استرس های شدبد در بدن تولید می شود. اما اسیدهای آمینه در سرکه سیب مانند یک پادزهر عمل می کنند. سرکه سیب حاوی پتاسیم و آنزیم هایی است که احساس خستگی شما را رفع می کند. دفعه بعد که احساس خستگی کردید یک یا دو قاشق از سرکه سیب را با یک لیوان آب یا یک لیوان نوشیدنی سرد مخلوط کرده و نوش جان کنید و منتظر تاثیر شگفت انگیز آن بمانید.
  5. پیشگیری از سوء هاضمه
    برای پیشگیری از سوء هاضمه، خوردن مقداری سرکه سیب، قبل از غذا را امتحان کنید. اگر می دانید که بعد از خوردن غذا احساس پشیمانی خواهید کرد این درمان سنتی را امتحان کنید. یک قاشق چایخوری عسل و یک قاشق چایخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و ۳۰ دقیقه قبل از وعده غذایی بنوشید. دیگر از خوردن غذا احساس پشیمانی نخواهید کرد.
  6. جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در شب
    با اضافه کردن دو قاشق غذا خوری سرکه سیب و مقدار کمی عسل به یک لیوان آب و خوردن آن در شب از گرفتگی عضلات پا در شب جلوگیری کنید. مدت کوتاهی پس از مصرف این مقدار سرکه سیب، دیگر از گرفتگی های دردناکی که شب هنگام برای شما پیش می آیند، خبری نخواهد بود.
  7. رفع گرفتگی بینی
    یک قاشق چایخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. اینکار به از بین رفتن گرفتگی بینی شما کمک می کند.
  8. کاهش گلو درد

به محض اینکه احساس سوزش در گلوی خود کردید یک مقدار سرکه سیب بنوشید. این سرکه به از بین بردن عفونت کمک زیادی خواهد کرد زیرا که میکروب ها در محیط اسیدی سرکه دوام نمی آورند. کافی است یک چهارم فنجان سرکه سیب را با یک چهارم فنجان آب گرم مخلوط کنید و هر ساعت یک بار غرغره کنید.





 آشنایی با خواص سرکه سیب برای زیبایی، مو و بدن

  1. مو:سرکه سیب موهای شما را شفاف کرده و موجب درخشندگی آن می‌شود. برای این کار، درون ظرف شامپوهای قدیمی و خالی شده، نصف قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و پس از شامپو زدن، روی موهای خود بریزید و این کار را چند بار در هفته انجام دهید.
  2. صورت: آیا می‌دانید شستن صورت با سرکه سیب به تنظیمph پوست صورت شما کمک می‌کند؟ به این منظور، ‌سرکه سیب را با دو قسمت آب ترکیب کرده و با استفاده از یک پنبه آن را به صورت خود بمالید. شما می‌توانید این کار را هنگام شب،‌ پس از شستن صورت و یا صبح، قبل از استفاده از مرطوب کننده انجام دهید. همچنین می‌توانید سرکه سیب را برای روشن شدن پوست خود روی نقاط تیره آن بمالید و تا صبح آن را پاک نکنید.
  3. دست‌ها و پاها: آیا پس از یک روزکاری طولانی دست‌ها و پاهای‌تان خسته و متورم شده‌اند؟ با خود مهربان باشید و دست‌ها و پاهای‌تان را درون مخلوط آب گرم و سرکه سیب ماساژ دهید.
  4. سیاهدانه :آیا می‌دانید سرکه سیب کمک خوبی برای از بین بردن لکه دندان خواهد بود؟ سرکه سیب را به طور مستقیم روی دندان‌های خود بمالید و پس از چند دقیقه آن را بشویید.
  5. آفتاب سوختگی:آیا دچار آفتاب سوختگی بدی شده‌اید؟ به آب درون وان حمام، یک پیمانه سرکه سیب اضافه کرده و به مدت 10 دقیقه درون آن قرار گیرید.
  6. پس از اصلاح (افتر شیو) :درون یک بطری، آب و سرکه سیب را به اندازه مساوی با هم خوب ترکیب کنید.
  7. سم زدایی: برای شستشوی بدن به خصوص کلیه‌ها، دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را درون دو لیتر آب تصفیه شده بریزید و در طی روز کم کم از آن بنوشید.
  8. کاهش وزن: یکی از فرمولها ی درمان اضافه وزن مصرف یک قاشق مرباخوری سرکه سیب در یک لیوان آب ولرم ناشتا هست. بعضی افراد که به دنبال رژیم‌های لاغری هستند معتقدند سرکه سیب به سوزاندن چربی‌ها در بدن کمک می‌کند.

سرکه سیبعکس سرکه سیب

مضرات سرکه سیب چیست؟

  1. تخلیه دیر معده
  2. اثرات جانبی گوارشی
  3. میزان پایبن پتاسیم و تحلیل استخوان
  4. فرسایش مینای دندان
  5. سوزش گلو
  6. سوزش پوست
  7. تداخل دارویی

تداخل دارویی سرکه سیب؟

  1. دارو های دیابتی
  2. دیژاوکسین
  3. دارو های خاص رقیق کننده خون




طرز تهیه سرکه سیب خانگی

چه خوب است که این معجون لاغری را خودتان در منزل درست کنید و از فواید سرکه سیب خانگی بهره ببرید.

مواد لازم برای طرز تهیه سرکه سیب

  1. سیب درختی (هر نوع سیبی که باشد فرقی ندارد)
  2. شکر برای هر ۱۰ کیلو سیب نیم‌کیلو
  3. آب بدون کلر و تصفیه شده که جوشیده و سرد شده باشد (آب معدنی)

روش طرز تهیه سرکه سیب

  1. ابتدا سیب را خرد کنید. فقط چوب سر سیب دور ریخته شود. بقیه قسمت‌ها بماند مشکلی ندارد.
  2. سیب‌های خرد شده را داخل دبه بریزید، شکر ریخته و به قدری آب بریزید که روی سیب‌ها را بپوشانید.
  3. درِ دبه را نیمه‌باز بگذارید تا هوا داخلش جریان داشته باشد و مانع کپک زدنش شود.
  4. دبه را در محلی گرم بین دمای ۲۵ تا ۳۰ درجه بگذارید. اگر آفتاب باشد هم زود ترش می‌شود و هم کرم نمی‌زند.
  5. بعد از ۳ تا ۷ روز مگس سرکه جذب بوی میوه شده و درون سرکه تخم‌گذاری می‌کند. این امر باعث ترش و تیز شدن سرکه می‌شود.
  6. مگس سرکه برای تهیه سرکه مفید است. ضمنا باید یک‌چهارم دبه خالی باشد.
  7. بعد از ۵۰-۴۰ روز صاف کرده و سرکه را جدا کنید.

نکات مهم در تهیه سرکه سیب خانگی

  1. سیب‌های باکیفیت انتخاب کنید، چون در طعم سرکه موثر است.
  2. از ترکیب سیب‌های مختلف استفاده کنید.
  3. هرچه سیب‌ها رسیده‌تر و شیرین‌تر باشند، سرکه بهتری خواهید داشت.
  4. حتما قبل از خرد کردن سیب‌ها، آنها را در آب سرد بشویید.
  5. هرچه سیب بیشتری بردارید سرکه بیشتری خواهید داشت، اما برای اولین بار بهتر است با ۳ سیب امتحان کنید.
  6. اگر از سیب ارگانیک استفاده می‌کنید، لازم نیست هسته و چوبش را جدا کنید.
  7. سیب‌ها را به صورت مکعب‌های کوچک خرد کنید تا سریع‌تر تخمیر شوند.
  8. برای تهیه سرکه هرگز از ظرف فلزی استفاده نکنید. شیشه تمیز و استریل بهترین ظرف است.
  9. مقدار آبی که روی سیب می‌ریزید به اندازه‌ای باشد که سطح سیب را بپوشاند.
  10. اگر آب سطح سیب را نگیرد ممکن است سرکه پوسیده و خراب شود. آب زیاد هم نریزید که سرکه رقیق شود.
  11. برای هر سیب یک قاشق چایخوری (۴ گرم) شکر کافی است.
  12. در شیشه را با پارچه تمیز پنبه‌ای بپوشانید.
  13. مخلوط را یک یا دو بار در روز با قاشق چوبی هم بزنید. هم زدن مخلوط به فرایند تخمیر و همچنین جابه‌جایی سیب در شیشه کمک می‌کند.
  14. بعد از یکی‌دو هفته وقتی همه سیب‌ها به ته شیشه بروند، فرایند تخمیر انجام شده است.
  15. مخلوط را از صافی پارچه‌ای تمیز رد کرده، داخل شیشه‌ای بریزید و رویش را با پارچه بپوشانید.
  16. به مدت ۳ تا ۶ هفته بگذارید تخمیر شود و هر چند روز یک‌بار هم بزنید.


معرفی خواص و روش تهیه سرکه انگورسرکه انگورسرکه انگور


خواص سرکه انگور

  1. سرکه انگور دارای خاصیت ضد چربی است. بنابراین مصرف سرکه انگور برای بیماران مبتلا به چربی خون و بیماری های قلبی عروقی مفید است.
  2. سرکه انگور به لاغری و کاهش وزن کمک می کند. همچنین باعث از بین رفتن و آب شدن چربی های دور شکم می شود.
  3. این سرکه در طب سنتی برای درمان سردردهای مزمن و صفراوی کاربرد دارد. برای بهره بردن از این خاصیت سرکه می توانید مقداری از سرکه را بو کرده یا با آن بخور دهید. علاوه بر این مرطوب کردن دستمال در سرکه گرم و قرار دادن آن روی پیشانی نیز به تسکین سردرد کمک می کند.
  4. شستشوی پاها با سرکه به از بین رفتن بوی بد پا کمک می کند.
  5. سرکه بیماری های پوستی که منشا آن ها قارچ می باشد را درمان می کند.
  6. برای رفع و برطرف نمودن تیرگی دور چشم ها می توانید سرکه انگور را همراه با عسل استفاده کنید.
  7. مصرف سرکه قبل از خواب به کاهش میزان قند و در نتیجه کاهش بیماری دیابت کمک می کند.
  8. سرکه انگور به تقویت اشتها کمک می کند. بنابراین برای افرادی که کم اشتها هستند، مفید است.
  9. استفاده موضعی سرکه انگور به درمان انواع سوختگی، زخم های عفونی و زخم سفلیس کمک می کند.
  10. سرکه انگور باکتری های مضر دستگاه گوارش را از بین می برد و برای درمان اختلالات و ناراحتی های دستگاه گوارش نظیر یبوست،نفخ، اسهال، دل درد و دفع نامرتب مزاج مفید است. علاوه بر این مصرف سرکه به صورت ناشتا سبب دفع کرم از روده می شود.
  11. سرکه انگور طبیعی فشار خون را کنترل می کند.


مضرات سرکه انگور

  1. اگر در خوردن سرکه زیاده روی کنید رنگ چهره شما زرد و موجب کاهش وزن و لاغری می شود.
  2. مصرف بیش از حد از سرکه دید چشم شما را کمتر و موجب کاهش و تاری دید می شود.
  3. زیاده روی در خوردن سرکه اعصاب را تضعیف می کند.
  4. مضرات سرکه موجب کاهش نیروی جنسی می شود از این رو به سرد مزاجان توصیه می کنیم که از آن استفاده نکنند.
  5. افرادی که مبتلا به بیماری ریوی هستند و دائما سرفه های خشک می کنند از خوردن سرکه جلوگیری کنند.
  6. افرادی که زخم معده و درد مفاصل دارند به علت خاصیت اسیدی بودن سرکه بهتر است از خوردن آن اجتناب کنند.
  7. مصرف روزانه سرکه می تواند به مینای دندان آسیب جدی وارد کند پس بهتر است در خوردن آن زیاده روی نکنید و آن را تا جایی که ممکن است با آب ترکیب نمایید.

طرز تهیه سرکه انگور خانگی

مواد لازم برای تهیه سرکه انگور در خانه:

  1. انگور( هر نوعی) یک کیلو
  2. آب سه لیتر
  3. نخود یک قاشق غذاخوری
  4. بلغور گندم یک قاشق غذاخوری
  5. نمک

در مرحله اول: ابتدا انگور‌ها را خوب شسته و صبر کنید تا انگورها خشک شوند. سپس آن‌ها را در یک دبه بزرگ بریزید و آب را تا جایی که روی انگورها را بپوشاند به انگورها اضافه کنید.
سپس نخود و بلغور را به آن‌ها اضافه کنید. اکنون روی دبه یک پارچه تنظیف بکشید و برای ۲۰ روز در فضایی تاریک با دمای حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. اگر دما بالاتر باشد، انگورها کپک خواهند زد و اگر دما پایین‌تر باشد، عمل تخمیر انجام نخواهد شد.

در مرحله دوم: در روزهای اول، انگورها را هر روز هم بزنید و زیر‌و‌رو کنید و بعد از گذشت چند روز، در هر یک هفته دو بار آن‌ها را زیر‌و‌رو کنید. بعد از گذشت ۲۰ روز، انگورها را از دبه خالی کرده و مایع را به ظرف کوچک‌تری منتقل کنید. تفاله‌های انگور را در یک پارچه نخی تمیز بریزید و با دست خوب فشار دهید تا آب‌شان گرفته شود. این آب را به مایع قبلی اضافه کنید و سپس نمک را اضافه کنید و هم بزنید. در ظرف را بگذارید ولی محکم نبندید تا امکان رد و بدل شدن جریان هوا وجود داشته باشد. حالا ظرف شیشه‌ای را برای ۳۰ تا ۵۰ روز در مکان قبلی با همان درجه هوا قرار‌ دهید. لازم به ذکر است که دیگر نیازی به هم‌زدن ظرف ندارید.

در مرحله سوم: بعد از گذشت این مدت، مایع را با کمک یک پارچه تنظیف صاف کنید و سپس با قیف در بطری تمیز بریزید. دقت کنید که سرکه انگور را هرگز در ظرف فلزی نگه ندارید. بطری‌های شیشه‌ای که درشان به خوبی بسته می‌شوند، بهترین گزینه برای نگهداری سرکه انگور هستند.

نکات تهیه سرکه انگور خانگی

اگر مایل بودید که رنگ سرکه انگورتان کمی شفاف‌تر شود به یک بطری از آن، نصف فنجان سرکه سیب خانگی اضافه کنید. برای تهیه سرکه انگور نیازی به استفاده از خمیر مایه یا سرکه مادر نخواهید ‌داشت. بلغور و نخودی که در این دستور به سرکه اضافه می‌کنیم، برای انجام تخمیر کافی هستند. در ابتدای کار می‌توانید انگورها را سالم یا به صورت کمی له شده در دبه بریزید. اما حواس‌تان باشد که از انگورهای ترش و نارس برای تهیه سرکه انگور خانگی استفاده نکنید.

سرکه انگورسرکه انگور


سوالات متدوال

سرکه سفید بهتراست یا سرکه قرمز؟

سرکه سفید قوی‌تر و ترش‌تر از نوع قرمز و تفاوت آن ها در مواد اولیه و در نتیجه طعم، رنگ و بو است.

سرکه چقدر کالری دارد؟

کالری سرکه در هر ۱۰۰ گرم ۲۱ کالری است.

طبع سرکه چیست؟

سرکه از دیدگاه طب سنتی دارای طبع سرد و خشک است.

آیا سرکه خراب میشود؟

سرکه معمولا منقضی نمی‌شود و می‌تواند به طور نامحدود دوام داشته باشد، اما اگر به درستی ذخیره و نگهداری نشود از بین خواهد رفت و کیفیت اسیدی و طعم خود را از دست می‌دهد.

طول عمر سرکه چقدر است؟

در حالی که ماندگاری سرکه تقریبا نامشخص است اما با قرار گرفتن آن در معرض هوا و نور مستقیم خورشید با گذشت زمان کیفیت آن کاهش می‌یابد و اگر نادرست ذخیره شده باشد؛ تعییرانی در ظاهر و طعم نشان می‌دهد. اگر چه این تغییرات طبیعی و بی‌ضرر هستند اما آگاهی از آنها هم کم اهمیت نیست.

رنگ سرکه به چه چیزی بستگی دارد؟

رنگ سرکه بستگی به نوع آن دارد در رنگ‌های سفید، زرد کم رنگ، قرمز و سیاه وجود دارد. اگر رنگ سرکه شما تغییر کند دیگر کیفیت واقعی را ندارد.

مصلح سرکه چیست؟

مصلح سرکه ، تخم سیاهدانه است.

بهترین روش نگهداری سرکه سیب چیست؟

بهترین راه برای نگهداری سرکه سیب این است که آن را داخل ظرف با درب محکم در مکان خنک، تاریک و دور از نور خورشید – مثلا بخشی از آشپزخانه یا زیرزمین منزل – نگهداری کنید، اگرچه سرکه سیب تاریخ انقضا ندارد اما نگهداری آن در چنین مکانی به حفظ کیفیت آن کمک زیادی می کند.

سرکه را در داخل یخچال نگهداری کنیم؟

لزومی ندارد سرکه سیب را داخل یخچال نگهداری کنید زیرا این کار طول عمر آن را افزایش نخواهد داد.

سرکه در سفره ی هفت سین نماد چیست؟

سرکه نماد جاودانگی است. در گذشته از سرکه برای باطل کردن سحر و جادو استفاده می شده است. قرار گرفتن این نماد بر روی سفره هفت سین سبب خواهد شد تا ناملایمات سال نو از بین برود.

سرکه انگور سرکه

 عوارض مصرف سرکه چیست؟

  1. سرکه
  2. ضعف اعصاب
  3. زخم معده
  4. درد مفاصل و افزایش آرتروز
  5. تاری دید
  6. آسیب دیدن مینای دندان


معرفی کاربرد سرکه در خانه

  1. اگر برای تمیز کردن خانه‌ی خود از ترکیبات شیمیایی معمول استفاده می‌کنید، یک ماده‌ی غیرسمی و ضد باکتری را از دست داده‌اید. فقط مقداری سرکه‌ سیب را در آب حل کنید و در یک اسپری بریزید و از آن استفاده کنید.
  2. یکی از کاربرد سرکه سیب در رفع بوهای تند و زننده است. شما می‌توانید هر بویی از غذای سوخته گرفته تا بوی ناه‌گرفته‌ی حمام را بزدایید. برای از بین بردن بوی سوختگی، مقداری سرکه‌ سیب در یک کاسه بریزید و در نزدیکی منبع بو قرار دهید. کاسه را تا زمان از بین رفتن بو در آنجا نگه دارید.
  3. سرکه‌ سیب می‌تواند برای دور نگه داشتن حیوانات پشمالوی‌تان از کک‌ها به شما کمک کند. سرکه‌ سیب را با مقداری آب رقیق کنید و این محلول را روی پشم حیوان بمالید تا با رسیدن محلول به پوست، این آفات مزاحم را از بین ببرید (اما بهتر است قبل از این کار با دام‌ پزشک مشورت کنید).
  4. برای درخشان کردن تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر و از بین بُردن جرم‌های روی آن، یک دستمال نم‌دار شده با سرکه‌ سیب را روی سطوح آنها بکشید.
  5. برای تمیز کردن قیچی چسب‌ناک از آب استفاده نکنید، چرا که باعث زنگ زدن قیچی می‌شود. به جای آن، از سرکه‌ سیب بهره ببرید.
  6. ابتدا جایی که موم شمع به آن چسبیده را با سشوار گرم کنید و با یک تکه‌ی پارچه، موم‌های ذوب شده را پاک کنید. سپس برای برداشتن باقی موم، از ترکیب یک به یک آب و سرکه‌ سیب استفاده کنید.
  7. برای این مورد از یک سرکه‌ سیب قوی استفاده کنید. یک تکه‌ی پارچه را با سرکه‌ سیب آغشته کنید و روی محل لکه بکشید.
  8. در این خصوص، ترکیب جوش شیرین و سرکه‌ سیب بسیار مؤثر است. نصف فنجان جوش شیرین را با یک فنجان سرکه‌ سیب مخلوط کنید و آن را در راه‌آب‌ها بریزید. این روش مؤثرتر از شوینده‌های شیمیایی است.
  9. برای زدودن کپک، از ترکیب یک به یک آب و سرکه‌ سیب استفاده کنید. اگر می‌خواهید این ترکیب بوی مطبوعی نیز داشته باشد، چند قطره عصاره‌ی اسطوخودوس یا اوکالیپتوس به آن اضافه کنید.
  10. پرده را در ماشین لباس‌شویی بیندازید و به آن سرکه‌ سیب اضافه کنید. سپس نصف فنجان جوش شیرین به پودر لباس‌شویی نیز بیفزایید.
  11. برای تمیز کردن مخزن ماشین لباس‌شویی، ۲ فنجان سرکه‌ سیب را در مخرن بریزید و ماشین لباس‌شویی را روشن کنید.
  12. بیش از حد شستن و چنگ زدن لباس، به بافت‌های آن آسیب می‌زند. برای از بین بُردن این لکه‌ها، یک ترکیب ۱۲ به ۱ از آب گرم و سرکه‌ سیب تهیه کنید و پیش از شستن لباس، آن را یک شب تا صبح در این ترکیب بگذارید.
  13. یک اسپری را با نسبت ۳ به ۱ از آب و سرکه‌ سیب پُر کنید و روی چروک‌ها بزنید. سپس لباس را برای مدتی آویزان بگذارید تا خشک شود.
  14. برای تمیز کردن مخزن اتو، در آن سرکه‌ سیب بریزید و برای ۱۰ دقیقه اتو را در حالت بخار قرار دهید. پس از آن، مخزن را خالی کنید و در آن آب بریزید و ۱۰ دقیقه به حالت بخار قرار دهید.
  15. برای از بین بردن لکه از روی سینک‌های چینی، آن را با آب پُر کنید و ۲ فنجان سرکه‌ سیب به آن بیفزایید. سینک را به همین حالت به مدت ۲۰ دقیقه الی ۲ ساعت بسته به مقدار لکه‌ها بگذارید.
  16. برای پاک کردن این سطوح از یک ترکیب ۱ به ۱ آب و سرکه‌ سیب استفاده کنید.
  17. برای شستن قالی و از بین بردن بوی نامطبوع آن ضمن حفظ بافت قالی، از سرکه‌ سیب استفاده کنید. قالی‌های کهنه را پیش از جارو کردن با ترکیب آب و سرکه‌ سیب اسپری کنید و آن را به مدت یک ساعت در جایی قرار دهید.
  18. یک‌چهارم فنجان سرکه‌ سیب را با ۲ فنجان آب و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را روی سطوح چوبی بکشید.
  19. برای این کار از ترکیب سرکه‌ سیب و یُد استفاده کنید. اما میزان یُد موجود در این ترکیب را باید بر اساس تیرگی رنگ چوب تنظیم کنید. پس از تهیه‌ی مخلوط، آن را با یک قلمو روی سطح چوب بکشید.
  20. نصف فنجان سرکه‌ سیب را با ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید. نقره را برای چند ساعت در این مخلوط قرار دهید و سپس تمیز کنید.
  21. نمک و سرکه‌ سیب را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و بر روی این سطوح بکشید تا لکه پاک شود. سپس با آب سرد بشویید و با یک حوله‌ خشک کنید.
  22. یک‌چهارم فنجان سرکه‌ سیب را به ماشین ظرف‌شویی خود اضافه کنید.
  23. از ترکیب ۱ به ۱ سرکه‌ سیب و نمک استفاده کنید.
  24. سرکه‌ سیب قوی می‌تواند کپک‌های موجود در لاستیک درب یخچال را از بین ببرد. همچنین برای پاک کردن کل یخچال، از ترکیب ۱ به ۱ آب و سرکه‌ سیب استفاده کنید.
  25. برای ضدعفونی کردن ظروف شیشه‌ای، آنها را با یک مخلوط ۱ به ۱ سرکه‌ سیب و آب گرم همراه با کف صابون بشویید.
  26. مخلوط ۲ به ۱ سرکه‌ سیب و آب را در قهوه‌ساز بریزید و آن را روشن کنید. برای اینکه قهوه‌تان طعم بهتری داشته باشد، این کار را هر ۲ یا ۳ ماه یک بار انجام دهید.
  27. سه فنجان سرکه‌ سیب را به مدت ۵ دقیقه در کتری بجوشانید و سپس برای یک شب به همین حالت بگذارید. بعد از آن کتری را با آب بشویید.
  28. یک مخلوط مساوی از نمک و آرد یا نشاسته‌ی ذرت تهیه کنید و برای رقیق کردن آن مقداری سرکه‌ سیب بیفزایید. سپس این ترکیب را روی محل‌های چسب‌ناک و سوخته بکشید.
  29. روی برچسب‌ها را با سرکه‌ سیب به خوبی بخیسانید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید. سپس برچسب را با یک کارد بکنید.


سخن آخر

سرکه یک قارچ کش و ضدعفونی‌کننده قدرتمند است. از سرکه می‌توانید برای درمان بیماری‌های پوستی و عفونی کمک بگیرید. میزان کالری سرکه کم است و برای کاهش وزن مفید خواهد بود. کسانی که رژیم غذایی دارند می‌توانند بدون نگرانی این ماده غذایی را مصرف کنند.


نظرسنجی

شما از کدامیک از سرکه های زیر بیشتر استفاده می کنید؟
امتیاز: 1 (از 1 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد