hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > خانه > آموزش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

آموزش کاشت انواع سبزه برای عید نوروز

1402/12/10 , 09:40
بهترین و جدیدترین روشهای کاشت سبزه عید نوروز را به شما آموزش می‌دهیم که تا برای سفره هفت سین عید نوروز 1403 یک سبزه زیبا داشته باشید.

شاید زیباترین ویژگی سفره هفت سین را می‌توان به وجود سبزه آن دانست، به این دلیل که سبزه با رنگ و طراوت خود دل ها را شادمان می سازد و با نگریستن به آن طلوع سال جدید را زیباتر می‌کند. برای کاشتن سبزه عید می توانید از انواع بذر سبزیجات استفاده کنید توجه به قیمت مناسب بذر و سالم و تازه بودن بذر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه آموزش کاشتن سبزه عید با بذرهای مختلف را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار می دهیم.

سبزه ( به انگلیسی Sprouting ) گیاهی است که در آن برخی از حبوبات را رویانده‌اند و از نشانه‌های نوروز و اجزای سفره هفت‌سین است. سبزه از جوانه گندم، جو و عدس رویانده می‌شود. ایران معتقدند که وجود سبزه در سفره هفت‌سین، شادابی و خرمی را در طول سال به همراه دارد. مرسوم است که سبزه را تا روز سیزدهم نوروز که سیزده‌به‌در خوانده می‌شود نگاه داشته و همراه با آن بدی‌ها و کدورت‌ها را دور بریزند. همچنین برخی معتقدند که گره زدن سبزه در روز سیزده‌به‌در سبب باز شدن بخت جوانان دم بخت می‌شود.

سبزه گندم

 کاشت سبزه گندم                                                        

برای سبز كردن سبزه گندم که یکی از محبوب‌ترین انواع سبزه است، ابتدا یک مشت گندم را خیس كرده، یكی دوشب؛ چند بار آبش را عوض كنید تا ترش نشود.بعد از اینكه كمی جوانه بسیار كوچک در آورد، آن‌ها را داخل دستمال نخی مرطوب نگه داری كنید تا جوانه در آمده و نوک آن كمی سبز شود.مرتب دستمال رابا اسپری نم‌دار خیس كنید.بعد كف ظرف مورد نظر را ماسه تمیز و شسته ریخته و جوانه‌ها رابه ظرف منتقل كنید.روزی 1-2 بار روی سبزه آب اسپری کنید.مواظب باشید كه آن قدر آب ندهید كه اگر ظرف را كج نگه داشتید، آب كنار ظرف جمع شود. اینکار از گندیدگی ریشه سبزه گندم پیشگیري میکند.

آموزش کاشت سبزه گندم برای عید

کاشت سبزه عید با هسته پرتقال

۴۸ ساعت زمان برای خیس کردن هسته های پرتقال بین دستمال مرطوب لازم است تا هسته جوانه بزند و درنهایت در خاک کاشته شود. برای دیدن  فیلم آموزش نحوه کاشت سبزه پرتقال کلیک کنید.


کاشت سبزه عدس

 برای کاشت سبزه عدس باید مراحل زیر را انجام دهید:                                               

  1. ۲ یا ۳ هفته قبل از عید نوروز درون ظرف مناسبی مقداری عدس بریزید و روی عدس ها مقداری آب بریزید و اجازه دهید تا عدس به مدت چند روز در دمای اتاق بماند و هر روز چک کنید تا اگر آب عدس تمام شده باشد باز هم به عدس آب اضافه کنید. توجه داشته باشید عدس را نباید در آب غرق کنید بلکه آب را روی عدس اسپری کنید تا مرطوب بماند.
  2. بعد از گذشت چند روز دستمال پارچه ای را با کمک آب نم دار کنید روی عدس ها قرار دهید سپس ظرف عدس ها را در جایی نزدیک به پنجره که هوای معتدلی دارد قرار دهید.
  3. هر روز درون ظرف حاوی عدس مقداری آب بریزید و خالی کنید تا عدس ها تازه بمانند و روی دستمال نیز هر روی مقداری آب اسپری کنید تا زمانی که عدس ها جوانه بزنند.
  4. بعد از اینکه عدس ها به صورت کامل جوانه زدند عدس های جوانه زده را به ظرف اصلی انتقال دهید و بعد از اینکه عدس ها مقداری سبز شدند دستمال پارچه ای را از روی آن ها بردارید.
  5. سبزه عدس را همچنان آبکشی کنید و روی آن آب اسپری کنید.سبزه عدس را در جایی که از میزان نور مناسبی برخوردار است قرار دهید و در این مدت هر روز ظرف سبزه عدس را نسبت به منبع نور موجود در اتاق بچرخانید تا سبزه ها به صورت یکدست رشد کنند.
کاشت سبزه عدس
کاشت سبزه عدس

 نکات طلایی برای کاشت سبزه عدس

  • بهترین کار برای این که عدس ها ظاهر پوسیده و خراب به خود نگیرند این است که آب آن ها را روزانه عوض کنید.
  • برای آماده کردن هر مدل سبزه ای باید از بذرهای سالم و تازه به منظور انجام این کار استفاده نمایید.
  • در تمامی مراحل سبز کردن سبزه عدس استفاده از آب ولرم بهترین گزینه است.
  • برای این که سبزه هفت سین شما ظاهر بسیار زیبا و جذابی داشته باشد و حالتی پرپشت و سرسبز به خود بگیرد سعی کنید که از میزان عدس بیشتری استفاده نمایید.
  • هنگامی که متوجه شدید سبزه به میزان دلخواه و مناسب رشد کرده است در هنگام شب آن را در فضایی خنک بگذارید تا رشد بیش از اندازه نداشته باشد.
  • دمای مناسب برای رشد نمودن سبزه عدس دمای معتدل است بنابراین از قرار دادن سبزه در فضایی که گرما یا سرمای شدیدی دارد اجتناب کنید.
  • برای سبز کردن سبزه عید با استفاده از هر بذری باید بذر موردنظر را از قبل حدود ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.
  • توجه داشته باشید که به هر اندازه که قطر بستر ظرف موردنظر کمتر باشد عمر و ماندگاری سبزه بیشتر خواهد شد.

آموزش کاشت سبزه عدس برای سفره هفت سین

کاشت سبزه تخمه آفتابگردان

 برای کاشت سبزه تخمه آفتابگردان به ۱۵ روز زمان احتیاج دارد.  ما در این مطلب کاشت سبزه تخمه آفتابگردان را آموزش می دهیم.

 کاشت سبزه خاکشیر                                            

  1. ابتدا بذر خاکشیر را درون مقداری آب به مدت یک شب خیس کنید.
  2. روی سطح کلاه را با کمک لایه نازکی از پنبه بپوشانید و پارچه تنظیف را روی پنبه قرار دهید.
  3. بعد از خیس کردن پارچه بذرهای خیس خورده را روی سطح کلاه به صورت یکدست بکشید.
  4. روی نایلونی تمیز چند سوراخ ایجاد کنید و نایلون را روی سطح کلاه بکشید.
  5. سبزه خاکشیر را با کمک اسپری و یا آب پاش آب بدهید.
  6. بعد از اینکه بذرهای خاکشیر سبز شدند نایلون را از روی کلاه بردارید و سبزه را هر روز آبیاری کنید.
سبزه عید با تخمه شربتی
سبزه عید با تخمه شربتی

کاشت سبزه تخم شربتی

  1. تخم شربتی و آب را درون ظرفی بریزید و خوب هم بزنید و صبر کنید تا 24 ساعت بگذرد و آنها به حالت ژله ای دربیایند.
  2. پس از گذشت زمان 24 ساعت می بینید که جوانه هایی بسیار کوچک رشد کرده است و حالا باید آنها را درون دستمال نخی مرطوب قرار دهید و در ظرفی درب دار و تیره رنگ بگذارید.
  3. در را خوب ببندید و در جای تایک قرار دهید و مکان نسبتا گرم باشد و در طول این زمان مرتب دستمال را با اسپری نرم دار کنید. آب باید به میزان کافی باشد و از کم یا زیاد دادن آب هم پرهیز کنید.
  4. پس از 3 روز جاونه را به ظرف مورد نظر منتقل کنید. انتخاب ظرف به سلیقه شما بستگی دارد و زیاد مهم نیست و ظرف را در جایی قرار دهید که نور خورشید به صورت مستقیم به آن بخورد.
  5. پس از گذشت 7 روز سبزه تخم شربتی زیبای شما آماده شده است و البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که ظرف را 180 درجه بچرخانید تا هر دو سمت از آفتاب تغذیه کند.

آموزش سبزه تخم شربتی

سبزه تخم کتان

برای سبز‌کردن سبزه تخم کتان باید به اندازه ظرف مورد نظر، حدود یک تا دو قاشق غذا خوری بذر کتان رابه مدت 24ساعت خیس کنید تا مثل بذر شاهی حالت ژله‌اي پیدا کند.در ادامه مراحل زیر را انجام دهید:

  1. حالا ظرف مورد نظر را تا نیمه پر از خاک سبک کنید و تخم کتان‌ها را روی خاک پخش کنید به طوریکه کاملا سطح ظرف را بپوشانند.
  2. روی ظرف رابا اسپری آب بپاشید و یک کیسه پلاستیک روی ظرف بکشید و به مدت دو روز آنرا در جایی تاریک و گرم قرار دهید.
  3. پس از این مدت، ظرف رابه محلی خنک و کاملا پر نور مثل پشت پنجره انتقال دهید.
  4. حدود یک هفته بعد، ارتفاع سبزه شما تقریباً 5،6 سانت خواهد شد.
  5. فراموش نکنید که باید هرروز یکی دوبار سرپوش پلاستیکی را حدود نیم ساعت بردارید تا اکسیژن کافی به سبزه برسد در غیاین صورت، کپک خواهد زد.
  6. بعد از نیم ساعت دوباره آب روی سبزه اسپری کنید و پلاستیک را روی آن بکشید.
کاشت سبزه عید در تنگ
کاشت سبزه داخل تنگ       

 کاشت سبزه در تنگ شیشه ای

 کاشت سبزه داخل تنگ ماهی و تنگ های شیشه ای و ظروف بلور به تازگی مد شده و انصافا بسیار شیک و با کلاس و شکیل است و زیبایی سفره هفت سین را دو چندان می کند.

آموزش کاشت سبزه گندم داخل تنگ ماهی

  1. برای تهیه ی سبزه در تنگ ماهی می‌ توان از انواع بذر‌ها مانند گندم، عدس، نخود، ماش، لوبیا و نیز انواع بذر‌های لعابدار استفاده کرد. بذرهای لعاب دار معمولا خاکشیر، شاهی و خرفه میباشند که نوع سبز کردن آن ها متفاوت است.
  2. ابتدا دانه های گندم را یک شب در آب خیس کنید. سپس داخل یک دستمال نخی بریزید روزی یک مرتبه گندم ها را کاملا خیس کنید، بعد از ۲ الی ۳ روز گندم ها ریشه و جوانه می کنند.
  3. دو سوم ظرف را با سنگ پر کنید. شکل و رنگ سنگ ها سلیقه ای است می توانید از سنگ های تزیینی هم استفاده کنید. دستمال کاغذی را روی سنگ ها قرار دهید، گندم های آماده شده را چند لایه روی سنگریزه ها پهن کنید.
  4. سبزه ها را آب افشان کرده و یک نایلون که دو جای آن را سوراخ کرده اید روی سطح کار قرار دهید. روز بعد نایلون را بردارید. این سبزه چون داخل تنگ است احتیاج به آبیاری زیادی ندارد روزی دوبار در حد آب افشان کافی است.
  5. دقت کنید جای این سبزه باید خنک باشد وگرنه کپک می زند، داخل شیشه به اندازه ای آب بریزید که دستمال خیس شود.
  6. دقت کنید این میزان آب تا سبز شدن جوانه ها حفظ شده و دستمال نمدار بماند. بعد از گذشت چند روز گندم ها جوانه می زنند و طی ۷ تا ۱۰ روز سبزه شما آمده خواهد بود.
  7. زمانی که گندم ها رشد کردند لازم نیست شیشه را از آب پر کنید. همین که دستمال نمدار بماند و خشک نباشد کافیست.

ترفندهای کاشت سبزه داخل تنگ ماهی

  • برای کاشت سبزه داخل تنگ ماهی می توان از انواع بذرها و حتی بذرهای لعابدار نیز استفاده نمود.
  • اگر قصد دارید برای کاشت سبزه از بذرهای لعابدار مثل بذر خاکشیر،شاهی و خرفه استفاده نمایید توصیه می شود که یک تکه ماکت تهیه و بذر را بر روی آن بمالید و سپس در ته تنگ قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که کاشت سبزه داخل تنگ ماهی و سبز شدن بذرها به نوع بذر بستگی دارد و معمولا حدود ۵ روز طول خواهد کشید و حدود یک هفته زمان احتیاج دارد که به طور کامل سبز شود.
  • نکته ای که بایستی بدان توجه داشته باشید مربوط به میزان آبیاری گیاه می باشد زیرا در صورتی که بیش از حد سبزه ها را آبیاری نمایید خراب خواهند شد. به همین منظور توصیه می شود که سبزه ها را به اندازه مورد آبیاری قرار دهید و حتما آب اضافی داخل آن را خارج نمایید.

 آموزش تصویری کاشت سبزه هسته نارنج برای عید

یکی از زیباترین انواع سبزه برای هفت سین، سبز کردن هسته نارنج است. شما می‌توانید بعد از کاشت این سبزه آن را در گلدان بزرگ تر بکارید و بعد به باغچه منتقل کنید. در این مطلب می‌توانید با مراحل سبز کردن هسته نارنج آشنا شوید.

سبزه ماش
سبزه ماش

 کاشت سبزه ماش

 برای کاشت سبزه ماش ابتدا مقداری ماش را با توجه به ظرف مورد نظرتان درون مقداری آب از شب قبل خیس کنید و روز بعد آب ظرف را به صورت کامل خالی کنید و ماش ها را درون ظرف مورد نظرتان به صورت لایه ای نازک ( ۳ میلی متر )‌ پهن کنید.توجه داشته باشید که هر قدر قطر لایه بیشتر و یا کمتر باشد سبزه پرپشت و یا کم پشت تر می شود.یک لایه دستمال آشپزخانه روی سطح ماش ها پهن کنید.سطح دستمال آشپزخانه را با اسپری کردن آب روی آن به صورت مرتب خیس نگه دارید.

این کار را تا زمانی انجام دهید که دانه های ماش جوانه بزنند و جوانه های آن به اندازه یک سانت بلند شوند و رنگ آن ها مقداری سبز شود سپس دستمال را از روی جوانه ها بردارید.در این مرحله از آموزش کاشتن سبزه عید با ماش روی جوانه ها به مدت ۳ تا ۴ مرتبه در روز آب اسپری کنید توجه داشته باشید که اسپری کردن آب باید در حدی باشد که دانه ها نه خشک باشند و نه آب زیادی درون ظرف جمع شود.این روند را تا زمانی که سبزه ماش به ارتفاع مورد نظر برسد ادامه دهید. توجه داشته باشید که میزان رشد سبزه ماش به سردی و یا گرمی محل نگهداری آن بستگی دارد.

سبزه ذرت
سبزه ذرت

کاشت سبزه ذرت

برای آماده کردن سبزه ذرت تقریبا دو هفته احتیاج دارید.

  1.  ابتدا باید دانه‌های ذرت را حداقل ۷۲ ساعت (سه روز) در آب بگذارید تا خیس بخورند.
  2.  باید حتما در این مدت مرتب آب ظرف تعویض شود تا آب تازه به دانه‌ها برسد، اما توجه داشته باشید که ظرف را عوض نکنید.
  3.  بعد از گذشت این زمان شاهد جوانه زدن دانه‌ها خواهید بود.
  4.  مرحله بعد این است که باید دانه‌های جوانه زده را در ظرف مورد نظر ریخته و روی آن‌ها را با دستمال حوله‌ای بپوشانید.
  5.  هر روز باید ذرت‌ها را خیس کرده و آب اضافه آن‌ها را بیرون بریزیم. حتما دستمال روی آن‌ها را مرطوب نگه دارید.

چند نکته درباره کاشت سبزه ذرت

  • با دانه ذرت که با آن پفیلا درست می‌کنید نمی‌شود سبزه ذرت تهیه کرد چون خشک است و جوانه نمی‌زند. باید از دانه ذرت تازه استفاده کنید.
  • مقدار دانه‌ها نباید خیلی زیاد باشد چون اگه تراکم زیاد باشد، لایه‌های زیرین نمی‌توانند رشد کنند و می‌پوسند.
  • اگر مقدار دانه‌ها کم باشد سبزه کم پشتی دارید. پس اندازه رو نسبت به ظرف نه زیاد و نه کم بگیرید.
  • آبیاری زیاد هم باعث زود خراب‌شدن سبزه می‌شود.

طرز کاشت سبزه ذرت برای عید 


آموزش کاشت هسته خرما برای سبزه عید

اگر در آپارتمان زندگی می کنید می توانید برای ایجاد فضای سبز منزل و کاهش آلاینده های هوا، دانه خرما بکارید..برای آشنایی با مراحل کاشت هسته خرما برای سبزه عید کلیک کنید.

کاشت سبزه عید با کنجد سیاه
عکس سبزه عید با کنجد سیاه 

 کاشت سبزه عید با کنجد سیاه

  1. ابتدا باید دانه کنجد سیاه سالم و تازه تهیه کنید. دقت کنید که دانه های کنجد بو داده شده خریداری نکنید.
  2. دانه های کنجد را در ظرف مناسب به مدت 8 ساعت در آب خیس کنید.
  3. از آنجایی که سبز کردن دانه کنجد سیاه زمان زیادی نمی برد، می توانید شش تا هشت روز قبل از عید اقدام به این کار کنید.
  4. سبزه کنجد سیاه شما به آرامی رشد می کند و می توانید آن را تا پایان نوروز در هفت سین خود نگه دارید.
  5. دانه های کنجد سیاه را می توانید مانند سایر سبزه ها در بشقاب سبز کنید یا کمی خلاقیت به خرج دهید و آن را روی گلدان، کوزه، تنگ ماهی، مجسمه یا هر چیزی دیگری که بخواهید برای سفره هفت سین آماده کنید.

روش سبز کردن کنجد سیاه بدون خاک

  1.  اگر می خواهید دانه های کنجد سیاه را درون بشقاب سبز کنید باید ابتدا بستر مناسبی برای آن تهیه کنید. استفاده از تنظیف، پارچه نخی یا پنبه می تواند انتخاب خوبی باشد. مقدار مناسبی از کنجد سیاه خیس شده که متناسب با اندازه ظرف مورد نظر خودتان است را روی آن بریزید، به صورتی که جای خالی روی بستر تهیه شده باقی نماند. از روی هم ریختن کنجد ها هم خودداری کنید. حالا یک پارچه مرطوب دیگر روی دانه های کنجد سیاه بیندازید.
  2. بعد از 2 تا 4 روز، کنجد سیاه جوانه می زند. باید در این مدت به طور مرتب پارچه را مرطوب نگه دارید. ظرف سبزه خودتان را در محلی قرار دهید که میزان کافی نور دارد. لازم است که سبزه کنجد سیاه را به مرتباً آبیاری کنید تا خشک نشود. اگر سبز کردن دانه ها را در ظرف اصلی خود انجام نداده اید، حالا می توانید جوانه ها را به ظرف سفره هفت سین خود منتقل کنید. دانه ها را مرطوب کنید و روی ظرف را با پلاستیک بپوشانید تا رشد سبزه سریع تر انجام شود.
  3. چنانچه دوست دارید سفره هفت سین زیباتری داشته باشید، می توانید سبزه کنجد سیاه را روی ظروف مختلف آماده کنید. برای این کار باید مقداری پارچه تنظیف را روی یک کوزه یا ظرف مورد نظر خود بپیچید، آن را خیس کنید و سپس مقداری از کنجدهای خیس خورده را روی پارچه بکشید.
  4.  بعد از انجام این مراحل باید اقدام به آبیاری کنجد سیاه کنید. در مواردی که قصد سبز کردن کنجد سیاه روی ظروفی با سطح عمودی دارید، باید آبیاری با استفاده از اسپری و به آرامی باشد تا دانه های کنجد از سطح ظرف پایین نریزند.
  5.  بعد از چند روز برگ های کوچک و سبز کنجد سیاه شروع به باز شدن می کنند و شما سبزه ای بسیار زیبا و متفاوت از همیشه خواهید داشت.

سبز کردن کنجد سیاه در خاک

  1. ابتدا در گلدان مورد نظر خودتان حدود 5 تا 8 سانتیمتر خاک بریزید. خاک را با استفاده از اسپری کردن آب مرطوب کنید. از ریختن آب زیاد در گلدان خودداری کنید زیرا می تواند باعث پوسیده شدن دانه های کنجد شود.
  2.  حالا یک لایه نازک از خاک روی دانه های کنجد سیاه بپاشید. حدود یک سانتی متر می تواند کافی باشد. مجدداً روی خاک با اسپری آب بپاشید.
  3. در این مرحله باید گلدان را در محلی نور گیر و به دور از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. باید مانع از خشک شدن خاک شوید و به طور مرتب اقدام به اسپری آب روی سبزه خود کنید. پس از یک هفته یا کمی بیشتر سبزه کنجد سیاه شما آماده قرار دادن در سفره هفت سین می شود.

روش کاشت سبزه شناور در آب برای عید

با استفاده از تخم کدو می توانید سبزه زیبا و شناور در آب درست کنید. برای این کار کافی است مطلب روش کاشت سبزه شناور عید  را کلیک کنید.

سبزه عید چه بکاریم؟

زمان‌بندی کاشت انواع سبزه عید

پرسش های متداول

علت کپک زدن سبزه عید چیست؟

آب اضافی داخل ظرف علت کپک زدن سبزه عید است.

چرا سبزه عید زرد میشود؟

سبزه عید اگر بیش ار حد در معرض آفتاب شد، زرد می شود.

کدام سبزه زودتر رشد میکند؟

خاکشیر سبزه‌ای است که برای رشد فقط به ۵ الی۶ روز زمان نیاز دارد.

آیا سبزه عید قابل خوردن است؟

 سبزه از همان ابتدا که به صورت جوانه است تا وقتی که سبز می شود استفاده خوراکی دارد .

سخن آخر

امیدواریم از این آموزش استفاده لازم را ببرید و این سبزه زیبا را برای نوروز امسال تهیه کنید. شما نیز می‌توانید ایده‌ها و نظرات خود را در مورد کاشت سبزه با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

نظرسنجی

شما کدام یک از سبزه ها را برای سفره هفت سین عید نوروز 1401 انتخاب می کنید
امتیاز: 3 (از 2 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد