hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > اقتصاد > بازار مسکن آماده پیش‌رونق غیرتورمی شده است؟

بازار مسکن آماده پیش‌رونق غیرتورمی شده است؟

معاملات در بازار مسکن به حدود ۱۰ هزار فقره رسیده که دو سوم وضعیت نرمال است؛ از طرف دیگر وعده دولت برای ایجاد نهضت بزرگ ساخت و ساز در کنار عواملی همچون کاهش انتظارات تورمی و افت قیمت ارز، بازار مسکن را آماده ورود به دوره رشد معاملات همراه با ثبات قیمت کرده است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، بازار مسکن روزهای آرامی را به لحاظ قیمت تجربه می‌کند، هر چند به رسم هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، معاملات نسبت به ماههای گذشته افزایش یافته است. با اینکه هنوز گزارشهای رسمی از تحولات این بازار در بهمن ماه ارایه نشده بررسی‌های میدانی از افزایش حدود ۳۰ درصدی معاملات در مقایسه با دی ماه حکایت دارد.

درخصوص ثبات این روزهای بازار مسکن عوامل مختلفی دخیل است که پرقدرت‌ترین عامل می‌تواند انتظار کنشگران این بازار برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات وین باشد. بر این اساس نیروهای افزایشی، توان خود را برای اثرگذاری بر این بازار از دست داده‌اند؛ چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد از پنج متغیر اثرگذار بر بازار مسکن شامل میزان ساخت و ساز، هزینه‌های تولید مسکن، توان طرف تقاضا، وضعیت تورم عمومی و تورم بازارهای موازی، سه مولفه با رشد مواجه شده‌اند.

اگر چه قیمت ارز و طلا در هفته های اخیر روند نزولی به خود گرفته است، به نظر می‌رسد بازار مسکن، سال جاری را با وضعیت باثبات به پایان برساند. حتی کارشناسانی که از تورم آتی در بخش مسکن سخن می‌گویند معتقد به رشد سنگین این بازار در کوتاه مدت نیستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلیل معطل ماندن بازارها برای تعیین تکلیف شرایط اقتصاد کلان، تمایل برای فروش مسکن کاهش یافته است. هر چند تعداد معاملات در دو ماه اخیر به حدود ۱۰ هزار فقره معادل دو سوم وضعیت معمول آن رسیده اما تقاضای سرمایه‌ای با افت مواجه شده و تقاضای مصرفی، توان ایجاد تحول در بازار را ندارد. بر این اساس برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که دست کم تا اردیبهشت ماه سال آینده بازار به روند کژدار و مریز خود ادامه دهد.

طی هشت سال گذشته حجم ساخت و ساز کاهش یافته اما وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم با اعلام اینکه تولید مسکن در سال ۱۴۰۰ از نیم میلیون واحد فراتر رفته وعده داده با اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن، نهضت بزرگ ساخت و ساز در کشور ایجاد شود. اگرچه کارشناسان نسبت به رشد ساخت و ساز توسط بخش خصوصی در سال آینده چندان خوشبین نیستند.

به دلیل افزایش تولید مسکن در نیمه شمالی شهر تهران طی سالهای اخیر عمده واحدهای عرضه شده به بازار مسکن، آپارتمانهای بزرگ متراژ واقع در شمال تهران هستند. همین موضوع باعث شده تا فشار تقاضا بخصوص برای واحدهای کوچک متراژ در نیمه جنوبی تهران افزایش پیدا کند. مشاوران املاک در جنوب تهران با بیان اینکه میزان ساخت‌وساز در سالهای اخیر نسبت به اوایل دهه ۹۰ تقریبا نصف شده است می‌گویند که با وجود رکود بازار، فاصله عرضه تا فروش واحدهای کلید نخورده کوچک متراژ، بسیار کم است و این گروه از آپارتمانها معمولا کمتر از یک ماه به فروش می‌رسند.

یک کارشناس: بازار مسکن در سال آینده راکد می‌شود

فردین یزدانی ـ کارشناس بازار مسکن ـ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر اگر توافقی صورت گیرد که ظاهرا دارد صورت می‌گیرد، بازار مسکن دچار رکود تورمی خواهد شد. کما اینکه امسال هم دچار رکود تورمی بود. یعنی معاملات از جنب و جوش افتاد و قیمت‌ها به سطحی رسید که بازار کشش خرید نداشت.

وی افزود: در سه سال گذشته برخلاف ادوار قبلی که افزایش قیمت‌ها چراغ سبزی برای جهش تولید مسکن بود، این اتفاق به دلایل مختلف نیفتاد. بنابراین رکود در تولید داشتیم و امسال رکود در معاملات هم اضافه شد.

توافق شود منابع به صنعت و تجارت می‌رود

این کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی کرد: اگر توافق شود، تقریبا می‌توانیم آن را با دوره برجام بعد از سال ۱۳۹۳ مقایسه کنیم. بخشی از منابع مالی به سمت تجارت، صنعت، تولید و خدمات می‌رود و منابع چندانی به سمت ساخت‌وساز نمی‌آید. در واقع ورود پول به دارایی‌های مستغلاتی کم می‌شود. نتیجه آن تداوم رکود تولید و معاملات مسکن خواهد بود. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت مسکن در سطح افزایش قیمت مصالح گران شود. یعنی متناسب با هزینه تمام شده قیمت خانه بالا می‌رود و جهش قیمتی در بازار مسکن به مفهوم دارایی اتفاق نمی‌افتد.

قیمت خانه احتمالا در اردیبهشت و خرداد پایین می‌آید

همچنین حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران ـ با اشاره تاثیر قیمت ارز بر وضعیت پایه پولی کشور به ایسنا گفت: در حال حاضر که قیمت دلار به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده قیمت طلا نیز پایین آمده است؛ چرا که این دو بازار همبستگی دائم با یکدیگر دارند. اما مسکن اینطور نیست و قیمت آن نه تنها کاهش نیافته، بلکه هر ماه حدود ۱ تا ۲ درصد بالا رفته است. بازار مسکن صبر می‌کند قیمت ارز به یک شرایط ثابت نسبی برسد، بعد خودش را با آن وفق می‌دهد.

وی ادامه داد: بخش مسکن، اسفندماه را نیز همانند ماههای اخیر طی می‌کند. فروردین هم چون نیمه تعطیل است، اتفاق قابل توجهی تا اردیبهشت و خرداد رخ نمی‌دهد. نتیجه مذاکرات در آن زمان خیلی تعیین کننده است. اگر مثبت باشد قیمت مسکن به میزان افت نرخ ارز، کاهش می‌یابد. این در واقع می‌تواند یک فرصت مناسب برای خریداران مصرفی باشد؛ چرا که ریزش قیمت مسکن طولانی مدت نیست و مقطعی و هیجانی خواهد بود.

متوسط قیمت خانه در تهران ۳۲.۹ میلیون تومان

بنابراین گزارش، طبق اعلام بانک مرکزی، در دی ماه ۱۴۰۰، متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران، ۳۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۲۰.۳ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه ۹۸۱۶ فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۰.۵ و ۱۷۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد