hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آموزش کاشت فندق و پرورش فندق در منزل

آموزش کاشت فندق و پرورش فندق در منزل

فندق از درختچه های کم ارتفاع است که در مناطقی با شرایط آب و هوایی مساعد قابل رویش است. شیوه کاشت فندق دارای اصولی است که در این مطلب با آن آشنا خواهید شد.

درخت فندق در خاک های مختلف قابل کشت می باشد اما به طور کلی در خاک های عمیق و نیمه عمیق دارای رشدی بهتر خواهد بود. از خاک های مناسب برای کاشت فندق خاک رسی، رسوبی و شنی است همچنین استفاده از خاک های سبک نیز برای این کار مناسب است. همچنین باید توجه داشت که ph خاک مورد استفاده باید ۶ باشد که بسته به نوع خاک متغیر خواهد بود.

نحوه کاشت فندق:

کشت فندق به لحاظ اقتصادی دارای اهمیت بالایی است و در کشت آن باید به شرایط آب و هوایی و منطقه ای توجه کرد. بالا بودن یا پایین بودن دما در منطقه زیر کشت می تواند آسیبی زیادی را به درختان وارد کند زیرا این درختچه در شرایط آب و هوایی مساعد قابل رشد است.


نحوه کاشتن فندق بر حسب دسته های مختلف دیررس و زودرس تقسیم می شود و بر همین اساس است که کاشتن این گونه از درخت فندق متفاوت خواهد بود. اگر این درختان از نوع زودرس و زود گل باشند باید در زمان استراحت دچار یخبندان نشوند. اما اگر این درختان دیر رس باشند خطر یخبندان وجود نخواهد داشت.

برای کاشتن درخت فندق بهتر است از روش کاشتن درختچه استفاده کنید زیرا کاشتن فندق به شیوه بوته ای ممکن است شما را به نتایج دلخواه نرساند. کاشتن بوته این گیاه ممکن است دیررس باشد و دارای ریشه هایی ضعیف باشد که به ثمر ننشیند.

در روش بوته ای مرکز بوته دچار ضعف است و نمی تواند به خوبی رشد کند و باید در کاشت توجه داشته باشید که فاصله کاشت ۶ متر باشد.

رطوبت از عوامل تاثیرگذار و مهم در رشد درخت فندق است و در فصل هایی از سال می توان از کشت دیمی برای آن استفاده کرد برای درختانی که از ریشه های ضعیفی برخوردار هستند می توان از آبیاری در تمام فصول سال استفاده کرد.

قبل از کاشت باید خاک را به میزان کافی زهکشی کنید که دارای خاکی حاصلخیزتر باشید. اما برای کاشت این محصول از دو روش کاشت بذر تکثیر کردن به روش های گوناگون استفاده می شود.

اگر قصد دارید تا این درخت را به شیوه بذری بکارید می توانید با تهیه بذر از محصولات سال گذشته نیز این کار را انجام دهید  و به نحوی این درخت را بکارید که در پایان شهریور برداشت داشته باشید.

اگر می خواهید از شیوه های مختلف تکثیر برای کاشت فندق استفاده کنید باید از شیوه های قلمه زنی، پیوند زدن، خوابانیدن و بافتی استفاده کنید.



مراقبت و آبیاری درخت فندق

فندق به دلیل اینکه جزو درخت های مقاوم می باشد از این رو قادر به رشد در انواع خاک ها می باشد و همچننن در مقابل خشکی نیز مقاوم می باشد  اما جهت رشد درختچه های جوان باید شرایط رطوبتی ثابت به وجود آورید و اجازه ندهید خاک اطراف درختچه خشک شود و اگر تصمیم  به کاشت نهال فندق در آب و هوای خشک دارید باید رطوبت مناسبی را در زمان فصل رشد و زمانی که درخت فندق به خواب نرفته است فرآهم آورید.

مراقبت و آبیاری درخت فندق

خاک مناسب درخت فندق

این درخت نسبت به جنس و نوع خاک حساسیت زیادی ندارد  اما بهتر است خاک آن تا حد نسبتا زیادی عمیق باشد تا از قدرت جذب آب بالایی برخوردار باشد  که خاک رسوبی، شنی و رسی این خصوصیات را دارد و به صورت کلی می توان گفت برای این درخت خاکی که سبک تر باشد و مقدار آهک آن از ده درصد بیشتر باشد مناسب است زیرا، ریشه های درخت نباید داخل خاک احساس خفگی کنند از این رو از کاشت آن در خاک های سنگین  و غیر قابل نفوذ خودداری نمایید.

نکاتی که درمورد کاشتن درخت فندق باید بدانید.

۱. درخت فندق جزو درخت های پر ریشه است بنابراین باید فاصله مناسب برای رشد ریشه ها در اختیار درختچه بگذارید از این رو فاصله هر درخت فندق با دیگری باید چهار و نیم تا شش متر باشد

۲. بهتر است درختان به شکل خطی کاشته شوند زیرا در هنگام گرده افشانی قادر به بارور کردن میوه های بیشتری خواهید بود.

۳. زمان کاشتن نهال فندق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است  از این رو،  در هنگامی که نهال یا پاجوش در خواب زمستانی می باشد آن را داخل خاک قرار دهید.

۴. هر درخت و گیاهی بعد از کاشت باید مراحل مراقبتی مختلفی را طی کند که از جمله این مراحل می توان به هرس کردن، آبیاری و دفع آفات می توان اشاره کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد