hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مهارت؛ شاه کلید زیست بوم اشتغال

مهارت؛ شاه کلید زیست بوم اشتغال

چشم انداز زیست بوم ملی اشتغال، کاهش بیکاری و توسعه فرهنگ کارآفرینی است و مهارت در آن جایگاه ویژه ای دارد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، طرح زیست بوم ملی اشتغال از اولویت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در راستای برنامه اشتغال دولت سیزدهم تدوین و پیاده سازی و در آن، کاهش بیکاری و توسعه فرهنگ کارآفرینی دیده شده است.
بر اساس آخرین گزارشها، تا کنون ۷۱ دستگاه دولتی و مردمی در این طرح جانمایی شده و بیش از ۱۸۰ رده شغلی در این حوزه فعالیت های لازم را آغاز کرده‌اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: طراحی زیست بوم ملی اشتغال می‌تواند به ایجاد شغل و کاهش بیکاری و توسعه فرهنگ کارآفرینی کمک کند.
او می گوید: با هدایت، کمک و حمایت بخش دولتی، جریان‌های مردمی، کارگران، کارفرمایان و کارآفرینان در زیست بوم ملی اشتغال ایفای نقش می کنند.
به گفته عبدالملکی، یکی از حلقه‌های گم‌شده مهم در حوزه اشتغال کشور، «مهارت آموزی» است لذا در چارچوب نظریه زیست بوم ملی اشتغال، سازمان‌های مرتبط به عنوان حلقه‌های این مهم تعریف شده‌اند و مهارت در این راستا جایگاه ویژه‌ای دارد.
به اعتقاد کارشناسان، زیست بوم ملی اشتغال بستری است که هماهنگی تمام اجزای مرتبط با اشتغال را بر عهده دارد و در آن، اشتغال های متناسب با مزیت های ملی، محلی و منطقه ای و تولیدات با اشتغالزایی بیشتر مدنظر قرار گرفته است.
علی حیدری کارشناس حوزه کار، در گفت و گو با ایسنا، معتقد است: در طرح زیست بوم اشتغال، نوع بیکاری افراد و وضع فعالیت بنگاه‌ها بررسی‌ می شود و دستگاهها و نهادهای حاکمیتی، بخش خصوصی و تولید در یک مجموعه قرار می‌گیرند و با هم افزایی آنها، فرصتهای شغلی بسیاری برای جامعه هدف طرح فراهم می شود.
وی می گوید: در این چشم انداز همه افراد چه کارگر و چه فارغ التحصیل دانشگاهی حضور دارند و باید از اندک مهارت لازم بهره مند باشند.
این کارشناس حوزه کار از مهارت به عنوان شاه کلید الگوی زیست بوم اشتغال نام برده و تاکید دارد که در اجرای زیست بوم اشتغال، عنصر آموزش و مهارت آموزی حایز اهمیت است و بدون توجه به این دو مقوله و عدم مطالبه بخش خصوصی در این زمینه، اجرای طرح موفق نخواهد بود.
به گفته حیدری، در طول سالها بخش خصوصی به دنبال آموزش نیروهای خود نبوده است در حالی که در بسیاری از کشورها، دولت‌ها در حوزه آموزش و مهارت‌آموزی ورود پیدا کرده‌اند و نیروهای خود را برای ورود به بازار کار و کسب مهارت تربیت کرده اند.
الگوی زیست‌بوم ملی اشتغال در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم رونمایی شد و هدف عمده آن، تحقق هدف‌گذاری ایجاد دستکم یک میلیون شغل در سال است.
زیست بوم اشتغال، عموم مردم از کارگر ساده تا فارغ التحصیلان دانشگاهی را شامل می شود و بر اساس آن هر کارجو باید از حداقل مهارت بهره مند باشد.
به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار رابطه معناداری با رشد اقتصادی کشور دارد از این رو اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال می تواند به تحقق این هدف و پایدارسازی مشاغل کمک کند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد