hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کاشت درخت شاه توت و شرایط قلمه زدن آن

کاشت درخت شاه توت و شرایط قلمه زدن آن

توجه داشته باشید که کاشت درخت شاه توت چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی اقدام به پرورش و نگهداری آن کنید با ما همراه باشید.

به طور کلی درخت شاه توت یک درخت قدیمی و یا تاریخی محسوب می شود که در اغلب کشورهای جهان دارای قدمتی بیش از دویست سیصد سال است. درخت شاه توت به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول کاشت درخت شاه توت

بهتر است بدانید که در واقع درخت توت از دسته درختانی است که در کشور ما قدمت بالایی دارد و در برابر خشکی نیز مقاومت خوبی خواهد داشت. به همین خاطر می توانید آن را در اغلب منطق با هر نوع آب و هوایی پرورش دهید. در واقع یکی از محبوب ترین انواع درختان توت، نوع شاه توت آن است که می توان آن را بوم منطق ایران و ترکیه دانست. شاه توت درختی با ارتفاع ۴ الی ۱۰ متر می باشد که در مواردی ممکن است به ۲۰ متر نیز برسد.


رنگ پوست این درخت قهوه و شاخه هایش به رنگ می باشد و همچنین جوانه های نهال آن نیز نسبت به توت سفید قوی تر و کلفت تر خواهد بود. فرم برگ های شاه توت معمولا قلبی تا بیضی شکل خواهند بود. نهال شاه توت تنها دو نوع گل نر که کوتاه، کلفت و رنگی سبز تیره دارد و گل ماده که از گل نر هم جثه ای کوچک تر خواهد داشت.

توجه داشته باشید که قسمت گوشت میوه از دیواره گل ها به وجود می آید و دارای رنگی قرمز تیره خواهد بود. در واقع شاه توت را تنها زمانی می توانید استفاده کنید که زمان افتادن اش باشد زیرا زودتر از این زمان تعیین شده مزه آن کمی ترش بوده و به همین خاطر قابل خوردن نخواهد بود.


 بیشتر بخوانید: 

آشنایی با اصول کاشت درخت کنار

آموزش کاشت درخت کاج

آشنایی با اصول کاشت درخت شاه بلوط

راهنمای کاشت درخت گریپ فروت و پرورش آن

آشنایی با نحوه کاشت درخت عرعر

دستورالعمل کاشت شاه توت

به صراحت می توان گفت که بهترین زمان برای کاشت درخت شاه توت فصل پاییز یا بهار است که بستگی به شرایط اقلیمی منطقه کشت دارد. معمولا کاشت و تکثیر این درخت از طریق دو روش قلمه زنی و قلمه سبز انجام می شود که اگر گیاهتان را از طریق قلمه تکثیر کنید تمام خاصیت های گیاه مادری را حفظ کرده اید.

بهترین زمان برای قلمه زدن چوبی وقتی است که در خواب زمستانی می باشد. برای انجام قلمه زنی در ابتدا بایستی از سر شاخه های یک ساله با قطر ۱ تا ۳ سانتی متر قلمه بگیرید و آن را تا فصل بهار در دمای ۵ درجه سانتی گراد محافظت نمایید. این عمل فقط به این خاطر انجام می شود که دمای خاک باید به ۱۴ درجه برسد و پس از دمای محیط مطلوب شد می توانید قلمه ها را دون بستر بکارید.



قلمه زدن شاه توت از روش قلمه سبز نیز معمولا از طریق شاخه درختانی به دست خواهد آمد که در فصل زمستان هرس می شوند و تنها ۶ الی ۷ جوانه بریشان باقی خواهد ماند. همچنین در بهار سال آینده نیز این جوانه ها برگ های سبزی به اندازه سی تا چهل سانتی متر خواهد کرد که این شاخه ها را به اندازه پانزده تا بیست سانتی می برند البته به جز آخرین دو برگی که در انتهای شان قرار دارند. این شاخه ها را می توانید در اواسط فصل بهار یعنی اردیبهشت تا خرداد ماه کشت نمایید.

دستورالعمل برداشت

بهتر است بدانید که تیر ماه زمان مناسبی برای برداشت میوه های شاه توت خواهد بود. این میوه در ابتدا به رنگی صورتی و سپس قرمز و در نهایت به رنگ سیاه تبدیل خواهد شد که در چنین شرایطی بهترین زمان چیدن آن خواهد بود. از آنجایی که میوه های شاه توت قدرت ماندگاری بالایی ندارند به همین خاطر بهتر است پس از چیدن اقدام به مصرف نمایید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درختان شاه توت

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از این شرایط لازم جهت کاشت درخت شاه توت و پرورش آن پرداخته ایم.


  • دما و نور:

واریته های مختلف شاه توت در آب و هوای گوناگون از آب و هوای نسبتا گرم و معتدل گرفته تا نزدیک به سرد قابلیت رشد دارد. معمولا گرما و دمای ایده آل در طول فصول بهار و تابستان برای این گیاه بین۲۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد خواهد بود. در مقابل نیز میوه های شاه توت تحمل سرمای بیش از حد را ندارند و چنانچه در دمای منفی ۲ تا منفی ۴ درجه قرار گیرند به سرعت از بین خواهند رفت.

در مورد نور مورد نیاز گیاهان شاه توت نیز می توان گفت که این درخت علاقه زیادی به نور دارد زیرا نور خورشید باعث رشد شاخ و برگ های آن خواهد شد. البته که تابش شدید نور می تواند فاصله میان گره ها را کم و آن ها را به تدریج کوچک کند.

  • آبیاری:

اغلب گونه های توت برای رشد نیاز فراوانی به آب دارند و به طور یکنواخت در مناطق کشت ۶۰۰ میلی متر باران برای گیاه لازم خواهد بود. البته که نهال های تازه کشت شده نیاز به آبیاری بیشتر دارند و بایستی در طول هفته دو مرتبه آبیاری شوند. درختان بالغ به آبیاری کمتری نیاز دارند و هر ۱۰ الی ۱۵ روز آبیاری برایشان کافی خواهد بود.


  • خاک و کوددهی:

در کاشت و پرورش این درخت توجه داشته باشید که درختان شاه توت برای رشد نیز به ترکیب خاک های شنی لومی و مواد پوسیده گیاهی مانند هوموس دارند. استفاده از هوموس امکان تنفس بهتر را به خاک می دهد و باعث از بین رفتن باکتری های خاک خواهد شد. از آنجایی که خاک های مرطوب با زهکشی نامناسب برای آب قابل نفوذ نیستند به هیچ عنوان نباید در چنین بستری کشت شوند.

در مورد تغذیه درختان شاه توت نیز می توان گفت که کود مورد نیاز آن بایستی از ترکیب آهن، منگنز، روی، مولیبدن، مینیریم مس و بور غنی شده باشد و همچنین بایستی حداقل با تنه درخت ۱۲ سانتی متر فاصله داشته باشد.

دقت داشته باشید زمان و دوره کوددهی بسته به سن و شرایط هر درخت متفاوت است اما در اغلب موارد سالی یک مرتبه برای تغذیه درخت شاه توت کافی است و چنانچه بیشتر از این انجام شود گیاهتان دچار آسیب خواهد شد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد