hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با اصول کاشت درخت شاه بلوط

آشنایی با اصول کاشت درخت شاه بلوط

در واقع کاشت درخت شاه بلوط چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول کاشت، پرورش و حتی نگهداری این درخت پر محصول آشنا شوید.

به طور کلی درخت شاه بلوط یکی از گونه های همیشه سبز با برگ هایی بیضی شکل است که امروزه به خاطر زیبایی و و جذابیت فراوانی که دارد پرورش و کاشت درخت شاه بلوط مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با اصول کاشت درخت شاه بلوط

بهتر است بدانید که درخت شاه بلوط بومی مناطق جنوب اروپا، شمال افریقا و جنوبی غربی آسیا است که برگ های بیضی شکل و اندازه آن ها به ۲۰ سانتی متر خواهد رسید. آرایش برگ های درخت اغلب به صورت متناوب است و رنگ آن ها نیز رنگ سطح برگ سبز تیره براق و رنگ قسمت زیرین سبز روشن خواهد بود. توجه داشته باشید که پوست درخت خاکستری است و در نهایت قهوه ای و شیاردار خواهد شد.

چگونگی کاشت درخت بلوط

گل های بلوط نیز به صورت شاتوت های نر و ماده و به رنگ زرد شیری در اواخر فصل بهار شکوفا می شوند. جالب است بدانید که مغز میوه این درخت کاملا خوراکی است و می توانید آن را مصرف نمایید. امروزه اغلب طالب اراضی غیر آهکی است و در جنگل های شفت و شفارود و آق اولر ترکیب با درختان ممرز و بلوط دیده می شود و همچنین این درخت بیشتر دوست دار فضای آفتابی و خاک همراه با زهکشی خوب کمی اسیدی تا خنثی خواهد بود.

روش های کاشت بذر بلوط

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر درخت شاه بلوط به دو صورت کاشت در گلدان و کاشت در فضای باز قابل انجام است و با این حال در ادامه سعی داریم به بیان مراحل آن ها به صورت کامل بپردازیم.


  • کشت بذر در گلدان:

برای کاشت بذر درخت شاه بلوط داخل گلدان در ابتدا بایستی آن ها را به مدت ۴ الی ۶ ساعت درون آب معمولی نگهداری نمایید و سپس با محلول ضد قارچ مانند کاپتال به خوبی ضدعفونی نمایید. بهتر است بذور را در گلدان هایی پلاستیکی به قطر ۱۷ سانتی متر بکارید و همچنین به منظور زهکشی مناسب ته آن را چندین سوراخ ریز ایجاد کنید.

اصول کاشت بذر بلوط درون گلدان

سپس گلدان تهیه شده را با ترکیبی از خاک برگ، رس و ماسه تا ارتفاع سه چهارم پر کنید. در حین پر کردن حتما گلدان را به آرامی به زمین بکوبید تا خاک متراکم شود.

حال دو عدد بذر را درون یک گلدان به صورت برعکس یا از نوک تیز آن درون خاک قرار دهید. سپس ۳ الی ۵ سانتی متر خاک به آن اضافه نمایید و با دست کمی فشرده نمایید. توصیه می شود که گلدان را بر روی زمین سفت کنار باغچه یا بستر موزائیک در فضای باز قرار دهید تا از حرکت ریشه در خاک جلوگیری شود.

پس از پایان کاشت سطح بستر را به خوبی آبیاری نمایید و تا جایی ادامه دهید که خاک به صورت کامل خیس شده و آب از سوراخ های ریز گلدان خارج گردد. چنانچه گلدان حاوی بذور را در محیط قرار داده اید آبیاری از طریق برف و باران برای آن کافی خواهد بود مگر اینکه در سال های خشک که بارندگی کم است و همچنین در تابستان های گرم و خشک که دو هفته یکبار آبیاری کافی خواهد بود.

اما اگر گیاهتان را در محیط خانه نگهداری می کنید بایستی در ماه اول کاشت هفته ای یک مرتبه و پس از آن دو هفته یکبار آبیاری را انجام دهید. همچنین دقت داشته باشید کهدر کاشت درخت شاه بلوط, آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی و از بین بذرها خواهد شد.

نکات مهم در پرورش بلوط

  • کشت بذر در فضای باز:

پس از اینکه بذر مورد نظر بلوط را انتخاب کردید می توانید برای کاشت آن در فضای باز اقدام نمایید. معمولا بهترین مکان برای کشت فضایی سایه گیر و دارای خاک رم خواهد بود. برای این کار در ابتدا حفره ای دایره ای شکل به قطر ۲۵ سانتی متر حفر نمایید و سپس بذر بلوط را در عمق ۷ الی ۸ سانتی متری خاک بکارید.

دقت داشته باشید که بذرهای درخت بلوط معمولا در عمق ۴ الی ۵ سانتی متری امکان زنده ماندن دارند. می توانید تعداد ۴ الی ۶ بذر را در هر چاله قرار دهید و آن را با خاک پر کرده و آبیاری کنید.

چندین هفته زمان می برد تا بذر های کشت شده جوانه بزنند و شما شاهد تولید گیاهان جوان باشید. البته که مدتی بعد یعنی وقتی که بلندی نهال ها به ۱۰ سانتی متر رسید بایستی نهال های ضعیف و کوچک را حذف کنید و تنها ۲ الی ۳ جوانه قوی را باقی بگذارید زیرا با انجام این کار در آینده گیاهی پربار تر و پر شاخ و برگ تر خواهید داشت.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری درخت بلوط

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش درخت شاه بلوط را شرح داده ایم.

پرورش بلوط در فضای باز

  • آبیاری مناسب:

دقت داشته باشید که انجام آبیاری منظم و به موقع شانس رشد جوانه ها و تبدیل شدن شان به درخت را دوچندان خواهد کرد. در واقع آبیاری مناسب به ویژه در دو الی سه سال اولیه کشت بسیار حیاتی است و بایستی دانه های بلوط که در خاک های شنی و یا شنی رسی کشت می شوند را در تابستان اول هفته ای یک مرتبه، در تابستان دوم هر دو هفته یکبار و در نهایت ماهی یک مرتبه آبیاری نمایید.

همچنین رطوبت خاک را نیز باید کنترل کنید زیرا بلوط ها پس از رشد کامل نیازی به آبیاری ندارند تا آن ها موقع که برای کمک به توسعه مناسب و بهتر ریشه ها می توانید اطراف تنه درخت را گود کنید و به صورت حوضچه ای دربیاورید تا آب کافی به درخت برسد.

  • خاک و کوددهی:

توصیه می شود که خاک بستر گیاهتان را از ترکیب خاک برگ، ماسه و شن تهیه کنید زیرا این مخلوط شامل تمام مواد آلی بوده و بذور می توانند رویش خوبی داشته باشند. در طول کوددهی گیاه نیز می توان گفت که تغذیه گیاه در سال های اولیه کشت باعث سوختگی ریشه های حساس بلوط خواهد شد و البته که در این سن می توانید از کود های سبک که مخصوص چمن است نیز استفاده نمایید.

شرایط لازم برای مراقبت از درخت بلوط

برای مثال در اوایل فصل بهار با این نوع کود سطح بستر را بپوشانید و سپس آبیاری را انجام دهید زیرا انجام این کار کمک می کند تا مواد غذایی به راحتی جذب سیستم ریشه ای گیاه شود.

  • نور کافی:

دقت داشته باشید که قرار گرفتن درخت بلوط در معرض نور مستقیم خورشید می تواند موجب سوختگی برگ ها و در نتیجه از بین رفتن گیاهتان شود. پس بهتر است آن را در محیطی با نور غیر مستقیم و سایه گیر قرار دهید.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد