hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آموزش کاشت خیار در منزل

آموزش کاشت خیار در منزل

خیار میوه ای ترد و عالی است و از این میوه به عنوان سبزی نیز در بسیاری از غذاها و سالادها استفاده می شود. با مراحل کاشت خیار به صورت خانگی می توانید میزان تردی آن را تعیین کنید.

برای کاشت خیار باید نوع مناسبی از بذر را انتخاب کرد. این بذر باید مناسب برای رشد گلدان باشد. این بذر رونده است و برای گسترش آن نیاز به دار بست داریم، در ادامه مطلب شما را با مراحل کاشتن خیار آشنا خواهیم کرد بنابراین تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خیار میوه ای است که در درمان بسیاری از بیماری های پوستی موثر است. ماسک خیار تاثیر زیادی در جوانی و شادابی پوست دارد. به همین علت از این میوه، محصولات متنوعی تهیه و تولید می شود. با کاشت خیار خانگی می توانید خیار شور خانگی تهیه کنید و یا یک ماسک طبیعی برای پوست صورت آماده کنید.

مراحل کاشت خیار در منزل

برای کاشتن خیار یک گلدان بزرگ به ابعاد ۳۰ سانتی متر انتخاب کنید(قطر و عمق گلدان باید مساوی باشند). این گلدان باید دارای حفره های لازم برای زهکشی نیز باشد. یک گلدان پلاستیکی با ۴ سوراخ گزینه مناسبی برای کاشتن خیار می باشد.

گلدان مناسب

اگر گلدان شما تازه نیست و قبلاً چیزی در آن کاشته شده، ابتدا گلدان را با آب و صابون شسته و اجازه دهید تا خشک شود. با این کار بذرهای گیاه قبلی، حشرات و … از بین می روند.

تمیز کردن گلداندر ادامه مخلوط مناسبی از خاک آماده کنید. برای فراهم کردن یک خاک خوب، مواد آلی و ارگانیک را برای گیاه فراهم کنید.

ترکیب خاکبذر مناسب خیار

از خاک باغ و باغچه استفاده نکنید. چون ممکن است به آفت و باکتری آلوده باشد. از کود استفاده کنید و این کود را با توجه به دستور العمل روی پاکت کود با خاک مخلوط کنید. یک کود آهسته رو انتخاب کنید تا به تدریج و به آرامی جذب گیاه شود و اثری در طولانی مدت داشته باشد. بهتر است این کود ترکیبی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم باشد. نیتروژن باعث رشد برگ، پتاسیم باعث بهبود گل دهی و استقامت گیاه می شود و فسفر باعث گسترش ریشه و عملکرد بهتر میوه خواهد شد.

دمای خاک برای رشد خیار باید ۲۱ درجه سانتی گراد باشد. شروع کاشتن خیار در اوایل تیر ماه می باشد و در شهریور برداشت انجام می شود.

برای ستون و داربست گلدان باید پایه های آن به گلدان نزدیک باشد.

ساخت ستون برای گلدان

ستون گلدانهر کدام از ستون ها بدون نیاز به تکیه گاهی باید به صورت مستقیم بایستند. حالا یک بسته از مخلوط کود را در گلدان و اطراف ستون ها بریزید. از آن جایی که ریشه خیار برای رشد نیاز به خاک نرم دارد، بنابراین خاک را فشرده نکنید.

بیشتر بخوانید: 

راهنمای کاشت لوبیا قرمز و پرورش آن در منزل

روش‌هایی برای کاشت سبزی ارگانیک در خانه

خواص شگفت‌انگیز خیار؛ از درمان آرتروز تا کاهش وزن

حدود ۲ سانتی متر بین سطح خاک و لبه گلدان فضا بگذارید.

پر کردن گلدان خاک مناسب

 

ستون ها را در گلدان بچرخانید تا ثابت شوند.

استحکام ستونخاک را به آرامی بر روی بذر بریزید. خاک باید مرطوب باشد اما نباید آن را بیش از اندازه خیس کنید.

نحوه کاشت خیار

کاشت بذر خیارچون در آن صورت بذرها پراکنده می شوند. پیت ماس یا مالچ را روی خاک پخش کنید. چون این مواد مانع از خشک شدن خاک می شوند.

مرطوب کردن خاک

گلدان را در مکانی روشن و آفتابی قرار دهید. خیارها در شرایط گرم بهتر رشد می کنند. تابش نور خورشید نیز خاک را گرم و مرطوب نگه می دارد. جوانه ها را وقتی دو عدد از برگ هایشان سبز شد، تنک کنید. دو عدد از قوی ترین جوانه ها را نگه دارید و بقیه را حذف کنید.

جوانه زدن خیارگلدان را در تمام طول دوره در نور مستقیم خورشید قرار دهید. خیار به مدت ۸ ساعت نور در طول روز نیاز دارد.

قرار دادن گلدان در نور آفتابخیارها را روزانه آبیاری کنید. گیاهان بالغ را به قدر کافی آب دهید.

آبیاری خیارچون آب اضافی از سوراخ های انتهایی گلدان خارج می شود. هرگز خاک خیار را خشک نگه ندارید.

بارور شدن خیارچون باعث تلخی خیار خواهد شد. قبل از افزودن کود، خاک را خیس کنید. از کودهای محلول در آب استفاده کنید.

استفاده از کود

برای برداشت خیار نیز زمانی که خیارها کوچک هستند آن ها را بچینید.

کاشت خیارچون خیارهای بزرگ تلخ ترند. سه سانتی متر از ساقه خیار را نگه داشته و بقیه را بچینید. خیارها ۵۵ تا ۷۰ روز پس از کاشت قابل برداشت هستند. در صورت رویت کپک و پژمردگی باکتریایی از محصولات ضد قارچی استفاده کنید.

سم پاشی

سم

برداشت خیار

برداشت خیار دارای یک سری شرایط می باشد که باید در زمان برداشت آن ها را رعایت کنید:

۱. خیارها را بر اساس اندازه برداشت می کنند بنابراین زمانی که خیار به وزن مطلوب خود رسید می توانید آن را برداشت کنید.

۲. برای برداشت خیار، آن را با دست گرفته و با کمک قیچی میوه ۵/۰ سانت بالاتر از آن را بچینید که بسته به میزان رشد خیارها هفته ای دو تا سه بار می توانید آن ها را بچینید.

شرایط آب و هوایی جهت پرورش خیارها

جهت رشد خیار ها مناسب ترین دما در طول روز بیست و پنج درجه سانتی گراد و در طول شب نوزده درجه می باشد و بوته خیار باید در طول روز مدت شش تا هشت ساعت نور خورشید را دریافت نماید بنابراین از اینکه نور خورشید به تمام قسمت های بوته خیار می رسد اطمینان حاصل نمایید.

شرایط آب و هوایی جهت پرورش خیار

آبیاری خیار

در فصل گرم که خیار به باردهی می رسد به آرامی هر پنج تا هفت روز آن را آبیاری کرده به گونه ای که حداقل به عمق شصت سانتی متری آن نفوذ کند و آب به شکل کامل از گلدان خارج شده و خاک همیشه مرطوب باشد.

نکاتی که در مورد پرورش خیار باید بدانید

۱. از خاک باغ برای گلدان استفاده نکنید در این ضورت خطر مبتلا شدن گیاه به آفات ناخواسته در داخل منزل افزایش پیدا می کند.

۲. پیش از کاشتن خیار به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به آفات و  بیماری ها اقدام به شخم زدن زمین و ضدعفونی کردن نمایید و همچنین علف های هرز را نیز وجین نمایید.

۳. در فاصله بین بوته های خیار می توانید تربچه یا کاهو بکارید که زود رس هستند و آن ها را نیز قبل از اینکه خیار ها برسند برداشت کنید.

نکاتی در مورد پرورش خیار


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد