hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تشکیل ستاد ویژه بازرسی از واحدهای تولیدی

تشکیل ستاد ویژه بازرسی از واحدهای تولیدی

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ستاد ویژه بازرسی از واحدهای تولیدی خبر داد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، نقش بازرسان کار در لزوم توجه به اجرای قوانین کار در محیط های کارگری و پیشگیری از وقوع حوادث حیاتی و ضروری است چرا که بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی، نفش بسزایی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره وری، امنیت شغلی و ایجاد انگیزه در کارفرمایان دارند.

از زمان استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهر ماه بیش از ۱۰۴ هزار فقره بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار انجام گرفته که بیش از ۲۲ هزار مورد بازرسی ویژه از کارگاه‌های پرخطر در صنایع ساختمان، معدن و نفت و گار و پتروشیمی بوده است.

یکی از اقدامات موثر معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مدت، گسترش نظارت بر کارگاههای مشمول قانون کار، افزایش حفاظت فنی و بهداشت کار و ارتقای ایمنی و سلامت شغلی بوده است.

علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ از تشکیل ستاد ویژه بازرسی از واحدهای تولیدی خبرداده و با اشاره به بخشنامه ابلاغی وزیر کار در این خصوص می گوید: براساس این بخشنامه‌ در دستگاه‌های تابعه وزارتخانه، اجرای قانون کار، تشکل‌یابی و کمیته حفاظت فنی حوزه‌ ایمنی پیگیری می‌شود تا دغدغه‌ کارگران به حداقل برسد.

وی می گوید: راستای اجرای این بخشنامه، ستاد ویژه بازرسی تشکیل شده و مدیران و کارشناسان و بازرسان ستادی وزارتخانه درحال رصد هستند تا گزارش کاملی از وضعیت واحدهای تولیدی با انجام بازرسی‌ها تهیه شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت و پشتیبانی از واحدهای تولیدی را خواستار شده و با بیان اینکه اجازه خدشه به چرخ تولید را نمی دهیم، می افزاید: تحریم‌ها برای ما فرصت کار و تولید ایجاد کرده و با کمک جامعه کار و تولید، جنگ اقتصادی را پشت سر می‌گذاریم.

در حال حاضر بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می رود که در کاهش هزینه های اضافی ناشی از حوادث موثر است.

بازرسی کار موثر و کارآمد، یکی از مولفه ها و نشانه‌های ضروری هر دولت مترقی و اقتصاد موفق به شمار می‌رود و در اساسنامه سازمان بین المللی کار(ILO) از تمامی کشورهای عضو خواسته شده تا نسبت به برقراری نظام بازرسی کار اقدام کنند.

بر اساس قانون، مسئولیت ایمنی محیط کار و نظارت بر آن بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و با توجه به اهمیت موضوع ایمنی در محیط کار، حضور بازرسان کار به جهت بازدید از محل و انجام نظارت امری ضروری است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، موضوع صیانت از نیروهای کار ازوظایف اصلی بازرسان کار به شمار می رود و مطابق ماده ۹۶ قانون کار، بازرسان کار به عنوان ضابطین قضایی وظیفه دارند بر اساس آیین نامه‌ها و مقررات مربوطه به وظایف خود عمل کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد