hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > حفظ سلامت کارگران در محیط های کار

حفظ سلامت کارگران در محیط های کار

بازخوانی طرح کاج و خانه‌های بهداشت کارگری با هدف حفظ سلامت کارگران، پیشگیری از وقوع حوادث کار و همچنین افزایش کیفیت و بهره وری در محیط های کار در دستور کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، سلامت کارگران به ‌عنوان نیروهای مولد جامعه و از جمله ارکان اصلی دستیابی به توسعه اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار است و در شرایط فعلی که وضعیت خانوارهای کارگران به شدت تحت تاثیر مسایل اقتصادی، اجتماعی و معیشتی قرار دارد، لازم است بسترهای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در محیط کار و زندگی و جلوگیری از گسترش ناهنجاری هایی نظیر سرقت، طلاق و اعتیاد فراهم شود.

بی تردید اعتیاد در محیط‌های کاری، خسارات، لطمات و هزینه‌های جبران ناپذیری از جمله افزایش حوادث کار، کاهش بهره وری، کاهش کیفیت تولید، افزایش حق بیمه غرامت کارگران و دیگر موارد را به دنبال دارد و بر ارکان خانواده تاثیرگذار است؛ از این رو اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه در فضای کسب و کار و محیط های کار و تولید امری ضروری به شمار می‌رود.

بر همین اساس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر بازخوانی طرح کاج و خانه‌های بهداشت کارگری تاکید کرده و اصل پیشگیری را که کم‌هزینه‌ترین و موثرترین اقدام در راستای ممانعت از گرایش افراد به مصرف موادمخدر است، مجددا در دستور کار قرار داده است.

طرح کاج (کاهش اعتیاد جامعه کار و تولید) در واقع با هدف ترویج سبک زندگی سالم در کارگاه‌های ۵۰ تا ۵۰۰ نفره تدوین و اجرا شده و رویکرد آن، آموزش و ترویج سبک زندگی سالم، مراقبت جسمی، روانی و اجتماعی در محیط های کار، اعتباربخشی و رتبه‌بندی کارفرمایان سلامت‌محور است.

امروز پوشش و توانمندسازی زیرمجموعه‌هایی مثل خانه‌های بهداشت و راه‌اندازی سامانه کاج تکامل پیدا کرده و با توجه به اینکه تمرکز طرح بر خانه‌های بهداشت کارگری است، علاوه بر سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های عالی کارگران و کارفرمایان، وزارت بهداشت و به طور ویژه ستاد مبارزه با مواد مخدر در این طرح وزارت کار را همراهی می‌کنند.

پیش از این وزارت کار طرح دیگری با عنوان کاج (کارانه اشتغال جوانان) را به‌ منظور افزایش مهارت و اشتغال‌پذیری جوانان، ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب، ایجاد اشتغال پایدار و رفع مشکل جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در دستور کار قرار داده بود که کارورزی، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کسب وکار و حمایت‌های بیمه‌ای از نیروهای کار را دنبال می‌کند.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، طرح کاج به افزایش بهره‌وری نیروی کار، افزایش مهارت و دانش عمومی کارگران، پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های کاری، جلوگیری از ایجاد درگیری و برخوردهای مخرب با افزایش مهارت‌ در مدیریت هیجان، جلوگیری از افزایش و کنترل حوادث ناشی از کار و تقویت روحیه همکاری و همدلی کمک می کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد