hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > همدان| گرمخانه، پناهگاه بی‌خانمان‌های همدان

همدان| گرمخانه، پناهگاه بی‌خانمان‌های همدان

سرمای استخوان در فصل زمستان را تا نچشی نمی‌دانی که چیست؛ سوز همدان برای هر رهگذر، مسافر و همدانی مثال‌زدنی است. در این شهر البته هستند کسانی که در این شب‌های سرد جایی برای در امان ماندن از این سرما و دیدن نور خورشید فردا ندارند و در مخروبه‌های شهر و در دل خانه کارتونی خودسر می‌کنند.

شهرداری همدان جایی دیواربه‌دیوار آتش‌نشانی مرکزی همدان و نزدیک آرامگاه شاعر شهیر همدان باباطاهر عریان و خیابان خبرنگار فعلی و آتش‌نشانی سابق را برای در امان ماندن این افراد تدارک دیده است که در بین خود آن‌ها به گرمخانه معروف است و مردم همدان آن را به نام خانه کارتن‌خواب‌های شهر می‌شناسند. فضای برای خواب با سامانه‌های بهداشتی و غذایی ساده و گرم برای شام و صبحانه‌ای هم برای فردا تا روزنه امید دیگری به فردای آن‌ها بگشاید.

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان درباره گرمخانه شهرداری اظهار داشت: از 3 سال قبل به این‌طرف شهرداری فضایی را به‌طور موقت برای حفظ برخی شهروندان از سرمای شهر که جایی برای ماندن و شب گذرانی نداشتند در محدوده‌ای از شهر همدان در نظر گرفت که در این ساختمان 2 طبقه امکاناتی مانند سرویس بهداشتی و 2 وعده‌غذای گرم و مکانی برای خواب پیش‌بینی‌شده است.

حسین خانجانی افزود: در حال حاضر یک طبقه از این ساختمان برای شب گذرانی حدود 30 تا 40 نفر آماده‌شده است و با قراردادی که با یک آشپزخانه داریم غذای موردنیاز این افراد تأمین می‌شود برای آنکه بیماری واگیرداری در بین افراد رواج نیابد هماهنگی لازم را با دستگاه‌های مسئول انجام دادیم و حتی محیط را هم ضدعفونی می‌کنیم.

او درباره افراد معتاد حاضر در این مجموعه هم گفت: برخی از آنان با هماهنگی واحدهای مسئول به کمپ‌های 15 یا 16 اعزام شدند و تعدادی دیگر هم بعد از مدتی ماندن در این مکان‌ها به جمع خانواده بازگشتند البته تعدادی هستند که از سال‌ها قبل به این‌طرف مهمان دائمی این گرمخانه شدند و جایی برای ماندن ندارند. از زمانی که گرمخانه بازشده است تاکنون گرمخانه را نبسته‌ایم و حتی در فصل گرم سال هم شب‌ها این افراد را پذیرش می‌کنیم.

حرف دل مهمانان گرمخانه شهرداری

آ. یونسی 2 سال است که در گرمخانه شب‌ها را صبح می‌کند اظهار داشت: با مرگ پدر و مادرم خانه پدری را فروختند و من مدتی اجاره‌نشین شدم و در همان زمان هم بیکار بودم بعد از اجاره‌نشینی یک ماه مسافرخانه خواب شدم بعد هم آواره خیابان تا اینکه آمدم اینجا. مریض هستم و در کنار مریضی و بیکاری باید خرج دارو و درمانم را هم تأمین کنم. از مسئولان تقاضا دارم به من کار بدهند هر کاری باشد حتی نصف قیمت هم حاضر انجام بدهم. جوشکاری و رنگ‌کاری ساختمان بلدم.

ذ.ج هم به دلیل افزایش سن و نداشتن توان کار تهران را به مقصد همدان رها کرده است اما در مسافرخانه‌های همدان به او گفته‌اند چون همدانی هستی نمی‌توانی در مسافرخانه بمانی و باید بروی جایی دیگر. او گفت: سنم بالا رفته و توان کار ندارم کسی را هم ندارم و از نداری آمدم گرمخانه.

تقسیم مسئولیت‌ها بر مبنای ضوابط قانونی

رئیس بهزیستی شهرستان همدان، با یاد‌آوری آیین‌نامه ساماندهی متکدیان مصوب سال 1378 اظهار داشت: در آیین‌نامه ساماندهی افراد بی‌خانمان و متکدیان آمده است که مجتمع اردوگاهی باید زیر‌ نظر فرمانداری شهر‌ها تشکیل شود که مسئولیت نگهداری موقت، شناسایی وضعیت، گروه‌بندی و تعیین تکلیف موضوع این مصوبه را بر عهده دارد.

سیاوش رهبر افزود: بر اساس این دستور‌العمل، در شهر‌های بزرگ نهاد‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی، دادگستری، بهزیستی، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شهرداری نمایندگان تام‌الاختیار خود را به این مجتمع معرفی می‌کنند تا برحسب شرح وظایف هر دستگاه اقدام‌های لازم را انجام دهند.

 او افزود: تأمین محل، امکانات و تجهیزات و جمع‌آوری و اسکان افراد در اردوگاه با شهرداری است و نیروی انتظامی هم در جمع‌آوری‌ آن‌ها همکاری دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد