hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لزوم حفظ و حراست از گونه کمیاب درختچه ای قره قات در خراسان رضوی

لزوم حفظ و حراست از گونه کمیاب درختچه ای قره قات در خراسان رضوی

حفظ و حراست از گونه های گیاهی دارویی کمیاب قره قات در خراسان رضوی ضروری است.
مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-محمد زرگران رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی با بیان این خبر گفت:ایران یکی از کشورهای غنی دنیا از حیث پتانسیل ها و قابلیت های گیاهان دارویی و ذخایر ژنتیک جنگل و مرتع می باشد. وی افزود: گستره گونه درختچه قره قات (انگور خراسانی) و پراکندگی آن در سراسر اروپا ، شمال آفریقا، قفقاز و در ایران مناطقی همچون تالش، البرز است.
وی ادامه داد خواستگاه و رویشگاه این درختچه نادر در ارتفاعات هزار مسجد (شمال خراسان رضوی) بوده که جزو گونه های اندومیک و بومی استان تلقی می شود و میوه آن گرد و به رنگ زرشکی تیره مایل به سیاه می باشد که تاکنون این گونه در هیچ نقطه ای از دنیا مشاهده نشده است.
رئیس اداره جنگلکاری و جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ، اضافه کرد این گونه نادر به ارتفاع 150 تا 250 سانتی متر می رسد که
سال 1375 در خراسان رضوی شناسایی شده و در کوههای هزار مسجد کلات و درگزدر مناطق سنقز و در جنگل های ارس لایین کهنه ، دره زو میلان و تخت یخچال در ارتفاع 1700 متری رشد می کند هم اکنون این گونه کمیاب در مساحتی معادل 436 هکتار پراکنده است.
میوه قره قات (انگور خراسانی) دارای خواص دارویی همچون مدر ، ملین ، مسهل و دارای خواص ضد باکتریایی می باشد که در درمان عفونت های معده و روده مورد استفاده قرار می گیرد.
زرگران خاطر نشان کرد این گونه گیاهی دارویی کمیاب نیازمند حفظ و حراست و توجه خاص می باشد تا ضمن توسعه آن با نظر کارشناسان مورد بهره برداری عملی قرار گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد