hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > هیپرپیگمانتاسیون: چه چیزی باعث تیره شدن پوست می شود؟

هیپرپیگمانتاسیون: چه چیزی باعث تیره شدن پوست می شود؟

هیپرپیگمانتاسیون یا هایپرپیگمنتیشن به هر گونه لک و تغییر رنگ پوست و تیره تر شدن آن در اثر افزایش تولید ملانین گفته می شود.
هیپرپیگمانتاسیون پوستی یا هایپرپیگمنتیشن در اثر افزایش تولید رنگدانه ملانین در پوست ایجاد می شود و  به معنی تیره تر شدن قسمتهایی از پوست نسبت به رنگ کلی پوست است که می تواند به شکل پراکنده یا کانونی دیده شود. 
 
هایپرپیگمنتیشن کانونی معمولا بعد از التهاب و آسیب رسیدن به پوست مثل بریدگی یا سوختگی یا جوش و لوپوس ایجاد می شود ولی هایپرپیگمنتیشن پراکنده می تواند به دلیل اثر جانبی داروها و علت سیستمیک و نئوپلاستیک بوجود بیاید. 
 

هیپرپیگمانتاسیون چیست؟

هیپرپیگمانتاسیون پوستی به عارضه ای گفته می شود که پوست فرد در قسمت هایی خاص تیره تر می شود که دلیل آن تولید بیش از حد رنگدانه ملانین در سلول های پوستی آن قسمت است. 
 
معمولا نگرانی افراد از این عارضه به دلیل ظاهر و نازیبایی پوست است وگرنه در اغلب موارد کاملا بی خطر است و فقط در موارد نادر می تواند نشان دهنده بیماری خاص باشد. 
 
هیپرپیگمانتاسیون پوستی, پماد هیپرپیگمانتاسیون, راههای درمان هیپرپیگمانتاسیونعلت هیپرپیگمانتاسیون
 

علت هیپرپیگمانتاسیون پوستی 

هیپرپیگمانتاسیون پوستی می تواند توسط مشکلاتی از جمله التهاب آغاز شود. علت پررنگ شدن بخشی از پوست بدن تحریک شدن سلول های ملانوسیت آن قسمت است که میتواند به دو روش باعث ایجاد لک های هایپرپیگمنتیشن شود: 
 
افزایش غلظت ملانوسییت ها یا سلول های تولید کننده رنگ دانه ملانین در پوست
بیش فعالی ملانوسیت ها
 
اگر عادت به کندن و فشار دادن جوش های دارید یا پوستتان مستعد جوش های کیستی و آبدار است مسلما با لک های به جا مانده از آن ها در اثر هیپرپیگمانتاسیون آشنایی دارید. 
عواملی از جمله وراثت ، التهاب پوست و عادت به کندن پوست میتواند هیپرپیگمانتاسیون را در شما تشدید کند. 
هیپرپیگمانتاسیون پوستی می تواند به دلایل زیر بروز کند که در ادامه مقاله با آن آشنا می شویم. 
 

هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب

برخی اوقات پوست به دلیل جراحت ، جوش ، سوختگی ، اصطکاک یا پسوریازیس یا استفاده از یک محصول پوستی جدید دچار التهاب می شود و بعد از چند ماه پوست در ناحیه آسیب دیده شروع به تیره شدن می کند. هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب فعالیت بازسازی پوست را محدود می کند بنابراین درمان مشکل هیپرپیگمانتاسیون میتواند تاثیر مثبتی بر تسریع روند کاهش التهاب بگذارد.
 
هنگام بروز این مشکل همزمان با شروع روند بهبود میتوانید از کرم های سفید کننده و روشن کننده درمانی برای از بین بردن هیپرپیگمانتاسیون بعد از التهاب استفاده کنید. از آن جا که پوست در حال ترمیم و بازسازی است این کرم ها می تواند تاثیر بهتری در کاهش تیرگی نسبت به زمان بهبود کامل التهاب ، بگذارید. 
 

اشعه ماورا بنفش خورشید

افزایش تولید ملانین در مقابل نورخورشید یکی از مکانیسم های دفاعی بدن است . در صورتی که مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرید تمام پوست شما و قسمت هایی که بدون محافظ در معرض اشعه ماورا بنفش بوده اند تیره تر خواهند شد.  در صورتی که مدت زمان زیادی زیر نور خورشید باشید پوست صورتتان نسبت به سایر قسمتها که با لباس پوشانده شده است تیره تر خواهد شد. 
 
درمان هیپرپیگمنتاسیون, هایپرپیگمنتیشن, هیپرپیگمانتاسیون ناشی از جوش لیزرعوامل ایجاد لک پوستی و هیپرپیگمانتاسیون
 

لکه های پیری

نوعی از هیپرپیگمانتاسیون به نام لکه های خورشیدی یا لکه های ناشی از افزایش سن شناخته می شوند. با افزایش سن این لکه های پوستی بیشتر دیده می شود . عامل اصلی ایجاد لکه های پیری ، افزایش سن نیست بلکه قرار گرفتن بش از حد در معرض نور خورشید است. 
 

ملاسما

ملاسما را به نام لک های بارداری می شناسند که علت بروز آن به هم خوردن تعادل هورمونی طبیعی بدن است. 
ملاسما معمول به دلیل اختلال در کارکرد غده تیروئید ، درمان های تعویض هورمونی یا بارداری که همراه با تغییرات شدید هورمونی است ایجاد می شود. 
 

سولاریوم

سولاریوم با تخت های مخصوص برنزه کردن با استفاده از تشعشعات فرابنفش باعث تیره شدن پوست بدن می شوند. البته استفاده از این وسیله احتمال بروز سرطان پوست را افزایش میدهد. 
 
استفاده از سولاریوم تا قبل از 30 سالگی ریسک بروز ملانوما را تا 75 درصد افزایش میدهد. تکنولوژی اشعه ماورا بنفش که در تختهای برنزه کردن استفاده می شود منجر به افزایش سن پوست ، هیپرپیگمانتاسیون ، سرکوب سیستم ایمنی و آسیب های چشمی از جمله آب مروارید می شود. 
 

داروها 

برخی داروها در برخی افراد باعث ایجاد عارضه هیپرپیگمانتاسیون می شوند از جمله آنتی بیوتیک ، هورمون ها و داروهای ضد تشنج .
 
هیپرپیگمانتاسیون ناشی از آفتاب لیزر, هیپرپیگمانتاسیون, هایپرپیگمنتیشندرمان هیپرپیگمانتاسیون
 

درمان و کمرنگ کردن هیپرپیگمانتاسیون

برای کمرنگ تر شده و درمان لک های ناشی از هیپرپیگمانتاسیون می توانید از روش های مختلف استفاده کنید. 
 

پماد هیپرپیگمانتاسیون

معمولا استفاد هاز هیپرپیگمانتاسیون نتیجه مناسب دارد و استفاده کنندگان از این پمادها اظهار رضایت دارند. 


پماد هیپرپیگمانتاسیون معمولا حاوی اسیدلاکتیک ، سالیسیک و گلیکولیک است که به بهبود سلولهای لایه رویی پوست کمک زیادی میکنند. 
 
موثرترین زمان برای مصرف پماد هیپرپیگمانتاسیون همزمان با بهبود التهاب است و تا حدود زیادی می توانند لک ایجاد شده را درمان کنند. معمولا این پماد ها بعد از اتمام التهاب و بازسازی پوست کارایی کمتری دارند.
 

درمان هیپرپیگمانتاسیون با میکرونیدلینگ 

استفاده ترکیبی از کوکتل های مزوتراپی روشن کننده و سفید کننده پوست همزمان با میکرونیدلینگ باعث نفوذ عمیق تر مواد روشن کننده به لایه های پوست می شود . این روش ضمن تحریک سلول های پوستی به بازسازی باعث کاهش رنگدانه های روی پوست می شود. نفوذ کوکتل های روشن کننده به عمق پوست روند بازسازی سلولها را به سمت کم شدن رنگدانه ها هدایت می کند و باعث روشن تر شدن رنگ کلی پوست و کمرنگ شدن لک های پوستی می شود. 
در صورتی که لک های قدیمی روی پوستتان دارید استفاده از میکرونیدلینگ برای شما می تواند  بسیار موثر و رضایت بخش باشد. 
 
هیپرپیگمانتاسیون پوستی, پماد هیپرپیگمانتاسیون, راههای درمان هیپرپیگمانتاسیوندرمان هیپرپیگمانتاسیون با لیزر
 

درمان هیپرپیگمنتاسیون با استفاده لیزر هیپرپیگمانتاسیون

استفاده از لیزر هیپرپیگمانتاسیون یکی دیگر از روش های موثر برای لک های قدیمی و عمقی است که کرم ها و پمادها دسترسی به آن ندارند. 
درمان های لایه برداری با لیزر با استفاده از پرتوهای متمرکز شده علاوه بر لایه برداری و جوانسازی پوست باعث کاهش لیزر هیپرپیگمانتاسیون پوستی می شود.
 
لیزرهایی که برای این منظور استفاده می شود دو نوع تهاجمی و غیر تهاجمی هستند. لیزرهای قوی تر و تهاجمی باعث لایه برداری پوست می شوند و لیزرهای غیرتهاجمی صرفا کلاژن سازی در پوست را افزایش میدهند که در هر دو حالت سلول های جدید ایجاد شده نسبت به سلول های قبلی کمرنگ تر خواهند بود. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد