hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > قهرمان جدید را بیشتر بشناسید

قهرمان جدید را بیشتر بشناسید

هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به میزبانی امارات از 15 دی ماه آغاز و جمعه 12 بهمن با قهرمانی قطر خاتمه یافت تا ماراتن 27 روزه این رقابت‌ها با معرفی یک قهرمان جدید به پایان برسد. قهرمانی که میزبان جام جهانی 2022 نیز هست و قرار گرفتن این کشور بر سکوی نخست قاره کهن، اعتبار دو چندانی به میزبانی آنها در جام جهانی بخشیده و باعث شده تا از این پس از قطر به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا که می‌خواهد دوران جدیدی را در تاریخ فوتبال خود تجربه کند، نام برده شود.
هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ به میزبانی امارات از 15 دی ماه آغاز و جمعه 12 بهمن با قهرمانی قطر خاتمه یافت تا ماراتن 27 روزه این رقابت‌ها با معرفی یک قهرمان جدید به پایان برسد. قهرمانی که میزبان جام جهانی 2022 نیز هست و قرار گرفتن این کشور بر سکوی نخست قاره کهن، اعتبار دو چندانی به میزبانی آنها در جام جهانی بخشیده و باعث شده تا از این پس از قطر به عنوان یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا که می‌خواهد دوران جدیدی را در تاریخ فوتبال خود تجربه کند، نام برده شود. کشوری که نخستین بازی ملی خود را در سال 1970 برابر بحرین انجام داده و سال 1980 هم اولین دوره حضور در جام ملت‌های آسیا را تجربه کرد اما بالاخره پس از 49 سال توانست به بزرگترین افتخار تاریخ فوتبال اش دست پیدا کند و برای اولین بار قهرمان آسیا شود. دیروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تاریخ سازی عنابی‌ها با پاداش ویژه شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر همراه شده است. او به بازیکنان تیم ملی کشورش پس از قهرمانی یک دستگاه واحد مسکونی در لندن، یک دستگاه لکسوس مدل ۲۰۱۹، 10میلیون ریال قطری و حقوق ماهیانه تا ابد، هدیه داده است.
47 مربی قطر در نیم قرن
قطر در طول حدود نیم قرن فعالیت فوتبالی خود از 47 مربی مختلف روی نیمکت خود بهره برده که به طور میانگین سالی یک مربی می‌شود. اولین سرمربی این تیم طاها طوخی از مصر بود که در سال 1969 هدایت این تیم را برعهده داشت. این تیم در ادامه از مربیان مختلفی استفاده کرد که 18 نفر آنها برزیلی بودند و مربیان دیگری از سودان، انگلیس، آلمان، اسکاتلند، دانمارک، هلند، بوسنی و هرزگوین، فرانسه، اروگوئه، صربستان و الجزایر روی نیمکت این تیم نشستند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که این مربیان کمتر در بین مربیان شاخص فوتبال جهان بوده‌اند. در این بین، جمال حاجی، جو بونفرر، فیلیپ تروسیه، برونو متسو فقید، خورخه فوساتی، سباستیانو لازرونی و جمال بلماضی از مربیان شناخته شده تری بودند که روی نیمکت این تیم نشسته اند. ضمن اینکه قطر در طول این سال‌ها تنها از 4 مربی وطنی روی نیمکت خود بهره برده است که حضور آنها کوتاه مدت و در واقع به صورت موقت بوده است.
سانچز؛ از کار پایه‌ای تا قهرمانی
در سال 2017 فلیکس سانچز باس اسپانیایی سرمربیگری قطر را برعهده گرفت و جایگزین خورخه فوساتی اروگوئه‌ای شد. سانچز که متولد ۱۳ دسامبر ۱۹۷۵ است و 44 سال دارد، از سال 1996 و بدون سابقه حضور در فوتبال کار مربیگری خود را از سن 21 سالگی در آکامی فوتبال بارسلونا (لاماسیا) آغاز کرد و 10 سال بعد در سال ۲۰۰۶ راهی قطر و در آکادمی اسپایر شد تا پایه‌های فوتبال اسپانیایی را در قطر نهادینه کند. او شروع به یافتن استعداد‌های جدید و پرورش آنها کرد و تا سال ۲۰۱۳ در این آکادمی مشغول به کار بود. جایی که بسیاری از بازیکنان حال حاضر قطر در آن آموزش دیده و با اصول فوتبال روز دنیا آشنا شدند. سانچز که در پرورش نوجوانان و جوانان تخصص خاصی دارد، در تیم زیر 19 سال قطر (15-2013) و زیر 20 سال این کشور ( 17- 2014) را بر عهده داشت. او از سال 2017 به طور همزمان سرمربیگری تیم زیر 23 سال و بزرگسالان را برعهده دارد و حالا توانست به رؤیای قهرمانی قطری‌ها جامه عمل بپوشاند.
پشت پرده قهرمانی قطر
با نگاه به راهی که قطر برای رسیدن به فینال آسیا طی کرد، تنها به یک اسم می‌رسیم؛ اسپایر.19 بازیکن از ۲۳ بازیکن قطر حاصل پرورش و آموزش مدرن در آکادمی اسپایر هستند. این آکادمی به دانشگاه ورزشکاران شهرت دارد، در رشته‌هایی مثل تنیس، گلف، شنا هندبال و ژیمناستیک نیز فعالیت می‌کند اما فوتبال باعث شد تا نام اسپایر درکنار آکادمی‌های بزرگی چون لاماسیا قرار بگیرد. شروع کار اسپایر در سال 4-2003 و با حضور ۳۱ بازیکن بین ۱۲ تا ۱۸ سال بود. رقمی که در سال ۲۰۱۵ به ۲۳۰ فوتبالیست رسید. اسپایر در برنامه استعدادیابی خود، هرساله 6 هزار کودک را بین سنین ۶ تا ۱۲ سال شناسایی و از طریق بورسیه راهی آکادمی می‌کند تا در کنار بهره بردن از پیشرفته‌ترین امکانات دنیا، از طریق مربیان با دانش به یک فلسفه واحد برسند. فلسفه‌ای که از روز اول به آنها گوشزد می‌کند پیشرفت یک شبه به دست نمی‌آید.
چگونگی برگزاری جام
بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۱۹ در شرایطی برگزار شد که برای اولین‌بار با بازی‌های جام‌جهانی ادغام شدند. به این ترتیب که ۱۲ تیمی که به مرحله دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کرده بودند، به‌ طور مستقیم در مسابقات نهایی جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ نیز صعود کرده و سایر تیم‌ها که از صعود به جام جهانی بازمانده‌ بودند برای ۱۲ سهمیه باقی مانده جام ملت‌ها تلاش کردند تا برای اولین بار جام ملت‌ها با تعداد ۲۴ تیم‌ برگزار شود. این مسابقات در ۴ شهر امارات و ۸ ورزشگاه برگزار شد. مسابقاتی که استرالیا مدافع عنوان قهرمانی آن بود اما به امارات میزبان در یک چهارم نهایی باخت و حذف شد. بازی فینال هم بین قطر و ژاپن برگزار شد که قطر به پیروزی 3-1 رسید و ژاپن که با 4 قهرمانی پرافتخارتری
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد