hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تهران| ویلا نشینی بلای جان دماوند

تهران| ویلا نشینی بلای جان دماوند

دماوند از قدیم، ازجمله شهرستان‌های خوش آب‌وهوای استان تهران بوده و حالا با شلوغ‌تر شدن تهران و افزایش مشکلات ناشی از آن ساخت‌وساز در دماوند هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود و این امر برای منطقه دماوند مشکل‌ساز شده است.

در گذشته‌های نه‌چندان دور که وسایل حمل‌ونقل مانند امروز به‌وفور وجود نداشت، تردد به این شهرستان به‌سختی انجام می‌شد؛ به‌ویژه در فصول سرد سال که با بارش برف فراوان همراه بود و افراد کمتر به فکر سفر به دماوند می‌افتادند.

 اما امروزه تعدد وسایل حمل‌ونقل، زمینه‌ساز سفر به این شهرستان شده و مسافرت‌ها را چندین برابر کرده است؛ از وسایل نقلیه عمومی گرفته تا خودروهای شخصی که دیگر کمتر کسی از داشتن آن بی‌بهره است.

به‌این‌ترتیب با گذشت زمان، شهرستان دماوند که تنها مسیر مواصلاتی پایتخت به شمال ایران بود، به هدف گردشگری بسیاری از افراد که از آن عبور می‌کردند تبدیل شد؛ داستان از خرید زمین‌های کوچک برای گذران تعطیلات آخر هفته آغاز شد و رفته‌رفته به سمت ساخت آلونک، سرپناه، آپارتمان و در نهایت ویلاهای «آن‌چنانی» پیش رفت.

گردشگران بسیاری با خرید یک قطعه زمین اقدام به ساخت ویلاهای پرزرق‌وبرق کردند و در استفاده از برق، گاز و آب با همشهریان دماوندی سهیم شدند؛ وقتی‌که برای ساخت ویلا در نقاط دنج و مرتفع با مشکلاتی مانند تأمین آب مواجه شدند، با بیل و کلنگ به جان دماوند رنجور افتاده و اقدام به حفر حلقه‌های چاه کردند.

این روند همین‌طور ادامه داشت تا سفره‌های آب زیرزمینی با افت شدید مواجه شد؛ پس‌ازآن مسئولان به این فکر افتادند که با حفظ موازین قانونی، از ساخت‌وسازهای بی‌رویه در این شهرستان جلوگیری کنند

چرا گردشگری در دماوند محدود به ساخت ویلا شده است؟

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت تهران با بیان اینکه جز ویلانشینی در حوزه گردشگری منطقه دماوند چیزی ندیدیم، اظهار کرد: مهم‌ترین رکن گردشگری، استفاده عمومی از فضاست، نه‌فقط ویلانشینی.

شهرام عدالتی با بیان اینکه رتبه سوم سرزمینی با وسعت ‌هزار و 932 کیلومترمربع در استان تهران مربوط به شهرستان دماوند است، گفت: همواره به دنبال این هستیم که منطقه دماوند را به‌عنوان هویت ملی بشناسیم و همین‌که یکی از شهرستان‌های استان تهران به این عنوان نام‌گذاری شده، به‌عنوان یک هویت ملی محسوب می‌شود.

او بیان کرد: به‌طورکلی نرخ رشد جمعیت در شهرستان دماوند 4.5 درصد و بسیار مهاجرپذیر است؛ در سند توسعه رویکردهای گردشگری مطرح‌شده در برنامه ایران 1400، محورهای توسعه دماوند در حوزه گردشگری سلامت، طبیعت، باغداری، پرورش ماهی و زنبورعسل دیده می‌شود.

معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت تهران گفت: راه‌اندازی جشنواره سیب دماوند با عنوان گردشگری کشاورزی در برندسازی کسب‌وکار مرتبط با باغداری مؤثر است، این در حالی است که هیچ المانی از سیب دماوند در این شهرستان نمی‌بینیم.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی هم از وجود حدود 6 هزار ویلا در شهر آبسرد خبر داد و اظهار کرد: ساماندهی مجتمع‌های سکونت‌گاهی امری ضروری است؛ تقریباً 6 هزار ویلا در آبسرد وجود دارد که بودجه آن می‌تواند وضعیت این شهرستان را سامان دهد.

سیاست شهرستان جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز است

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند اظهار داشت: سیاست شهرستان دماوند بر جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز است و نخستین موضوع در این خصوص، بحث پیشگیری است که تمام تلاش فرمانداری و ادارات مربوطه در این راستاست.

شاهرخ جهانشاهی افزود: بااین‌وجود در صورت انجام ساخت‌وسازهای غیرمجاز، این امر منجر به تخریب با انجام مراحلی می‌شود؛ همچنین در خصوص زمین‌ها نیز از دیوارکشی ممانعت به عمل می‌آید و در صورت ساخت، مورد تخریب قرار می‌گیرند.

او در بحث سرایداری ویلاهای موجود در شهرستان دماوند گفت: متأسفانه بعضا شاهد استفاده از افرادی با هویت نامشخص در این خصوص هستیم؛ در این راستا به‌ویژه در مورد افرادی که قصد اخذ پروانه و مجوز ساخت دارند، سازوکاری تهیه می‌شود که بر اساس آن شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها مکلف می‌شوند که این مهم را مدنظر قرار دهند تا به‌این‌ترتیب از افراد با هویت نامشخص و اتباع غیرمجاز استفاده نشود.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: همچنین برنامه‌ای داریم که شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مکان‌هایی که از اتباع بیگانه به‌عنوان سرایدار استفاده می‌کنند را مورد شناسایی قرار دهند تا از افراد مجاز استفاده شود؛ زیرا این ساختمان‌ها اغلب در طول سال خالی است و ممکن است تخلفاتی در آن صورت گیرد؛ ازاین‌رو شناسایی افراد در راستای کاهش آسیب‌ها در دستور کار است.

جهانشاهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امنیت شهرستان دماوند در شرایط مناسبی قرار دارد و مشکلی ازاین‌جهت وجود ندارد؛ به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت که نسبت به شهرهای دیگر در وضعیت خوبی قرار دارد که این امنیت ناشی از تلاش دستگاه‌های انتظامی و امنیتی شهرستان دماوند به‌ویژه فرمانداری و شورای تأمین است.

از ساخت‌وساز غیرمجاز تا حفر چاه‌ها

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی دماوند نیز اظهار کرد: دماوند به جهت وجود جاذبه‌های طبیعی و نزدیکی به پایتخت، بالغ‌بر 10 هزار ساخت‌وساز غیرمجاز دارد و به دنبال آن شاهد حفر چاه‌های غیرمجاز به همین تعداد نیز هستیم.

حسن ابراهیمی بسابی افزود: اما خوشبختانه دماوند از باب جرائم علیه اشخاص و وقوع قتل، آمار بسیار پایینی دارد و امنیت در شهرستان دماوند برقرار است و ما نظارت کامل و پی‌درپی داریم همچنین گشت‌های مشترک و محله محور بسیج در همه محله‌ها مستقرند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد