hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سمنان| گردشگری روی ریل پیشرفت

سمنان| گردشگری روی ریل پیشرفت

گردشگری در سمنان علی‌رغم ظرفیت بالایش مهجور مانده و آن‌طور که بایدوشاید در این استان به جذب گردشگر توجه نشده است و این در حالی است که سمنان سرزمینی با آثار باستانی چند هزارساله است که می‌تواند گردشگر فراوانی را جذب کند. این روزها قرار است این مهجوریت خاتمه یابد و بر همین اساس بخش گردشگری یکی از فعال‌ترین بخش‌ها در استان سمنان شده است.


 در گفتگو با محمد جهانشاهی،مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان آخرین برنامه‌ها، طرح‌ها و پیگیری‌ها درباره توسعه بخش گردشگری استان را در زیر می‌خوانید.

سفر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به استان سمنان انجام شد؛ درباره مصوبات این سفر پیرامون حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان توضیح دهید.

خوشبختانه به چند دلیل، سفر اخیر رئیس‌جمهوری به استان سمنان از مهم‌ترین و پربارترین سفرهای ریاست جمهوری در حوزه گردشگری در کشور بود؛ یکی از دلایل مهم این بود که سمنان استان و زادگاه خود رئیس‌جمهوری است.

رئیس‌جمهوری در جلسات معارفه استانداران قبلی همیشه تأکید روی گردشگری داشت و حتی در سفر قبل که به استان انجام شد، این موضوع را خیلی مورد تأکید قرارداد.

خوشبختانه در سفر اخیر با توجه به ارزیابی‌هایی که از وضع گردشگری استان شد، خیلی برای دولت اوضاع رضایت‌بخش بود.

در مورد مصادیق این رضایت‌مندی توضیح دهید

افزایش ضریب اشتغال هتل‌ها و تقویت تأسیسات گردشگری به‌ویژه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کنار افزایش میزان فروش محصولات صنایع‌دستی و کارگاه‌های مرمتی در یک سال گذشته صورت گرفته و رکوردهای خوبی در این راستا در استان به ثبت رسانده شده است. رکورد مرمت 80 بنای تاریخی را داشتیم و حدود پنج میلیارد تومان فروش محصولات صنایع‌دستی را تجربه کردیم. افزایش ضریب اشغال هتل‌ها را داشتیم که بیش از 25 درصد در این حوزه رشد رخ داد. اقامتگاه‌های بوم گردی استان سمنان نسبت به گذشته دو برابر شده است. در طول سال‌های گذشته از 33 واحد بوم‌گردی، تعداد اقامتگاه‌های ما به 70 اقامتگاه بوم‌گردی رسیده است و افزایش خوبی در این بخش داشتیم. حجم اعتبارات سرمایه‌گذاری پروژه‌های گردشگری استان از هزار میلیارد تومان هم گذشته است.

رئیس‌جمهوری خیلی از این اتفاقات خوب در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان راضی بود و تأکید جدی روی گردشگری داشت.

ویژه‌برنامه «پرندگان صلح» در جریان سفر رئیس‌جمهوری چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

هم‌زمان با حضور رئیس‌جمهور در استان ویژه‌برنامه پرندگان صلح را اجرا کردیم و رئیس‌جمهوری در آیین پرندگان صلح صنایع‌دستی که یک برنامه نمادین بود، حضور پیدا کرد. همه این پرندگان، سفیران صلح کشور هستند که از استان سمنان به پرواز درمی‌آیند و به سراسر دنیا می‌روند و در پروسه‌ای هم دنبال این هستیم که این پرندگان سفیران گردشگری استان سمنان باشند و هم گردشگر با خودشان به استان بیاورند و هم پیام صلح‌دوستی ایران را به دنیا مخابره کنند.

مشکلات این بخش هم بررسی شد؟

سرمایه‌گذاران در حوزه دریافت تسهیلات مشکلاتی داشتند و باید اقدامی کرد تا با اخذ این تسهیلات، پروژه‌هایشان سرعت بگیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم با تیم مدیریتی خود در استان در جریان سفر رئیس‌جمهوری حضور داشت. از برخی از این پروژه‌ها توسط معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بازدید به عمل آمد و منتظریم تا شتاب خوبی در جریان این سفر در اجرای به‌ویژه پروژه‌های بزرگ که به اعتبارات صندوق توسعه ملی نیاز دارند و باید تسهیلات مناسبی را دریافت کنند، داشته باشیم.

اهداف بلندمدتی هم در برنامه‌ها پیش‌بینی‌شده است؟

برنامه سمنان 1400 یا سمنان 2020 را هدف‌گذاری کرده‌ایم و در تلاش هستیم تا به‌عنوان یک مقصد تازه در کشور صاحب جایگاه شویم.

این سفر خیلی به ما کمک کرد و فکر می‌کنیم اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری در استان افتاده است.

برنامه‌های گردشگری سمنان نگاه مدیران ارشد کشور به‌ویژه مقام رئیس‌جمهوری را خیلی تحت تأثیر قرار می‌دهد که جدی‌تر به این صنعت و حوزه نگاه کنند و در اقصی نقاط کشور و از دریچه نگاه ملی شاهد این موضوع در صنعت میراث فرهنگی و گردشگری باشیم.

گردشگری حوزه‌ای است که تأثیرات خوبی در توسعه استان می‌تواند بر جای بگذارد و کاهش فشار را در حوزه‌های دیگر داشته باشد. امروز باید با اقدامات مدیریت‌شده و مناسب بتوانیم شاخص‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی‌مان را ارتقا دهیم.

برنامه‌ای در آینده نزدیک پیش‌بینی‌شده؟

سمنان در نمایشگاه بین‌المللی شیراز بزرگ‌ترین غرفه را دارد. چهارشنبه 21 آذرماه در دهمین نمایشگاه بین‌المللی فارس در شیراز حضور پیدا خواهیم کرد.

این نمایشگاه از معتبرترین رویدادهای گردشگری کشور است و استان سمنان حضوری پرقدرت در این نمایشگاه خواهد داشت.

بزرگ‌ترین غرفه این نمایشگاه با مساحت 150 متر در اختیار سمنان است که به شکل طراحی در قالب کاروانسرا روی آن کار می‌کنیم تا به‌عنوان نماینده سرزمین کاروانسراها بتوانیم استان را به شکل خوب و شایسته‌ای معرفی کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد