hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > جابه‌جایی نسل اول انقلاب به جای نسل جدید از اهم مواهب این قانون است

جابه‌جایی نسل اول انقلاب به جای نسل جدید از اهم مواهب این قانون است

قانون منع بکارگیری بازنشستگان در راستای منویات مقام معظم رهبری اصلاح می‌شود.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان در راستای منویات مقام معظم رهبری اصلاح می‌شود. رئیس‌جمهوری قانون منع بکارگیری بازنشستگان را در تاریخ ٢٧ شهریور برای اجرا به دستگاه‌ها ابلاغ کرد. طبق این قانون، بازنشستگان ‌باید دو ماه پس از ابلاغ این قانون، ترک پُست کرده و امور را به جوانان واگذار کنند، اما در این بین برخی مدیران به واسطه مسئولیتشان، امکان بکارگیری‌شان در دستگاه مربوطه وجود دارد. برخی مسئولان و مدیران بازنشسته در دستگاه‌های مختلف که شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود، با کسب اجازه از رهبر معظم انقلاب، در سِمَتشان ابقا شدند. اکنون رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در جلسه درس خارج فقه‌شان، نکاتی را تایید  فرموده و همچنین درباره نحوه اجرای این قانون و آثار مثبت آن مطرح کردند. در این راستا گفت‌وگویی را با ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا انجام داده‌ایم ‌که از نظرتان می‌گذرد.
 سخنان دیروز مقام معظم رهبری در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان را که به شیوه‌ای حکیمانه و عالمانه آن را رهیافتی برای گشایش حلقه بسته مدیریتی ارزیابی کرده‌اند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سخنان مقام معظم رهبری در راستای قانون منع بکارگیری بازنشستگان ناشی از نگاه جدی و عدالت‌منشانه ایشان است. رهبری در ارزیابی و تحلیل خود از این قانون تمامی جوانب حقوقی و عرفی آن را در نظر گرفته‌اند. مقام معظم رهبری که قانون مذکور را نقشه راهی برای باز کرن حلقه بسته مدیریتی در طول سال‌های اخیر دانسته‌اند، ناشی از شناخت ایشان از فرآیند و منظومه سنتی استخدامی‌ها و مشاغل مدیریتی است. فکر می‌کنم بیانات ایشان بتواند کمک شایان توجهی به نهاینه‌کردن این قانون در کشور کند.
رسالت مجلس به‌عنوان نهاد متولی اجرای این قانون را چگونه می‌بینید و فکر می‌کنید مجلس در اجرا یا تصویب این قانون تا چه اندازه جوانب مسأله را در نظر بگیرد؟
در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که مجلس در تصویب هر قانونی باید آینده‌نگری داشته باشد. با توجه به این‌که قانون منع بکارگیری بازنشستگان حساسیت‌های فراوانی حول محور آن است، در نتیجه در فرآیند مربوط به تصویب آن باید حق‌مدارانه برخورد کند.
منظور از این‌که حق‌مدارانه برخورد کند یعنی چطور؟
در نظر داشته باشید که مجلس بیشتر اوقات قوانینی چون بودجه سالانه را از نظر می‌گذراند که بعد از آن تبصره یا اصلاحیه‌ای را روی آن می‌زند، یعنی بستگی به شرایط کشور و مناسباتی که با آن قانون در نظر گرفته می‌شود، دارد. مجلس برای قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز مجبور به وارد کردن تبصره و اصلاحیه است؛ به دلیل این‌که جامع‌نگری و جامع‌محوری روی آن نشده است. در همین فرآیندی که قانون مذکور نیاز به تبصره و اصلاحیه پیدا می‌کند، این امکان وجود دارد که نهادی یا افرادی از آن نفع ببرند و برعکس متضرر شوند، به همین دلیل است که جوانب حق و رعایت عدالت در اجرا یا نهادینه‌کردن این قانون برجستگی بیشتری دارد.  
رهبر معظم انقلاب قانون مذکور را قانون خوبی ارزیابی کرده‌اند؛ از نظر شما چه معیار یا الزاماتی وجود دارد که استقبال از اجرایی‌کردن این قانون تا این حد به وفور دیده می‌شود؟
اجرای این قانون سبب می‌شود نسل جدید فرصت این را پیدا کند که جای مدیران نسل اولی را بگیرد. این مسأله به اندازه‌ای اهمیت دارد که می‌تواند بسیاری از مواهب دیگر این قانون را تحت‌الشعاع قرار دهد.
از زمانی که قانون منع بکارگیری بازنشستگان مطرح شده، سخن از حفظ و جانبداری از افراد خاص در نهادهایی که در آن اشتغال دارند، شده است، مسأله‌ای که در سخنان رهبری نیز انعکاس پیدا کرده بود. در این مورد نظر شما چیست؟
برخی از افراد یا نیروهایی که به لحاظ راندمان کاری توانایی‌های خاص دارند می‌توان حفظ و از آنها حمایت کرد. این حمایت‌ها برای در نظر گرفتن منافع شخصی آن افراد نیست، بلکه به خاطر اثرگذاری و کارایی آنها در نهادی که در آن مشغول هستند، است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد