hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > چهارمحال و بختیاری| میانگین استانی ابتلا به بیماری دیابت ۸.۵ درصد است

چهارمحال و بختیاری| میانگین استانی ابتلا به بیماری دیابت ۸.۵ درصد است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون در استان ۱۷ هزار و ۹۸۶ بیمار مبتلا به دیابت وجود دارد.


سید راشد جزایری افزود: دیابت از گروه بیماری‌های متابولیک و اختلالی چندعاملی است که با افزایش مزمن قند خون یا هیپرگلیسمی مشخص می‌شود و ناشی از اختلال ترشح یا عمل انسولین یا هر دوی آن‌هاست. همان‌گونه که مستحضر هستید طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

او ادامه داد: از عوامل مستعد کننده در ایجاد دیابت، به علل ژنتیکی، وجود فرد دیابتی در افراد درجه یک خانواده، سبک زندگی آسایش طلبانه و عدم تحرک، رژیم غذایی نامناسب و پرانرژی و بدون فیبر و پرخوری، حاملگی، فشارخون بالا، عفونت‌های ویروسی، مواد شیمیایی و استرس و عوامل دیگر همچون شغل و شهرنشینی می‌توان اشاره داشت.

جزایری گفت: ازآنجایی‌که غربالگری دیابت در برخی گروه‌های پرخطر ازنظر ابتلاء به دیابت نوع ۲ مقرون‌به‌صرفه است، همچنین از سویی دیگر به دلیل ماهیت تدریجی دیابت نوع ۲، خطر بروز عوارض تازمان تشخیص بالینی بالا است، بنابراین درمان و تشخیص زودرس می‌تواند آثار این بیماری و بیماری‌های همراه آن نظیر دیس لپیدمی، فشارخون بالا و چاقی را کاهش دهد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: اکنون میانگین کشوری ابتلا به بیماری دیابت ۱۱ درصد و در استان ۸.۵ درصد است و در تلاش هستیم تا به نحو مطلوب شناسایی و مراقبت‌های لازم را برای این بیماری انجام دهیم.

جزایری ادامه داد: سطح ارائه‌دهنده خدمات شامل بهورزان، مراقبان سلامت و پزشکان عموم و متخصصان را یکی از ارکان اساسی در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت دانست و گفت: همکاری دستگاه‌های اجرایی متولی و سازمان‌های مردم‌نهاد و به‌ویژه خانواده‌ها نیز مؤثر است که دو سال متوالی شعار هفته دیابت « دیابت و خانواده» بود.

او رسانه‌ها را رکن سوم در کنترل و مراقبت از بیماری دیابت دانست که در افزایش سطح سواد مردم نقش ارزنده دارند.

جزایری افزود: علاوه بر این، با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد گردیده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف نماید. همگام با ادغام برنامه مراقبت‌های ادغام یافته بیماری‌های غیر واگیر، اطلاع‌رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت هم‌زمان با روز جهانی دیابت تأکید می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد