hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > خیز برای تکمیل بزرگ‌ترین مسکن مهر نیمه‌ساز

خیز برای تکمیل بزرگ‌ترین مسکن مهر نیمه‌ساز

ورود یک پیمانکار بزرگ، تسهیل روند تأمین تجهیزات و تزریق منابع دولتی، آخرین اقداماتی بوده که برای تکمیل مسکن مهر پردیس انجام شده است



تکمیل مسکن مهر پردیس با آن جانمایی نامناسب و توپوگرافی خشنی که دارد حالا به اولویت وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده و قرار است با بسیج شدن امکانات و منابع تحت امر این وزارت، به‌زودی تعیین تکلیف شود. در این میان، رایزنی برای پیمانکار بزرگ و توانمند برای تکمیل امکانات زیربنایی و روبنایی شهر پردیس، فشار آوردن به پیمانکاران قدیمی برای انجام تعهدات و تزریق منابع جدید ازجمله اقداماتی است که به گفته متولیان امر در دستور کار قرار گرفته است.
کلنگ ساخت شهر جدید پردیس در حالی در سال1391 به‌عنوان پروژه مسکن مهر توسط دولت دهم به زمین خورد که قرار بود ظرف 1.5سال کل 82هزار واحد پیش‌بینی‌شده در این طرح با امکانات روبنایی و زیربنایی تحویل داده شود اما از یک‌سو توپوگرافی خشن این شهر همه زمانبندی‌ها را به هم ریخت و از سوی دیگر شوک ارزی سال91 نیز با افزایش شدید هزینه‌های ساخت‌وساز، دست‌وبال پیمانکاران متعهد در این شهرک را بست تا دولت یازدهم بماند و تکمیل شهر جدیدی که هیچ‌چیزش طبق برنامه پیش نرفته بود. حالا هم در حالی تکمیل شهر جدید پردیس به دولت دوازدهم ارث رسیده که دوباره طعم تلخ افزایش هزینه‌ها بر‌اثر شوک اخیر ارزی کل محاسبات را به‌هم‌ریخته و راهی برای تکمیل طرح جز با توسل به منابع و یارانه‌های دولتی باقی نگذاشته است.
زمستان۱۳۹۶ بود که شرکت عمران پردیس روی قیمت‌ها به توافق جدیدی با سازنده‌ها دست یافت اما یکباره در سال‌جاری بازهم جهش قیمت نهاده‌های ساختمانی همه را غافلگیر کرد و دوباره پیمانکاران را از تعهداتشان جا‌گذاشت. شهر جدید پردیس برای اسکان 450هزار نفر برنامه‌ریزی شده و فعلا حدود یک‌چهارم این جمعیت در آن ساکن شده‌اند اما متولیان شهر جدید پردیس، معتقدند کل این شهر یک پروژه است که باید به‌صورت همزمان به اتمام برسد و فعلا میانگین پیشرفت کار در آن به 80درصد رسیده اما هنوز کارهای سختی برای اتمام آن باقی مانده است.
مشکل پردیس کجاست؟
مسکن مهر پردیس، با هدف ساخت مسکن ارزان برای اقشار کم‌درآمد در دستور کار قرار گرفت و محلی در نزدیکی تهران برای ساخت آن درنظر گرفته شد اما این محل به‌واسطه خصوصیات جغرافیایی، قرابتی با هدف ارزان‌سازی مسکن نداشت. حبیب‌الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید برای توصیف سختی‌های کار در شهر جدید پردیس، ساخت 137کیلومتر دیوار حائل، احداث تونلی در مقیاس تونل رسالت تهران و نصب پست برق و انتقال آب از پشت سد لار را مثال می‌زند. این کارها فقط بخشی از هزینه‌های نادیده مسکن مهر پردیس است که به عقیده وزیر سابق راه و شهرسازی باعث شده هزینه تمام‌شده ساخت مسکن در این شهر از ساخت‌وساز در دل پایتخت بیشتر شود. فعلا افزایش قیمت تمام‌شده ساخت‌وساز به‌واسطه تجربه کردن 2شوک ارزی در سال‌های 91 و 97 یکی از عوامل اصلی تأخیر در عملیات اجرایی در شهر جدید پردیس است اما به گفته طاهرخانی، وجود دکل فشارقوی و تحت‌تأثیر قرار‌دادن ۲۰بلوک در فاز۱۱، وجود معارضین متعدد در حوزه ملکی فاز۸، نبود توان اجرایی و فنی مناسب پیمانکار در فاز۵ و ۹ و توپوگرافی نامناسب فاز۹ قدیم بخشی از مشکلات موجود در این منطقه به‌شمار می‌روند که برخی تاکنون رفع و برخی دیگر بجد در حال پیگیری هستند.
پیمانکار جدید وارد پردیس می‌شود
طبق اعلام مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، بلوک‌های باقیمانده فاز۱۱ ازلحاظ ابنیه پیشرفت فیزیکی بالای ۸۶درصدی دارند و بسیاری از آنها به مرحله نازک‌کاری و نصب تجهیزات رسیده که افزایش اخیر قیمت‌ها مهم‌ترین دلیل تأخیر در ادامه فرایند اجرا و واگذاری بوده است. طاهرخانی با اشاره به نامه‌ای که برای تسهیل فرایند واردات تجهیزات مورد نیاز مسکن مهر با قیمت دولتی ارسال شده، گفت: فاز واگذارشده به شرکت ترکیه‌ای کوزو هم‌اکنون منابع بالایی برای آماده‌سازی نیاز دارد که سعی می‌کنیم بدون تحمیل هزینه به متقاضیان این فاز، بخش عمده این منابع را از محل منابع داخلی و کمک‌های دولتی تأمین کنیم. او همچنین تأمین قیر رایگان برای آماده‌سازی راه‌ها و محوطه‌سازی سایت‌های مسکن مهر را نیز از تمهیدات اخیر برای تسریع در تکمیل مسکن مهر پردیس اعلام کرد و از واردکردن یک پیمانکار بزرگ از لحاظ توان مالی تا ۲هفته آینده خبر داد که تحول بزرگی در این حوزه رقم می‌زند. معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت رفع هرچه سریع‌تر مشکلات مالی و تسهیل روند تحویل واحدها به متقاضیان، گفت: تخلفات و رویه نادرست پیمانکاران در تکمیل مسکن مهر باید یکجا متوقف شود و در این مسیر ما پیمانکاران را مجبور به تکمیل و تحویل پروژه می‌کنیم یا پروژه‌ها را به سایر پیمانکارانی که سوابق بهتری دارند، انتقال خواهیم داد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد