hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان| پیشرفت میلی‌متری

لرستان| پیشرفت میلی‌متری

اگرچه کلنگ پروژه راه‌آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ اندیمشک سال 90 بر زمین زده شد ولی عملیات اجرایی آن سال 93 آغاز شد و در حال حاضر با گذشت حدود چهار سال پیشرفت فیزیکی پروژه چشمگیر نیست.


فارغ از مشکلات پیش روی پروژه مانند کمبود اعتبار، سختی کار و تملک اراضی در مسیر اما شائبه‌هایی در خصوص پایان پروژه در ایستگاه خرم‌آباد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

بسیاری معتقدند ایجاد راه‌آهن در لرستان بدون اتصال استان به خوزستان از طریق خطوط ریلی پلدختر ـ اندیمشک پروژه‌ای ناتمام است.

ضرورت توجه به توسعه حمل‌ونقل ریلی

یک کارشناس عمران به پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک اشاره و بیان کرد: ایجاد شبکه راه‌آهن و اتصال آن به استان‌های هم‌جوار می‌تواند بخشی از محرومیت‌های لرستان را رفع کند.

وحید یاراحمدی تأکید کرد: اولویت سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل ریلی لرستان باید متناسب با سرمایه‌گذاری دولت در دیگر استان‌ها باشد، زیرا لرستان از حیث موقعیت ترانزیتی منحصربه‌فرد بوده و ایجاد راه‌آهن به‌ویژه در مسیرهای دورود به خرم‌آباد، پلددختر به اندیمشک و دورود به بروجرد ضروری است.

او در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه پروژه راه‎آهن در ایستگاه خرم‌آباد خاتمه یابد، گفت: نکته‌ای که باید موردتوجه مسئولان به‌ویژه مسئولان استان قرار گیرد این است که در این صورت پروژه ابتر مانده و تأثیرگذاری چندانی نخواهد داشت.

این کارشناس عمران تأکید کرد: زمانی می‌توان از موفقیت پروژه سخن گفت که به شبکه ریلی سراسری وصل شود و همچنین همه شهرهای استان به شبکه ریلی متصل شوند، بنابراین اصرار مسئولان استان باید بر ادامه محور تا اندیمشک باشد.

پیشرفت فیزیکی پروژه

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در لرستان دراین‌باره گفت: پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد ـ اندیمشک که در حال حاضر با توجه به اصلاحیه قانون بودجه امسال با عنوان دورود–خرم‌آباد -اندیمشک و اتصال به بروجرد تغییر پیدا کرد، فاز اول آن در حال اجرا است.

سیامک کیانی افزود: طول محور دورود به خرم‌آباد 114 کیلومتر و طول محور خرم‌آباد به اندیمشک 253 کیلومتر و درمجموع 367 کیلومتر است، همچنین مسیر اتصال به بروجرد نیز 27 کیلومتر است.

او ادامه داد: عملیات اجرایی فاز اول یعنی دورود به خرم‌آباد از پیشرفت فیزیکی 35.3 درصدی برخوردار است، اما در خصوص فاز دوم یعنی خرم‌آباد به اندیمشک کاری صورت نگرفته است.

این مسئول با اشاره به اینکه پروژه جزو پروژه‌های خاص کشور در حوزه راه‌سازی است، بیان کرد: پروژه حدود 32 کیلومتر تونل اضطراری، 26 پل خاص از دهنه 160 تا 600 متر و 500 هزار مترمکعب عملیات بتن‎ریزی دارد، همچنین حجم سنگین خاک‌برداری و خاک‌ریزی را باید به آن اضافه کرد.

کیانی افزود: خاک سست و ناپایدار مسیر نیز از دیگر مواردی است که سبب شده فعالیت در قسمت‌هایی از مسیر با شرایط سختی در حال اجرا باشد، همچنین محدودیت‌های اعتباری مزید بر علت شده تا روند اجرای پروژه کند باشد.

او تأکید کرد: اعتبار پروژه برای محور دورود به خرم‌آباد در ابتدا 470 میلیارد تومان در قرارداد ذکرشده بود، اما از سال 95 و باوجود افزایش قیمت مصالح و دستمزد نیازمند تغییراتی بود که طبق نظر مشاور سقف قرارداد برای اتمام 750 میلیارد تومان پیش‌بینی شد، البته با برآورد ساخت ایستگاه‌ها این مبلغ به یک هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد.

او با اشاره به اینکه دور نمای تکمیل پروژه سال 1400 بوده است، اظهار کرد: در آغاز اجرای یک پروژه باید اعتبار موردنیاز تأمین و کار تملک اراضی صورت گیرد، اما در این پروژه همه شرایط موردتوجه قرار نگرفته است.

کیانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ایستگاه خرم‌آباد پایان مسیر این پروژه است، توضیح داد: خیر، هیچ جای نگرانی وجود ندارد، چراکه قرارداد و موافقت‌نامه‌ای با عنوان پروژه دورود- خرم‌آباد-اندیمشک دارد و همان‌طور که اشاره شد یکی از دلایل اجرای پروژه رفع معضل ترافیکی محور اندیمشک-دورود است.

مشکل تأمین منابع مالی پروژه

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره گفت: یک نکته حائز اهمیت در خصوص پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد-اندیمشک این است که تا سال گذشته بودجه راه‌آهن از محل سهام فولاد اهواز تأمین می‌شد، اما اعتبار پیش‌بینی‌شده از محل فروش فولاد امسال به پایان می‌رسد.

به گفته محمدرضا ملکشاهی راد چنانچه پروژه راه‌آهن دورود-خرم‌آباد-اندیمشک سال آینده تأمین منابع نشود، عملا ادامه راه‌آهن با مشکل مواجه می‌شود.

او ادامه داد: البته پیگیری و رایزنی‌هایی با وزیر راه انجام‌شده و این وزارت خانه آمادگی دارد در لایحه بودجه 98 یک ردیف جداگانه که از منابع درآمدهای دولت حاصل می‌شود، برای پروژه لحاظ کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره و چگنی در خانه ملت تأکید کرد: یکی از مطالبات نمایندگان تسریع در عملیات اجرایی و اتمام راه‌آهن به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های توسعه در لرستان است.

ملکشاهی راد اظهار کرد: اگرچه اصرار ما این است که عملیات اجرایی پروژه از سمت خرم‌آباد به اندیمشک نیز آغاز شود، اما متأسفانه دولت چند سالی است که با کمبود اعتبارات مواجه است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد