hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > «دامداران بدون مرتع» و «مرتع‌داران بدون دام»؛ سدی که راه را بر عشایر استان سمنان بسته است

«دامداران بدون مرتع» و «مرتع‌داران بدون دام»؛ سدی که راه را بر عشایر استان سمنان بسته است

عشایر استان سمنان از تولیدکنندگان بزرگ گوشت در استان و کشور بوده و سهم بزرگی از تولیدات پروتئینی و لبنی استان سمنان به این قشر مولد اختصاص دارد.

 ایل سنگسری اکنون در میان عشایر کشور از نظر کیفیت و میزان تولید گوشت و دامداری صاحب نام بوده و تولیدات آن‌ها بسیار زبانزد است.

اما این قشر مولد که همه تلاششان کمک به توسعه اقتصادی و کمک به امنیت غذایی است مشکلات و موانعی بر سر راهشان است که باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید.

«مساحت مراتع میان‌بند در استان سمنان ناچیز است» این جمله را مدیرکل امور عشایری استان سمنان می‌گوید و اضافه می‌کند که مراتع در اختیار عشایر این استان غالباً از نوع مراتع قشلاقی بوده و میزان کمی نیز از نوع ییلاقی است و مشکل عمده‌ی عشایر در بحث مراتع، مربوط به عدم وجود یا ناچیز بودن مساحت مراتع میان‌بند استان است.

مراد خادم می‌گوید به این دلیل عشایر استان سمنان همه‌ساله در 2 نوبت کوچ بهاره و پاییزه، برای خروج از یک قطب و ورود به قطب دیگر با مشکل مواجه هستند.

او تصریح می‌کند اگر چه تعامل ارگان‌های دخیل در این بحث و به‌طور ویژه، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با عشایر، از ایجاد مشکلات حادتر برای آنان پیشگیری کرده است؛ اما همچنان معضل مرتع‌داران بدون دام و دامداران فاقد مرتع، از مشکلات بزرگ عشایر استان سمنان است.

 گاهی بارش کوتاه محور تردد عشایر را تخریب می‌کند 

مدیرکل امور عشایری استان سمنان درباره وضعیت محورهای تردد عشایر استان سمنان نیز می‌گوید اداره کل امور عشایر استان همه‌ساله برای سهولت دستیابی عشایر به محل‌های استقرار خود در 2 نوبت بهاره و پاییزه، اقدام به بازگشایی و مرمت محورهای عشایری می‌کند اما متأسفانه در سال‌های اخیر با تحمیل تحریم‌های ظالمانه بر کشور ما، مشکلات اعتباری بر دستگاه‌های دولتی سایه گسترده و این اداره کل نیز از این قاعده مستثنا نبوده است. به همین دلیل مرمت و بازگشایی محورهای عشایری با مشکل مواجه شده است.

خادم با اشاره به کمبود منابع مالی برای مرمت محورهای تردد عشایر استان سمنان اضافه می‌کند با اعتبارات موجود در بهترین حالت، بیش از یک‌بار در سال، امکان مرمت و بازگشایی محورها وجود ندارد و با نگاهی گذرا به وضعیت و مشخصات محورهای عشایری که غالباً فاقد حداقل استانداردهای لازم بوده و حتی در دسته‌بندی محورهای شوسه نیز قرار نمی‌گیرد، می‌توان به عمق مشکلات پی برد.

او اضافه می‌کند گاهی با یک‌بارش و رگبار کوتاه، برخی محورها به‌طوری تخریب می‌شوند که تردد از آن‌ها غیرممکن بوده و برای بازگشایی آن نیاز به اعتبار مضاعف است تا بتوان عشایر را به محل استقرار ییلاق و قشلاق خود رساند.

سرانه دام عشایر استان سمنان 2 برابر عشایر سایر استان‌های کشور است به‌نحوی‌که در میانگین کشوری سهم هر خانوار عشایری در کشور 113 رأس دام و در میان عشایر استان سمنان این عدد 330 رأس دام یعنی حدوداً سه برابر میانگین کشور است.

ازاین‌رو نیاز تا عشایری با این پتانسیل‌های بزرگ به‌صورت ویژه حمایت شوند تا بتوانند مانند همیشه نقش مولد بودن خود را به نحو احسنت ایفا کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد