hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افتتاح پارک شاپوری، شاید وقتی دیگر

افتتاح پارک شاپوری، شاید وقتی دیگر

قرار بود تا پایان شهریورماه فاز اول پروژه پارک شاپوری به بهره‌برداری برسد اما این مهم تاکنون محقق نشده و وضعیت فاز دوم هم بلاتکلیف است. عملیات اجرایی احداث پارک شاپوری سال 94 آغاز شد، اما باگذشت چهار سال این پروژه هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و هر بار مسئولان وعده‌ای تازه برای تکمیل آن می‎دهند.


علت تأخیر در تکمیل پروژه

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های لرستان گفت: فاز اول پارک شاپوری در مساحت تقریبی یازده هکتار که تقریباً نیمی از آن پارک و نیمی دریاچه است، حدود 90 درصد از مراحل ساخت پارک انجام‌شده و تنها بخش جزئی شامل کف‌سازی و روشنایی باقیمانده، اما دریاچه از پیشرفت 75 درصدی برخوردار است.

گودرز علیزاده افزود: در گزارش قبلی وعده اتمام پروژه را تا پایان شهریور 97 عنوان کردیم، اما به دلیل مشکلاتی مانند اعتصاب کامیون داران و گرانی مصالح این وعده محقق نشد.

او ادامه داد: اگر با بارش‌های زودهنگام پاییز مواجه نمی‌شدیم، قطعا پروژه تاکنون به بهره‌برداری می‌رسید.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های لرستان در پاسخ به این سؤالی در خصوص زمان تکمیل پروژه توضیح داد: بخش جدول کاری، پیست دوچرخه و زیرسازی به‌صورت کامل انجام‌شده و تنها نرده‌کشی و کف‌سازی دور دریاچه باقیمانده که دو ماه کاری زمان نیاز دارد.

علیزاده در خصوص رشد جلبک‌ها و اظهارنظرهایی درباره مشکلات فنی در دریاچه بیان کرد: بله مقداری جلبک در دریاچه رشد کرده که سال آینده برای رفع این مشکل برنامه داریم، در مورد روشنایی نیز باید موضوع سازه‌ای موردتوجه قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه میراث فرهنگی معتقد است در محدوده پل شاپوری نباید درختان بلند ایجاد شود، عنوان کرد: در همین راستا بیش از سه ماه از مکاتبات ما با میراث می‌گذرد، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

معضل رشد جلبک در دریاچه پارک شاپوری

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر خرم‌آباد نیز دراین‌باره گفت: اینکه در کف دریاچه گیاه رشد کرده احتمال زیاد به شفته مرتبط است، زیرا در حال حاضر شفته توسط ماشین‎آلات حمل می‌شود و ممکن است خاک و آهن به‌خوبی فرآوری نشده یا اینکه از خاک مرغوب استفاده‌نشده باشد.

سجاد بابایی با اشاره به اینکه یک سال آب داخل دریاچه ریخته نشده اما باید فکری برای آن کرد، می‎افزاید: مدتی در نظر داشتیم عایق‌های نانو را به کار ببریم اما هزینه‎های آن بالا است.

او با تأکید بر اینکه پروژه پارک مینیاتوری شاپور با مشکلاتی مانند روشنایی و پیاده‎رو مواجه بوده و موجب سردرگمی شهروندان شده بود، تأکید کرد: طرحی را مبنی بر جانمایی چراغ‌های پایه کوتاه و فضای پیاده محور ارائه کردیم که موردتوجه معاونت عمرانی قرار گرفت و به سازمان همیاری شهرداری ابلاغ شد.

عضو شورای شهر خرم‌آباد در این خصوص گفت: میراث فرهنگی در خصوص کاشت درخت و ایجاد روشنایی قوانینی دارد، از جمله اینکه نباید درختانی با ارتفاع بلند در حریم پل ایجاد شود چراکه چشم‌انداز پل با مشکل ایجاد می‌شود که در این زمینه جلساتی برگزار کرده‌ایم.

بابایی با تأکید بر اینکه یکی از سیاست‌های مدیریت شهری معطوف نکردن همه امکانات به نقطه خاصی نیست، ادامه داد: در همین راستا تکمیل پارک شاپوری از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه علاوه بر کاهش ترافیک شهر موجب توسعه منطقه می‌شود.

او بیان کرد: با توجه به‌قرار گرفتن پل شاپوری در مسیر گردشگران، احداث پارک شاپوری می‌تواند به نمادی برای شهر خرم‌آباد تبدیل شود.

اعتباری برای تملک فاز دوم وجود ندارد

معاون عمرانی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد نیز با اشاره به اینکه بیشتر بخش‌های پروژه در دست سازمان همیاری شهرداری‌ها است، گفت: بهار سال جاری اجرای شناژ دور دریاچه را آغاز کردیم، اما استانداری احداث پیاده‎رو و دیگر موارد دور دریاچه را در اختیار گرفت و اعتبار را از سیستم شهرداری خارج کرد.

خسرو اتابک افزود: فضای سبز، نرده‌های دریاچه و دیواره ساحلی توسط شهرداری انجام شد اما در خصوص عملیات اجرایی ضلع غربی، شهرداری اعتباری برای تملک ندارد.

او عنوان کرد: با توجه به اینکه سرانه فضای سبز جنوب شهر پایین است، وجود چنین پارک‌هایی به‌ویژه باوجود دریاچه ایجادشده ضروری است.

پیشرفت فیزیکی پروژه پارک شاپوری

رئیس دفتر فنی استانداری لرستان نیز پیشرفت پروژه پارک شاپوری را 75 درصد خوانده و می‌گوید: تاکنون سه قرارداد با اعتبار 850 میلیون، دو میلیارد و صد میلیون و دو میلیارد و 22 میلیون تومان منعقدشده است.

فرشاد یوسفوند عنوان می‌کند: احداث پارک‌های تاریخی استان لرستان مانند پل صفوی، کشکان، پل شکسته، پل دختر، قلعه حاتم، گاومیشان و اماکن تاریخی مانند گرداب سنگی، سنگ‌نوشته و مناره آجری از جمله جاذبه‌های دست‌ساز پارک شاپوری است.

او با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری نقش قابل‌توجهی در توسعه گردشگری و به‌تبع توسعه اقتصادی خرم‌آباد دارد، افزود: بنابراین از همه توان خود برای بهره‌برداری کامل از پروژه پارک شاپوری استفاده خواهیم کرد.

رئیس دفتر فنی استانداری لرستان ادامه داد: از سویی احداث پارک مینیاتوری مصداقی از توزیع عادلانه امکانات در همه نقاط شهر خرم‎آباد بوده و با توجه به اندک بودن سرانه فضای سبز جنوب شهر احداث بوستان‌هایی از این قبیل ضروری است.

میراث فرهنگی آماده همکاری است

مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان نیز در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر منع ایجاد درختان با ارتفاع بلند همچنین استفاده از چراغ‌های پایه کوتاه در محدوده پارک شاپوری گفت: میراث فرهنگی از ایجاد جاذبه‌های گردشگری در استان حمایت می‌کند و اما ده هرگونه همکاری است. علی مصطفی‌نژاد عنوان کرد: متولیان پارک شاپوری موارد را به ما اعلام کنند تا با برگزاری جلسات کارشناسی موارد را بررسی و بهترین نتیجه را ارائه کنیم. به گفته او تاکنون گزارشی از سوی متولیان احداث پارک شاپوری در مورد ایجاد درختان و روشنایی به میراث فرهنگی ارائه نشده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد