hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > به جای حمایت از بخش خصوصی، مدام حاشیه می‌سازند

به جای حمایت از بخش خصوصی، مدام حاشیه می‌سازند

سوپرلیگ بسکتبال ایران هرچند این فصل را بدون قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته آغاز کرد و با انصراف دانشگاه آزاد تراژدی غیبت تیم‌های مطرح و قدیمی در سطح اول بسکتبال ایران تکمیل شد اما این لیگ یک تازه‌وارد داشت که همه دوست داشتند بیشتر آن را بشناسند. تیم پگاه تهران که همان تیم اسلم‌اسپورت بود، با هدایت رضا محمدی‌منش و جمعی از بازیکنان قدیمی و خوب و جوان بسکتبال ایران، تیمی ناشناخته در جمع مدعیان امسال است.
سوپرلیگ بسکتبال ایران هرچند این فصل را بدون قهرمان و نایب قهرمان فصل گذشته آغاز کرد و با انصراف دانشگاه آزاد تراژدی غیبت تیم‌های مطرح و قدیمی در سطح اول بسکتبال ایران تکمیل شد اما این لیگ یک تازه‌وارد داشت که همه دوست داشتند بیشتر آن را بشناسند. تیم پگاه تهران که همان تیم اسلم‌اسپورت بود، با هدایت رضا محمدی‌منش و جمعی از بازیکنان قدیمی و خوب و جوان بسکتبال ایران، تیمی ناشناخته در جمع مدعیان امسال است. تیمی که هرچند هفته نخست را با پیروزی بر پدافند رعد در دزفول آغاز کرد اما در سه هفته بعد سه شکست پیاپی تجربه کرد تا باپنج امتیاز، درست در میانه جدول سوپرلیگ قرار بگیرد. این تیم پنج‌شنبه گذشته دیداری بسیار تماشایی برابر شهرداری گرگان در تالار بسکتبال برگزار کرد که بدون شک یکی از زیباترین مسابقات این فصل تاکنون است. در پایان آن دیدار و در فشردگی مسابقات هفته چهارم فرصت نشد تا با سرمربی این تیم هم‌کلام شویم اما او صبح دیروز (يك‌شنبه) پاسخ تماس ما را داد و داستان ظهور این تازه وارد را برای ما تعریف کرد. داستانی که بخش‌هایی از آن را از زبان رضا محمدی‌منش‌می‌شنوید.

پس از شروع رویایی پگاه در هفته نخست، این تیم متحمل سه شکست پیاپی شد. چه اتفاقی برای شما پس از هفته اول افتاده است؟

اتفاقی نیفتاده، پگاه خوشبختانه یا متاسفانه درست در میانه جدول قرار گرفته است و شما بازی ما را برابر شهرداری گرگان هم دیدید. ما نبرد پایاپایی برابر این تیم داشتیم که برای نخستین بار از بازیکن خارجی خود هم استفاده می‌کرد. شهرداری می‌دانست که پس از هفته چهارم، تعطیلات سوپرلیگ آغاز می‌شود اما تلاش زیادی کرد که بازیکن آمریکایی خود را (پری پتی) به این بازی برساند. پس گرگانی‌ها می‌دانستند کار سختی برابر ما دارند. از سوی دیگر شما برگه آمار بازی را دیده‌اید؟

بله و همین حالا نیز مقابل من قرار دارد! 

بسیار خب. توجه کنید. در یک بازی پایاپای تیم شهرداری تبریز 44 پرتاب آزاد داشت و تیم ما 21 پرتاب...

متوجه منظورتان نمی‌شوم. یعنی شما به قضاوت داوران معترضید؟

نه! من چنین حرفی نزدم. فقط اشاره من به نزدیک بودن بازی و فرصت‌های دو تیم بود. ما یک دیدار پایاپای با تیم گرگان برگزار کردیم و اگر خارجی آن‌ها نبود، خیلی برتر بودیم. به هرحال من قصد کمرنگ کردن پیروزی گرگانی‌ها را ندارم و به مجموعه تیم خوب شهرداری تبریک می‌گویم. ما آن دیدار را باختیم و حالا خوشبختانه یا متاسفانه در میانه جدول قرار گرفتیم!

بنویسم خوشبختانه یا متاسفانه؟!

(می‌خندد) خوشبختانه از این نظر که تیم ما بسیار دیر تشکیل شد و با وجود این حالا در رتبه پنجم جدول قرار گرفته‌ایم. متاسفانه از این نظر که ما دیدارهای‌مان را برابر پتروشیمی و شیمیدر فدا کردیم! ما می‌دانسیتم با اوضاعی که داریم و مدت زمان کوتاهی که از تشکیل تیم می‌گذرد، در آن دو دیدار شکست می‌خوریم و تمرکز خود را روی بازی با شهرداری گذاشته بودیم. به هر حال ما بازی خوبی انجام دادیم و شما فقط نشانه‌هایی از پگاه واقعی را در دیدار برابر شهرداری دیدید.

هدف‌گذاری پگاه ایران در سوپرلیگ چیست؟ به نظر می‌رسد شما نیم‌ نگاهی به حضور در جمع چهار تیم پایانی دارید.

به هرحال ما نخستین حضور خود را تجربه می‌کنیم. تیم تازه تاسیسی هستیم و به زمان احتیاج داریم. شما وضع ما را مثلا با تیمی مثل پالایش نفت آبادان مقایسه کنید که چهار ،پنج بازیکن کلیدی خود مانند سعید داورپناه و محمد حسن‌زاده را حفظ کرده است. تیم ما ولی بدون خارجی و بدون بازیکن ملی‌پوش با چند بازیکن جوان و آینده‌دار در آخرین لحظات بسته شد.

می‌توانم دوباره سوالم را تکرار کنم؟!

نه، نیازی نیست! من در ادامه توضیح می‌دهم. شما از هدف‌گذاری ما پرسیدید. هدف اول ما حفظ تیم در سال نخست حضورمان است و می‌خواهیم در رتبه چهارم تا ششم جدول رده بندی قرار بگیریم. البته هدف بزرگ‌تری هم داریم و همان‌طور که گفتید نیم‌نگاهی به حضور در جمع چهار تیم پایانی هم داریم. اگر بتوانیم در کمرکش جدول قرار بگیریم، در پلی‌آف با تیمی هم قدرت خود روبه‌رو می‌شویم و شانس زیادی برای حضور در نیمه نهایی داریم.

فکر می‌کنید ابزار این کار را هم دارید؟

گفتم در ادامه تیم پگاه اصلی را خواهید دید. ما بازیکنی مثل محمد اوجاقی را که مدت‌ها بود به دلیل آسیب‌دیدگی از میدان‌های بسکتبال دور بود، دوباره به سطح یک بسکتبال ایران بازگرداندیم. او این هفته‌ها آنقدر خوب بازی کرده که فکر می‌کنم جایش در تیم ملی خالی است. سعید محمدی، بازیکنی بود که در تیم ملی جوانان با من کار کرده و مهره قابل اتکایی است.

قاسم‌زاده هم اوضاع مشابهی دارد. آن‌ها بازیکنان بسیار خوبی هستند که در گذشته اغلب نیمکت‌نشین بودند و حالا در تیم ما به عنوان استارتر به میدان می‌روند. ما احمد بوستانیان را داریم که با توجه به فیزیک خاصش حتی می‌تواند به تیم ملی هم کمک کند. مدتی است روی بالاتنه او کار کردیم و اگر پاهای بوستانیان هم تقویت شوند او بازیکن بسیار موفقی خواهد بود. معتقدم خروجی لیگ باید به سود تیم‌های ملی باشد و هدف ما هم همین است که چنین بازیکنانی را تحویل تیم‌های ملی بدهیم.

حالا که صحبت از حفظ و بقای پگاه شد، شاید صحبت‌های محمدرضا فلاحت را شنیده باشید که گفته بود تیم پگاه دوام نمی‌آورد و داستان بستن قرارداد در آشپزخانه را مطرح‌کرد.

خدا را شکر که دیدید پگاه باقی ماند و به کار خود ادامه می‌دهد. درباره فلاحت هم باید بگویم او پیش از این شاگرد من بود. زمانی که تیم دانشگاه آزاد منحل شد، برخی دوستان به من گفتند محمدرضا تیم ندارد. من هم من باب آشنایی قبلی با او صحبت کردم اما در ضمن حرف‌های‌مان فلاحت گفت شایعاتی درباره تیم ما شنیده است. این‌که تیم ما منحل خواهد شد! من هم گفتم بسیار خب پس به تیمی برو که منحل نشود! کل گفت و گوی ما همین بود. هیچ چیز دیگری بین ما رد و بدل نشد و او اصلا به باشگاه نیامده که امکانات ما را ببیند.

پس بحث بستن قرارداد در آشپزخانه از کجا مطرح شد؟

من 15 سال است که در رده‌های مختلف مربیگری می‌کنم و 14 سال مدرس بسکتبال فدراسیون بودم. سال 81 راه آهن را قهرمان لیگ یک کردم و سال بعد سرمربی آن تیم در لیگ برتر بودم. سال 93 شهرداری دزفول را که حالا با نام پدافند رعد در سوپرلیگ بازی می‌کند به این لیگ رساندم. خوشحالم که حالا بدون آن‌که سمتی در فدراسیون داشته باشم تیم پگاه را به لیگ آوردم.

اما پرسش من درباره موضوع دیگری بود!

بله. من این‌ها را خطاب به دوستانی گفتم که می‌گویند فلانی رزومه ندارد. نه این‌طور نیست. سال‌هاست در بسکتبال کشور فعالیت می‌کنم. سال پیش هم با سایپا تمام کرده بودم اما اشتباه من این بود که موضوع حضور سایپا را زود اعلام کردم. برخی که همیشه شیطنت می‌کنند، نگذاشتند سایپا به لیگ بیاید. امسال اما تا لحظه آخر صبر کردیم. موضوع این است که همیشه کسانی هستند که شیطنت می‌کنند. حالا در این اوضاع و احوال لیگ بسکتبال که تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان سال گذشته حضور ندارند و برخی دیگر هم قید تیم‌داری را زده‌اند، به جای اینکه از حضور بخش خصوصی استقبال کنند، مدام حاشیه می‌سازند.

آیا پگاه پشتوانه مالی برای بقا در سوپرلیگ را دارد؟

بسیار دوست دارم شما بیایید و امکانات ما را ببینید. ما خوابگاه دانشگاه نیروی انتظامی را در اختیار گرفته‌ایم و در تالار بسکتبال آزادی تمرین می‌کنیم. شاید باورتان نشود ولی پس از بازی با شهرداری گرگان به بازیکنان‌مان پاداش هم دادیم. چون به ‌رغم باخت، خیلی خوب بازی کردند. ما هفته اول هم به آن‌ها پاداش دادیم. ما اهداف بزرگی را دنبال می‌کنیم که بسیاری از آن‌ها را رسانه‌ای نکردیم، چون از همین شیطنت‌ها می‌ترسیم.

ممکن است کمی از آن برنامه‌ها را تشریح کنید؟

بله. خروجی کارهای پایه‌ای مارا در سال‌های آینده خواهید دید. ما هلدینگی داریم که 114 شرکت زیرمجموعه‌اش هستند.

دو سال است که شرکت اسلم اسپورت را راه‌‎اندازی کردیم و در 17 استان کشور برای شکوفایی بسکتبال ایران فعالیت می‌کنیم. با مساعدت و حسن توجه استاندار و فرماندار اردبیل، هشت و نیم هکتار زمین در خلخال در اختیار ما قرار گرفته و سعی داریم بزرگ‌ترین سایت بین‌المللی بسکتبال را در آن منطقه راه‌اندازی کنیم.

پیداست برنامه‌های متعددی برای آینده دارید.

بله من به 30 کشور جهان سفر کرده‌ام. در صربستان دوره دیده‌ام و مدتی در آلمان زندگی کرده‌ام. حالا برای خدمت به بسکتبال و جوانان کشورم اینجا هستم.

چرا با وجود سرمایه‌گذاری و استفاده از نام یک برند، تیم شما تماشاچی و طرفداری ندارد. برای مثال در فوتبال تیم بادران طرفداران خاصی دارد. چرا شما از این الگو پیروی نمی‌کنید؟ 

شما در بازی گذشته ما دیدید که هواداران شهرداری گرگان، با میل و رغبت خودشان به سالن آمدند و تیم‌شان را آن‌طور با تمام توان تشویق کردند. این تماشاگر قابل احترام است نه تماشاگرانی که با اتوبوس به سالن بیاوریم! من این نوع هواداری را قبول ندارم.

البته این را هم بگویم قرار است از هفته‌های بعد، شرکت پگاه محصولات خود را مانند شیر، قهوه، شیرکاکائو و نسکافه را رایگان در اختیار تماشاگران حاضر در تالار بسکتبال آزادی قرار دهد.

بعد از تعطیلات لیگ،بازی بسیار سختی در آبادان دارید. درباره دیدار با پالایش نفت هم صحبت می‌کنید؟

متاسفانه تیم تازه وارد ما در هفته‌های اول به تور تیم‌های قدرتمند خورد. ما چهار بازی انجام داده‌ايم که سه دیدار آن با تیم‌هایی بود که در جدول بالاتر از ما قرار گرفته‌اند. پالایش نفت هم با بردهای پیاپی اوضاع بسیار خوبی دارد. ضمن اینکه ما باید در خارج از خانه بازی کنیم و هفته بعد از آن هم در مشهد به میدان برویم. البته فکر می‌کنم این برنامه‎‌ریزی در دور برگشت به سود تیم ما باشد.

                   
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد