hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > رازک؛ از استفاده در نوشیدنی‌ها تا درمان عفونت‌ها

رازک؛ از استفاده در نوشیدنی‌ها تا درمان عفونت‌ها

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: گیاه رازک در ساخت نوشیدنی‌های مختلف کاربرد دارد و خاصیت ضدباکتری به ویژه ضدباکتری سل دارد و در کنترل عفونت‌ها موثر است.
محسن پویان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رازک گیاه دارویی است که ضدعفونی کننده و خواب آور بوده و آرام بخش و ضدتعریق است.

وی افزود: این گیاه دارویی که از گیاهان خراسان جنوبی است، برای دفع کرم‌های انگلی مفید است، اشتهاآور و تب بر است و سوء هاضمه را برطرف می‌کند.

پویان بیان کرد: به عنوان مسکن استفاده می‌شود و برای برطرف کردن نعوظ های دردناک شبانه و قطع احتلام‌های شبانه مفید است.

وی با بیان اینکه برای درمان صرع و سل در چین مورد استفاده می‌شود و برای درمان ناراحتی‌های روده‌ای موثر است، تصریح کرد: در ساخت نوشیدنی‌های مختلف کاربرد دارد و خاصیت ضدباکتری به ویژه ضدباکتری سل دارد و در کنترل عفونت‌ها موثر است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: رازک برای رفع التهاب روده و مثانه مفید بوده و گل‌های آن خاصیت آرامش بخش دارد؛ در فراورده‌های آرایشی پوست کاربرد دارد.

پویان با اشاره به اینکه رازک ریسک ابتلا به سرطان سینه و تخمدان را کاهش می‌دهد، افزود: برای تهیه دم کرده رازک یک قاشق سوپ خوری را در یک لیوان آب جوش به مدت ۵ دقیقه خیسانده و دم می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مصرف رازک برای کودکان زیر دو سال، زنان باردار و شیرده منع شده و گاهی مصرف ان باعث ایجاد خارش ور پوست می‌شود.

گیاهان دارویی ذخایر ارزشمند خراسان جنوبی بشمار می‌روند که علاوه بر حفاظت و احیاء، بهره‌برداری صحیح از آن در عرصه‌های منابع طبیعی، سبب بهبود سطح سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی مردم می‌شود. در حال حاضر در خراسان جنوبی ۱۵۰۰ گونه گیاهی شناسایی شده که از این تعداد ۸۰۰ گونه گیاهی مفید تولید می‌شود که باید در زمینه فراوری این گیاهان سرمایه‌گذاری شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد