hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > داستان تکراری کمبود مرغ این بار در کرمانشاه /‌ "مرغ" دیگر در سفره‌ مردم جایی ندارد

داستان تکراری کمبود مرغ این بار در کرمانشاه /‌ "مرغ" دیگر در سفره‌ مردم جایی ندارد

طی روزهای گذشته کمبود مرغ در مرغ‌فروشی‌ها و یخچال منازل به موضوع داغ روز تبدیل شده است.
افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر ویترین مغازه‌های مرغ‌فروشی و یخچال منازل را از این محصول گوشتی خالی کرده است و گفته می‌شود مرغ‌های محدود با نرخ 20 هزار و 400 تومان دلیل این کمیابی است.
اکنون ویترین بیشتر مرغ‌فروشی‌ها خالی است و این در حالی است که مرغ نیاز روزمره سفره مردم محسوب می‌شود و به گفته برخی اصلی‌ترین مشکل مرغداری‌ها کمبود نهاده است. 
چالش همیشگی قیمت مرغ ناشی از بی‌تدبیری مسئولان است
رستمی یکی از شهروندان کرمانشاهی گفت: در سه روز گذشته به مغازه‌های مناطق مختلف برای خرید مرغ مراجعه کرده‌ام اما هیچکدام مرغی برای فروش نداشتند.
وی افزود: قیمت مرغ همیشه با چالش مواجه بوده و مسئولان هم هیچ برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برای جلوگیری از بروز این مشکلات ندارند.
سهیلی از دیگر شهروندان با بیان اینکه قیمت مرغ هر روز تغییر می‌کند گفت: اکنون مرغ در بازار کمیاب شده و چنانچه مغازه‌هایی این محصول را داشته باشند به قیمت‌های متفاوت همچون 20 هزار و 400 یا 25 هزار و 500 تومان عرضه می‌کنند.
وی با بیان اینکه ویترین بیشتر مرغ‌فروشی‌ها خالی است افزود: اکنون توان خرید یک مرغ در هفته هم نداریم.
کمبود نهاده‌های دامی دلیل کمبود مرغ است
محمدی یکی از مرغداران استان با اشاره به اینکه یکی از دلایل بروز این کمبود نبود نهاده‌ها است گفت: 80 درصد نهاده‌ها دولتی است و مابقی از بازار آزاد تهیه می‌شود.
وی با بیان اینکه هزینه پرورش یک جوجه تا زمان عرضه 17 هزار تومان است عنوان کرد: کشتارگاه‌ها همین مرغ را با نرخ مصوب 14 هزار و 200 تومان از مرغدار می‌خرند.
محمدی گفت: به ازای هر جوجه 4 کیلو نهاده تحویل می‌شود در حالی که هر مرغ بیشتر از پنج کیلو مصرف می‌کند و مابقی از بازار آزاد تهیه می‌شود.
یکی از صاحبان کشتارگاه‌ها با اشاره به اینکه نرخ مصوب برای کشتارگاه‌ها هر کیلوگرم 19 هزار و 700 تومان است گفت: 14 هزار و 200 تومان به قیمت مصوب خریداری می‌شود و به قیمت 19 هزار و 700 تومان در بازار توزیع می‌شود.
وی افزود: تمام کشتارگاه‌های استان حدود 200 تا 250 تن مرغ توزیع می‌کردند اما اکنون این رقم به 80 تن رسیده است.
نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه هیچ کمبودی از نظر تولید مرغ در استان وجود ندارد اظهار داشت: مشکل کنونی عدم عرضه مرغ از طرف مرغداری‌ها است.
وی عنوان کرد: 80 درصد نهاده‌هایی که تأمین می‌شود در رابطه با طول دوره 50 روزه تا 55 روزه است که مرغ باید به وزن 2/5 کیلو برسد اما وزارت جهاد کشاورزی از نظر کیفیت 40روز را با وزن 1/800 تا دو کیلو برای دوره رشد در نظر گرفته‌اند.
حاتمی با بیان اینکه جوجه‌ریزی به اندازه نیاز استان انجام شده و مشکلی از این نظر وجود ندارد و مشکل در عرضه است گفت: برخی مرغداری‌ها همکاری نمی‌کنند و مرغداران تا زمانی که قیمت مصوب شد 20 هزار و 400 تومان است و نهاده‌ها را به طور کامل با نرخ دولتی دریافت می‌کنند مکلف هستند تمام محصول خود را به کشتارگاه‌ها عرشه کنند.
وی با اشاره به اینکه با مرغداری‌های متخلف در دو حوزه برخورد می‌شود افزود: علاوه بر اینکه سهمیه این مرغداری‌ها در سامانه قطع می‌شود به مراجع تعزیراتی معرفی خواهند شد.
حاتمی با بیان اینکه طی چند روز گذشته با چند واحد مرغداری برخورد شده است گفت: چنانچه نیاز باشد افزایش قیمتی در ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود.
فروش هر کیلو مرغ بیش از 20 هزار و 400 تومان تخلف است
محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: تنظیم و تعادل بازار مرغ یکی از اولویت‌های برنامه‌های بازرسان این سازمان است که با همکاری تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام به‌ طور مستمر حلقه‌های زنجیره تولید، تأمین و عرضه مرغ رصد و پایش می‌شود.
دارابی افزود: با متخلفان عرضه مرغ در سطح عمده‌‌فروشی و خرده‌‌فروشی بدون هیچ مماشاتی برخورد می‌شود و بر اساس آنالیز قیمت گوشت مرغ، فروش هر کیلو مرغ گرم بیش از 20400 تومان تخلف محسوب می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه عنوان کرد: بی‌مبالاتی و بی‌نظمی در تولید، تأمین و توزیع مرغ به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست و برخورد قانونی نیز با مواجهه با تخلفات آن صورت می‌گیرد و نظارت بر عرضه مرغ با قیمت تعیین‌شده تشدید خواهد یافت.
 نتیجه تمام این هزینه‌ها به علاوه سود فروشنده، گرانی یا نبود مرغ با نرخ مصوب دولتی در بازار می‌شود؛ بنابراین از مسئولان انتظار می‌رود تدبیری مؤثر برای رفع مشکل همیشگی قیمت و کمبود مرغ بیاندیشند.  
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد