hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گلستان| 8 هزار هکتار از اراضی میانکاله خشک‌شده است

گلستان| 8 هزار هکتار از اراضی میانکاله خشک‌شده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به اینکه 8 هزار هکتار از اراضی میانکاله خشک‌شده است، گفت: همه دستگاه‌ها، اطلاعات خود را در زمینه علاج‌یابی این پدیده به مشاوران مطالعه تحویل دهند.


 میرمحمد غراوی در یازدهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت مناطق ساحلی استان که با حضور خلیلی مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر کشور برگزار شد، با تأکید بر اینکه احداث دو بندر تجاری و مسافری استان باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود، اظهار کرد: منابع طبیعی ظرف یک ماه حریم طبیعی سواحل استان را به این کمیته ارسال کند.

او تصریح کرد: از ظرفیت‌های خوب سواحل استان نیز باید در زمینه گردشگری و اشتغال‌زایی استفاده ویژه شود.

او با اشاره به اینکه 5 میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی کانال‌های چاپاقلی و خوزینی تخصیص داده‌شده است، افزود: با لایروبی این دو کانال آب دریای خزر به خلیج گرگان می‌رسد.

غراوی با بیان اینکه اداره کل شیلات استان برای دادن مجوز به پرورش‌دهندگان ماهیان خاویار در قفس، با سرمایه‌گذاران همکاری لازم را داشته باشد، گفت: موانعی که در سواحل برای ایجاد اشتغال‌زایی و گردشگری وجود دارد با همکاری مسئولان استانی و کشوری برطرف شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با ابراز تأسف از اینکه شهرستان‌های ترکمن، گمیشان و بندرگز با توجه به اینکه ماهیت ایجاد و تشکیل آن‌ها فعالیت‌های بندری و تجاری ساحلی بوده است اما هم‌اکنون این شهرها این کاربری‌ها را ندارند، گفت: متأسفانه تقریبا از حیث انتفاع خارج‌شده‌اند.

او افزود: اگرچه شاید طول نوار ساحلی ما چندان گسترده نباشد اما انتظارات فراوانی برای استفاده حداکثری و کارایی از همین مقدار اندک وجود دارد.

غراوی خاطرنشان کرد: طرح ICZM کار بسیار جامع و کاملی برای مدیریت یکپارچه سواحل و پرهیز از موازی‌کاری است که طرح آمایش و ارزیابی استان نیز منطبق با کاربری‌های تعریف‌شده در طرح ICZM به‌ویژه شیلات و گردشگری است.

او با اشاره به اینکه 8 هزار هکتار از اراضی میانکاله خشک‌شده است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها اطلاعات خود را در زمینه علاج‌یابی این پدیده به مشاوران مطالعه تحویل دهند.

همچنین در این جلسه مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: ICZM و یا به عبارتی مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یک فرآیند مستمر و پویاست که بر اساس آن تصمیمات لازم جهت بهره‌برداری صحیح، توسعه موزون و حفاظت از نواحی ساحلی و دریایی و منابع آن اتخاذ می‌گردد.

حمید خلیلی افزود: 890 کیلومتر از سواحل در شمال کشور و 4 هزار و 900 کیلومتر در جنوب کشور واقع است و از مجموع کل سواحل کشور حدود 840 کیلومتر آن پیرامون جزایر توزیع‌شده است و استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان در زمره هفت استان ساحلی کشورمان محسوب می‌شوند.

او احداث سازه‌های ساحلی – دریایی، نبود دسترسی همگانی به دریا، آلودگی آب‌های دریا (آلاینده‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی)، تهدید زیستگاه‌های گونه‌های کمیاب و نادر، نابسامانی‌های ناشی از تداخل وظایف و مأموریت‌های دستگاه‌های مرتبط، نبود رژیم حقوقی مشخص را ازجمله چالش‌های سواحل دریای خزر دانست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی کشور، دریا خواری و ساخت‌وساز غیرمجاز را یکی از دیگر معضلات و دغدغه مهم استان دانست و گفت: گلستان در مقایسه با دیگر استان‌های ساحلی کشور کمتر با این معضل مواجه است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد