hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > گردشگری کویری، ظرفیتی که مغفول مانده است

گردشگری کویری، ظرفیتی که مغفول مانده است

گردشگری کویر ظرفیت چشمگیری است که در بسیاری از نقاط جهان از آن به نحو احسن استفاده می‌شود و منجر به درآمدزایی شده است؛ از سوی دیگر یک‌پنجم مساحت ایران را کویر و بیابان تشکیل داده و بخشی از یک‌میلیون اثر تاریخی کشور در مسیر آن‌ها قرارگرفته اما آن‌چنان‌که باید از این طرح‌ها سهمی نبرده، مورد بهره‌برداری مناسب قرار نگرفته یا مغفول ماندند. ایران با برخورداری از جایگاه سومی جهان ازنظر جاذبه‌های گردشگری و قرار داشتن در جایگاه پنجم ازنظر طبیعت‌گردی، بیش از 26 میلیون سفر و پنج میلیون گردشگر ورودی دارد. بر اساس چشم‌انداز 1404، دست‌کم 20 میلیون گردشگر خارجی و 80 میلیون گردشگر داخلی برآورد می‌شود و در این شرایط بیش از یک هزار و 900 طرح در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با اعتبار 430 هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که تا پایان دولت تدبیر و امید پیش‌بینی‌ها از تکمیل یک هزار و 250 طرح حکایت می‌کند.

گردشگری کویری؛ ظرفیت مغفول اقتصاد و اشتغال

معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به سهم ناچیز کنونی ایران از درآمدهای گردشگری کویری در مقایسه با برخی کشورهای همسایه اشاره کرد. محسن یارمحمدیان گفت: رونق گردشگری کویری نه تنها سبب رشد اقتصادی مقصد گردشگری می‌شود، بلکه برخی مشاغل سنتی فراموش‌شده مانند رشته‌های صنایع‌دستی یا ساربانی را احیا کرده و به بهبود سطح زندگی جوامع محلی کمک شایانی می‌کند. معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان بیان کرد: کویرهای شمال استان اصفهان ازجمله مرنجاب و سیازگه ابوزید آباد دارای ظرفیت بالایی هستند و تنها راه رونق این نقاط ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در مناطق گردشگر پذیری است که تاکنون مغفول مانده است. او بی‌برنامگی‌ها، دخالت‌ها، تضادها و موازی کاری‌ها را ازجمله مانع‌های توسعه گردشگری کویری برشمرد و اضافه کرد: توسعه گردشگری در کشور تنها در حد شعار باقی‌مانده و در عمل می‌بینیم کمترین حمایت‌ها در این حوزه وجود دارد. یارمحمدیان تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی در حد حرف متولی منطقه‌ای مانند کویر مرنجاب است اما در عمل این منطقه هشت متولی دارد که هفت مجموعه به‌هیچ‌وجه در زمینه توسعه گردشگری منطقه اقدامی انجام نمی‌دهند. او، سردرگمی بخش خصوصی را موجب فقدان سرمایه‌گذاری در کویرهای شمال این استان دانست و تأکید کرد: برای سرمایه‌گذاری باید زیرساخت‌ها فراهم شود که چنین چیزی را دست‌کم در کویر نمی‌بینیم.

ضعف زیرساخت‌ها در نقاط کویری کشور وجود دارد

عضو هیئت‌رئیسه شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی کشور گفت: مرنجاب در شمال اصفهان ازجمله نقاط کویری دارای ظرفیتی است که تعداد زیادی از مسافران داخلی و گردشگران خارجی را جذب خود می‌کند اما ازنظر زیرساختی بسیار ضعیف است. عباس غمخوار ادامه داد: مسیر نامناسب و نبود امکانات اولیه ازجمله سرویس‌های بهداشتی، تابلوهای راهنمایی، علائم و سطل‌های زباله موجب نارضایتی شدید گردشگران است که می‌تواند افراد را از تبلیغ سفر به کویر مرنجاب بازدارد. او با اشاره به پوشش بخش قابل‌توجهی از مساحت کشور با بیابان و کویر بیان کرد: این ظرفیت‌های مغفول با برنامه‌ریزی و توسعه زیرساخت‌ها می‌توانند متحول شوند.

مرنجاب، نمونه طرح‌های گردشگری بی‌سرانجام فاقد مدیریت واحد

رئیس کلوپ سافاری استان‌های جنوب غرب کشور نیز به ضعف زیرساخت‌ها و امکانات در نقاط کویری شمال استان اصفهان اشاره و تأکید کرد: زیرساخت‌های کویر به‌ویژه مرنجاب، پاسخگوی این حجم ورودی گردشگران داخلی و خارجی نیست و نیاز به ساماندهی فوری دارد. حسین انصاری‌فرد افزود: جاده ارتباطی، امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی مناسب ازجمله زیرساخت‌ها و ضرورت‌های توسعه گردشگری است که در کویر باید مورد توجهی دوچندان قرار گیرد که با تأسف دست‌کم در شمال استان اصفهان فاقد آن هستیم. او تصریح کرد: ضعف امکانات زیرساختی در منطقه کویری مرنجاب به‌شدت نمایان است و تورهای گردشگری خارجی مکانی بر اساس پایین‌ترین استانداردهای اقامت در شب ندارند. رئیس کلوپ سافاری استان‌های جنوب غرب کشور یکی از مشکلات اساسی کویر مرنجاب را فقدان مدیریتی واحد برشمرد و گفت: محوطه کاروانسرای صفوی در مالکیت میراث فرهنگی است، تاغزارها و مراتع جزو زمین‌های ملی است، جاده تحت مدیریت یک شرکت و محیط پیرامون کاروانسرای مرنجاب در مالکیت یکی از شرکت‌های خصوصی در آران و بیدگل قرار دارد. او اضافه کرد: بحث جاده مرنجاب باید با پیگیری مسئولان در کمیته طبیعت‌گردی کشور با تعامل وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط مطرح شود تا به سامان برسد. انصاری‌فرد عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات مرنجاب حضور بی‌ضابطه علاقه‌مندان آفرود است؛ البته فعالیت‌هایی مانند سافاری امروزه مخالف محیط‌زیست و منابع طبیعی نیست. او بیان کرد: باید از ورود و خروج بی‌ضابطه آفرود سواران به منطقه جلوگیری و آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین شود که خوشبختانه همه نهادهای مربوطه به این نتیجه رسیدند. رئیس کلوپ سافاری استان‌های جنوب غرب کشور همچنین به برگزاری تورهای خارجی بدون برنامه اشاره کرد و گفت: گردشگران خارجی با خودروهای سواری غیر ایمن مانند پراید و جیپ به کویرگردی برده می‌شوند که به‌هیچ‌وجه شایسته نیست و باید هر چه زودتر نسبت به ساماندهی اقدام شود.

انصاری‌فرد تأکید کرد: هرگونه حضور در کویر مرنجاب با توجه به گونه‌های جانوری موجود بدون مدیریت و برنامه‌ریزی آسیب‌زا است و گروه‌های آفرود و ماجراجویان می‌توانند موجب بروز مشکلاتی شوند که ازجمله آن آلودگی نقاط بکر است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد