hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > چگونه نویسنده گرسنه جایزه 50هزار دلاری را ربود

چگونه نویسنده گرسنه جایزه 50هزار دلاری را ربود

اعطای جایزه «من‌بوکر» به آنا برنز، نویسنده اهل ایرلند شمالی به‌دلیل نگارش کتاب «مرد شیری»، شگفتی بسیاری را برانگیخت به‌ویژه آنکه خود موضوع این کتاب هم سیاسی و جنجال‌برانگیز است.
آنا برنز در زمان نگارش کتاب ‌مرد شیری، رنج بسیاری کشید.
او حتی از پس مخارج غذایش بر‌نمی‌آمد. اما حالا خود را در برابر کسب موفقیت رویاگونه‌ای با  دریافت جایزه ‌من‌بوکر‌ می‌‌بیند. اساسا بردن جایزه 50هزار پوندی من‌بوکر برای هر نویسنده‌ای یک رویداد تعیین‌کننده است و باعث می‌شود در زندگی‌اش تغییرات زیادی ایجاد شود. ازجمله اینکه کتاب برنده این جایزه با اقبال بیشتری در میان خوانندگان روبه‌رو می‌شود و بیشتر از سابق فروش می‌کند. 4سال قبل زمانی که برنز از کمر‌درد رنج می‌برد و وضع مالی مناسبی نداشت، هیچ‌گاه به مطرح‌شدن نام کتابش فکر نمی‌کرد. آنا برنز در سال2014 نسخه‌ای از کتاب ‌مرد شیری‌ را برای ناشران مختلفی ارسال کرد که همه از چاپ آن سر باز زدند. اما این پایان ماجرا نبود چراکه امروز کتاب برنز پس از تحمل مصیبت‌های زیاد و بی‌پولی و گرسنگی نویسنده‌اش، توانسته موفقیت کم‌نظیر و شگفت‌آوری را نصیب او کند.
داستان ‌مرد شیری، در شهری که از آن نامی در این کتاب برده نشده، اتفاق می‌افتد. در این کتاب به دوران موسوم به «بحران عظیم» پرداخته شده که دورانی طولانی از درگیری‌های داخلی در ایرلند شمالی دهه1970 را در‌بر‌می‌گیرد. رمان مرد شیری با راوی 18ساله داستان که برنز نام «خواهر میانی» را برای وی برگزیده، آغاز می‌شود.
برنز پیش‌تر چندان تمایلی نداشت درباره کتاب مرد شیری صحبت کند، اما اکنون به‌نظر می‌رسد او بتواند راحت‌تر درباره کتاب و شخصیت‌های آن صحبت کند.
آنا برنز 56ساله با اشاره به ناکامی انتشار این کتاب در سال2014 می‌گوید: زمانی که شب گذشته (بعد از دریافت جایزه من بوکر) داشتم به هتل بازمی‌گشتم، به این مسئله فکر می‌کردم که در سال2014 چه وضعیتی داشتم. از خودم می‌پرسیدم آیا با این کمردرد وحشتناک قادر خواهم بود کتاب مرد شیری را به پایان برسانم؟ در آن زمان حتی از مخیله‌ام نمی‌گذشت که روزی به‌خاطر این کتاب برنده جایزه ‌من‌بوکر‌ شوم. مثل یک ‌رؤیا‌ست. هنوز هم از خودم می‌پرسم آیا واقعا چنین چیزی اتفاق افتاده است.
او همچنان از کمر‌درد رنج می‌برد، در نتیجه در زمانی که خبرنگار روزنامه گاردین با وی در حال مصاحبه بود، آنا برنز به حالت درازکش روی میز کوتاهی به سؤالات پاسخ می‌داد یا برای تسکین درد کمر موقتا می‌ایستاد. آنا برنز در این‌باره می‌گوید: این کمر‌درد از عوارض عمل جراحی بود که در گذشته انجام داده بودم. هنوز هم نمی‌توانم به‌دلیل درد کمر بنویسم، اما امروز زمان مناسبی برای صحبت در این‌باره نیست، امروز با دریافت این جایزه ارزشمند (من‌بوکر)، احساس می‌کنم حالم بسیار خوب است و بهتر است راجع به کتاب مرد شیری صحبت کنم.
مرد شیری به‌طور غیرمنتظره‌ای رمان حماسی «فراتر از داستان» اثر ریچارد پاورز نویسنده مطرح آمریکایی و رمان «واشنگتن سیاه» اثر اسی ادوگیان را پشت سر گذاشت و توانست جایزه ‌من‌بوکر‌ را در میان شگفتی همگان از آن خود کند.
آنا برنز در توصیف رمان خود می‌گوید: اگرچه نشانه‌ها و شواهد موجود در کتاب جای شکی برای مخاطب باقی نمی‌گذارد که داستان ‌مرد شیری‌ روایتی است جدید از آنچه در بلفاست دهه1970 می‌گذرد، اما منظور من تنها ارائه تصویری از بلفاست نبود، بلکه من معتقدم که فضای این داستان را به تمام جوامع بسته که شرایطی تحمیلی بر آنها حاکم است، می‌توان تعمیم داد.
برنز در توضیح بیشتر دیدگاه خود درباره کتابش گفت: از نظر من کتاب مرد شیری رمانی درباره زیست یک جامعه تحت فشار کامل است.
رمان مرد شیری تلاشی است برای نشان‌دادن اینکه وضعیت ایرلند شمالی در ظاهر عادی می‌نمود اما در واقع شرایطی کاملا غیرعادی بر این جامعه حاکم بود.
برنز معتقد است که رمان مرد شیری از 2رمان دیگر وی- «ساخت‌و‌سازهای کوچک» و «بدون هیچ استخوانی»- سیاسی‌تر است چرا‌که در آن به دوره موسوم به «بحران عظیم» پرداخته می‌شود. برنز در این‌باره می‌گوید: برخی ‌آدم‌ها از من می‌پرسند هنوز هم درباره ایرلند می‌نویسی؟ باید خاطرات ایرلند را فراموش و رو به جلو حرکت کنی.
برنز در توضیح اینکه چرا نمی‌تواند وقایع دوران بحران عظیم را فراموش کند، می‌گوید: اما خود من فکر می‌کنم که چطور به جلو حرکت و به آینده فکر کنم، درحالی‌که دوره «بحران عظیم» رویداد بزرگ و عظیمی در زندگی من و در زندگی خیلی دیگر از مردم بود. بنابراین هنوز نیاز است که به آن پرداخته شود. چرا من باید به‌خاطر نگارش این کتاب عذرخواهی کنم؟ داستان من درباره جامعه ثروتمند و پیچیده ایرلند شمالی است.
شخصیت‌های این کتاب بی‌نام هستند و نویسنده آنها را با عنوان دوست قدیمی، خواهران کوچک و خواهر میانی و فلانی در کتاب خود خطاب می‌کند. آنا برنز در این‌باره می‌گوید: در روزهای اول تلاش کردم برای برخی شخصیت‌ها نامی انتخاب کنم، اما بعد به‌نظرم رسید که این کتاب برای مطرح‌کردن نام‌ها نگاشته نشده است. اگر برای شخصیت‌ها نامی بر‌می‌گزیدم، روایت ما بسیار سخت و سنگین می‌شد و برای خواننده حالتی گیج‌کننده پدید می‌آمد. از سوی دیگر کتاب بی‌روح می‌شد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد