hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > در سایه سکوت مسئولان؛ آثار تاریخی با حفاری‌های غیرمجاز و توسعه شهری در حال نابودی است

در سایه سکوت مسئولان؛ آثار تاریخی با حفاری‌های غیرمجاز و توسعه شهری در حال نابودی است

این روزها با توسعه ساخت ‌‌و سازهای شهری و حفاری‌های غیر مجاز شاهد از بین رفتن آثار تاریخی هستیم و در این بین کمبود اعتبارات نیز معضلی مهم در حوزه مرمت آثار تاریخی شده است.
بافت‌های تاریخی کانون و هسته شهرها هستند و حیات این بافت‌ها طی سده‌های گذشته پایه بسیاری از آداب و رسوم و حتی فرهنگ موجود و نیز رونق اقتصادی شهر و منطقه بوده است.
فلسفه احیاء و دوباره سازی اندام‌های صدمه دیده و فرسوده شهرها، ریشه در همین جایگاه دارد و به نظر می‌رسد یکی از مؤثرترین راهکارها در احیای دوباره بافت‌های تاریخی، ایجاد فعالیت‌های مجدد در این مناطق با توجه به توانایی‌های فیزیکی و کالبدی آنها است.
ایجاد محورهای گردشگری می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های احیای فضاهای تاریخی شهری و جذب گردشگر مورد استفاده قرار گیرد و بافت تاریخی شهرها آثار گران‌بهایی هستند که فرهنگ و دانش شهرسازی و معماری بومی کشور را در خود جای داده‌اند.
اما امروزه بخش قدیمی شهرهای ما در آستانه حذف شدن از سیمای شهرها قرار دارد و با انهدام و فرسودگی آنها شهرهای جدید و فرهنگ‌های جدید شهرسازی با تمام مشکلات خود جایگزین آن می‌شوند.
ثبت 929 اثر تاریخی خراسان جنوبی در فهرست میراث ملی 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند اظهار داشت: در حال حاضر آثار تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی 929 اثر شامل آثار غیر منقول، منقول، معنوی و طبیعی است.
علی شریعتی‌منش در پاسخ به این سوال که متولی حفظ آثار تاریخی کیست؟ بیان کرد: متولی شناسایی و ثبت آثار تاریخی و حفاظت از آنها به عهده میراث فرهنگی است اما به دلیل تعدد آثار و پراکندگی آنها و کمبود اعتبارات همه نهادها و انجمن‌ها و سمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در حفاظت از میراث نیاکان شریک و سهیم هستند.
وی دلیل تخریب این آثار را حفاری‌های غیرمجاز و توسعه شهری و ساخت و سازهای جدید در محدوده شهرها دانست و گفت: تعداد تخریب‌ها در بافت‌های تاریخی توسط دستگاه‌های اجرایی در این استان بسیار اندک است.
کمبود اعتبارات مشکل اصلی حوزه مرمت آثار تاریخی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: کمبود اعتبارات مشکل اصلی حوزه مرمت آثار تاریخی است که اگر این مشکل حل شود قطعا مرمت آثار نیز انجام می‌شود.
شریعتی‌منش با تاکید بر اینکه در این استان تخریب آثار به دلیل همراهی مردم و نهادهای مرتبط مانند شهرداری‌ها شدت نیافته است یادآور شد: خوشبختانه رعایت ضوابط میراث فرهنگی بیشتر از گذشته در استان انجام می‌شود‌. 
اجرای 30 پروژه در بخش گردشگر خراسان جنوبی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه کرونا فرصتی برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری به وجود آورده است گفت: در این راستا 30 پروژه در این بخش در حال اجرا است.
حسن رمضانی اظهار داشت: این پروژه‌ها مربوط به افزایش واحدهای اقامتی، تقویت و ایجاد شبکه‌های آب و برق برای بسیاری از نقاط گردشگری، پروژه‌های مربوط به هتل کاروانسراها است.
وی افزود: تعدادی از این پروژه‌ها در دهه فجر امسال، تعدادی در ایام نوروز و بخشی از این پروژه‌ها نیز در اردیبهشت ماه سال آینده همزمان با هفته میراث فرهنگی افتتاح خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: امید است در نهایت بعد از اتمام شیوع کرونا فصل جدید گردشگری را در خراسان‌جنوبی با همکاری همه مردم و سرمایه گذاران خصوصی رقم بزنیم.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد