hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > مبتلایان به کرونا چه تغذیه‌ای باید داشته باشند؟

مبتلایان به کرونا چه تغذیه‌ای باید داشته باشند؟

این روز‌ها ترس از مبتلا شدن به کرونا از یک طرف و آگاه نبودن نسبت به مصرف موادغذایی برای بهبود این بیماری از طرف دیگر باعث شده است نیاز به آگاه سازی بیشتری از سوی رسانه‌ها در این زمینه وجود داشته باشد.
مریم بوری آبادی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ،  گفت: تغذیه و رژیم درمانی در کرونا به ۳ بخش تغذیه در پیشگیری، تغذیه در بیماران و تغذیه در دوران نقاهت بیماری کرونا تقسیم می‌شود.

او افزود: تغذیه در بیماران کرونا به تفکیک مواد غذایی مفید و مواد غذایی ممنوعه در هر یک از علائم کرونا توضیح داده می‌شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: علائم کرونا شامل تغذیه در بی اشتهایی، سرفه‌های خشک، تنگی نفس، تب، بدن درد، از دست دادن حس بویایی، ضعف، سردرد، تهوع و استفراغ، اسهال و معده درد است.

بوری آبادی بیان کرد: استفاده از مقدار زیاد منابع غذایی ویتامین A مانند میوه‌ها وسبزی‌های زرد و نارنجی رنگ تازه مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات، به علت حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی توصیه می‌شود.

او تصریح کرد: استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین C مانند انواه مرکبات و آبمیوه‌های طبیعی، گوجه فرنگی (بهتر است کباب شده باشد) جوانه‌های ماش و گندم و آب لیموی تازه، به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی و اشتهاآور توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد:استفاده از منابع غذایی دارای پروتئین، روی، آهن و سلنیم مانندگوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی، حبوبات، میوه‌های های تازه و خشک شده و غلات کامل برای تقویت سیستم ایمنی بیماران ضروری است.

بوری آبادی اظهار کرد:مصرف انواع مغز‌ها مانند پسته، بادام، گردو به صورت میان وعده در وعده‌های غذایی توصیه می‌شود.
او افزود:از مصرف غذا‌های چرب و فست فود‌ها مانند انواع همبرگر، پیتزا، سوسیس، ژامبون، کالباس و سیب زمینی سرخ شده و کله پاچه پرهیز شود و در صورت داشتن سرفه دمنوش گل ختمی و و آویشن، به دانه، عسل و مایعات گرم مفید است و مصرف شیر و لبنیات به علت تولید خلط، مواد غذایی محرک و الرژن (مانند فلفل قرمز و سیاه)، غذا‌های چرب و سرخ کردنی، نوشیدنی‌های گازدار حاوی کافئین و خوراکی‌های بسیار سرد مانند بستنی‌ها ممنوع است.

این کارشناس تغذیه گفت:در صورت داشتن بدن درد مصرف مایعات فراوان و ماساژ بدن با اسانس نعنا و در صورت داشتن سردرد استشمام بوی گلاب، مصرف ۱ لیوان آب در شروع سردرد و مصرف زنجبیل مفید است.

بوری آبادی بیان کرد: در صورت داشتن تب مصرف سوپ حاوی نمک، میوه و سبزی، پروتئین حیوانی (انواع گوشت قرمز، سفید، ماهی) و تخم مرغ، مصرف عرق بید (پاشویه با عرق بید یا آّب ولرم) و دمنوش گل ختمی یا بنفشه و در صورت داشتن ضعف و بی حالی افزودن دارچین و زنجبیل و سیاهدانه به غذا‌ها، مصرف شیره انگور، مصرف سوپ‌های حاوی آب گوشت و مرغ و به خصوص مصرف فالوده سیب مفید است.

او تصریح کرد:در صورت داشتن تنگی نفس بخور نعنا و اکالیپتوس و گل ختمی، مالیدن اسانس نعنا پشت لب، مصرف منابع غذایی با چربی بیشتر و از نوع چربی‌های سالم مانند روغن کانولا، کلزا، زیتون و کنجد و در صورت از دست دادن حس بویایی استشمام اسانس نعنا یا مالیدن پشت لب هر ۸ ساعت و بوییدن لیمو و اسانس گل محمدی توصیه می‌شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد:در صورت داشتن بی اشتهایی اضافه کردن پودر مغز ها، آرد برنج یا پودر شیر خشک به غذا‌ها، استفاده از ادویه‌ها، مغز‌ها و خشکبار در میان وعده ها، مصرف آب سیب و آب زرشک و مصرف رب انار توصیه و در صورت داشتن معده درد مصرف زنجبیل و نعناع مفید بوده و مصرف غذا‌های چرب و فست فود‌ها مانند انواع همبرگر، پیتزا، سوسیس، ژامبون، کالباس و سیب زمینی سرخ شده و کله پاچه، لبنیات، قهوه نسکافه، چای، انواع شکلات و کاکائو و فلفل و سایر ادویه جات ممنوع است.

بوری آبادی اظهار کرد: در صورت داشتن اسهال مصرف موز، برنج، سیب، نان تست، پوره سیب زمینی، ماست ترش (شیرین نباشد) مفید است.

او افزود:مصرف آب آلو، آب انجیر، غذا‌های چرب، لبنیات بجز پروبیوتیک ها، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار، کاکائو و شکلات و شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در محصولات رژیمی و مواد غذایی نفاخ:میوه‌ها و سبزی‌هایی همچون انواع کلم و گل کلم، بروکلی، حبوبات و غذا‌های پرچاشنی ممنوع است.

این کارشناس تغذیه گفت:در صورت داشتن تهوع و استفراغ مصرف تنقلات و غذا‌های خشک مانند چوب شور و نان خشک، زنجبیل، موز، نان تست، چوب شور، بوییدن پوست لیموترش و آبنبات‌هایی با طعم نعناع یا لیمو توصیه می‌شود..

بوری آبادی افزود:مصرف غذا‌های پرچرب یا سرخ کرده، آب میوه‌ها و نوشیدنی‌های خیلی شیرین، غذا‌های بسیار معطر، غذا‌های حاوی فیبر بالا، غذا‌های نفاخ، غذا‌ها و یا نوشیدنی‌های خیلی گرم ممنوع است و تا زمانی که تهوع یا استفراغ دارید از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی یا نوشیدنی پرهیز کنید.

او تصریح کرد: با گذشت ۸ ساعت از قطع شدن استفراغ، می‌توانید مصرف غذا‌های جامد را شروع کنید، غذای جامد را با یک نوع غذای ساده و در اندازه خیلی کوچک در هر بار شروع کنید و غذا باید بی بو، کم چرب و کم فیبر باشد، نمونه‌ای از غذا‌های مناسب برای این زمان: سس سیب (کمپوت سیب بدون افزودن شکر)، مرغ پخته، موز، عصاره رقیق گوشت، نان تست، تخم مرغ آب پز (بدون روغن افزوده)، انواع آب میوه و سبزی، سیب زمینی، چوب شور، کراکر، برنج، غلات پخته، شربت و ماست و کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب سیب یا ژلاتین است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد