hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان| امضای تفاهم‌نامه اتاق‌های بازرگانی اصفهان و نرماندی

اصفهان| امضای تفاهم‌نامه اتاق‌های بازرگانی اصفهان و نرماندی

ششمین جلسه کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان به بررسی تأثیرات نرخ ارز بر اقتصاد ایران، بررسی اولویت کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی و طرح حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در راستای حل مسائل بنگاه‌های اقتصادی پرداخت.

مصطفی رناسی رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری و پایش اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه گفت: نرخ ارز یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در فضای کسب‌وکار است و ارائه چشم‌اندازی از آن می‌تواند به فعالان اقتصادی در تحلیل فضای کسب‌وکار کمک کند.

او با اشاره سفر هیئت استان اصفهان به نرماندی فرانسه گفت: تفاهم‌نامه همکاری اتاق بازرگانی اصفهان و نرماندی فرانسه با هدف توسعه روابط اقتصادی و آموزشی بین دو اتاق به امضا رسید.

او تأکید کرد: استان اصفهان دارای ظرفیت صنعتی، گردشگری و کشاورزی قابل‌توجهی برای همکاری با سایر کشورهاست.

هوشنگ شجری عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان نیز در این جلسه با تشریح اثر پروانه‌ای در اقتصاد جهان گفت: شرایط اقتصاد ایران در چند ماه اخیر متأثر از اثر پروانه‌ای بود که با یک تغییر و یک تصمیم شاهد طوفانی در جای دیگر بودیم.

او ریالی شدن سپرده‌های ارزی مردم را یکی از اشتباهات مهلک بانک‌ها در سال‌های اخیر برشمرد و گفت: تبدیل اجباری ارز به ریال برای دارندگان سپرده‌های ارزی باعث بی‌اعتمادی مردم به بانک‌ها شد و به همین دلیل ارز در صندوق‌خانه‌ها به‌جای بانک‌ها نگهداری می‌شود.

او تأکید کرد: آثار بی‌اعتمادی این رفتار سال‌ها در اقتصاد ایران می‌ماند تا به‌مرورزمان این اعتماد به مردم بازگردد.

او مداخله نکردن بانک مرکزی در چند ماه گذشته را یکی از عوامل افزایش ارز برشمرد و گفت: بانک مرکزی به بهانه حفظ منابع ارزی در تنظیم بازار دخالت نکرد و شاهد افزایش چند برابر ارز در شش ماه گذشته بودیم.

شجری تأکید کرد: در هیچ کشوری بانک مرکزی مردم را با سفته‌بازان تنها نمی‌گذارد ولی در ایران این اتفاق افتاد.

او به نقش مهم سفته‌بازان در نوسانات ارز اشاره کرد و گفت: هفت تا هشت سفته‌باز مهم بازار ارز ایران نقش مهمی در افزایش یک‌باره ارز داشتند و به سفته‌بازان ارزهای خود را در قیمت 18 هزار تومان به مردم عادی فروختند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در ادامه توان توضیح دهندگی بانک مرکزی را پایین دانست و گفت: اظهارات مسئولان بانک مرکزی در نوسانات اخیر به‌خوبی به مخاطب منتقل و آن را قانع نمی‌کرد و بازار شایعه بسیار اثرگذارتر بود.

او پراکنده‌گویی مسئولین را بیشتر از توضیح دهندگی شرایط موجود اقتصاد خواند و خواستار بیان اظهارات مبتنی بر شاخص‌های اقتصادی شد.

شجری تأکید کرد: باید معاملات ارزی آزاد شود و وارد فرایند تک‌نرخی ارز شویم.

او پیمان‌سپاری ارزی را یکی از تصمیمات نادرست مسئولین برشمرد و گفت: در این صورت ارزش صادرات عمدا پایین اعلام می‌شود و میزان صادرات را کاهش خواهد داد.

سید کمیل طیبی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان هم در این جلسه با اشاره به اظهارات مسئولین سیاسی در رابطه با نرخ ارز گفت: نرخ ارز را بازار مشخص می‌کند نه مسئولین و باید بازار ارز به سمت واقعی شدن پیش رود.

او اضافه کرد: اگر بخواهیم با فشار بازار را کنترل کنیم به‌مرورزمان بازار راه خود را پیدا می‌کند و قیمت ارز بر اساس آن تعیین می‌شود.

زهرا اخوان نسب رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از این کمیسیون پرداخت و گفت: کمیسیون مسئولیت‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎﻫﺪف دﻧﯿﺎی ﺷﺎدﺗﺮ ﺑﺮای ﻫﻤﺰﯾﺴﺘﯽ ﺳﺒﺰﺗﺮ، دﻧﯿﺎی ﺳﺒﺰﺗﺮ ﺑﺮای ﻧﺴﻞ آﯾﻨﺪه، دﻧﯿﺎی ﺗﻤﯿﺰﺗﺮ ﺑﺮای زندگی سالم، ارﺗﻘﺎی ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﺮای ﺳﺎﻟﻢ ﺑﻮدن ﺟﺴﻢ و روان، ﺑﻪ دﻧﺒﺎل ﺗﺒﯿﯿﻦ ارزﺷ‌‌ﻬﺎ و دیدگاه‌های ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ مسئولیت‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ و در ﻫﻤﯿﻦ زمینه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰیﻫﺎﯾﯽ در ﺧﺼﻮص ﺗﻬﯿﻪ برنامه‌های ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮﻧﯽ و ﭘﻮﯾﺎﻧﻤﺎﯾﯽ و دﯾﮕﺮ برنامه‌های ﺗﺮوﯾﺠﯽ در ﻣﯿﺎن ﻗﺸﺮ دانش‌آموزان و واﻟﺪﯾﻦ و فعالان اﻗﺘﺼﺎدی انجام‌شده اﺳﺖ.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: بر اساس ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ راﻫﺒﺮدی، چشم‌انداز اﯾﻦ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن و ﻗﻠﻤﺮو فعالیت‌های ﺧﻮد، ﺳﻪ اوﻟﻮﯾﺖ اﺻﻠﯽ را در رأس برنامه‌های ﺧﻮد ﻗﺮار داد ﮐﻪ ﺟﻠﺴﺎت این کمیسیون در راﺳﺘﺎی اﯾﻦ ﺳﻪ اوﻟﻮﯾﺖ، برنامه‌ریزی و ﺑﺮﮔﺰار شد. اﯾﻦ ﺳﻪ اوﻟﻮﯾﺖ ﻋﺒﺎرتند ﺑﺮرﺳﯽ، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﻌﯿﺎرﻫﺎ و شاخص‌های ﻋﻤﻞ ﺑﻪ مسئولیت اجتماعی، برنامه‌ریزی ﺟﻬﺖ ﻓﺮاﺧﻮان خود اظهاری ﻓﻌﺎﻻن در عمل ﺑﻪ مسئولیت‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺑﺮﮔﺰاری ﺟﺸﻨﻮاره مسئولیت‌های اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﯿﮕﯿﺮی و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ فعالیت‌های ﻣﺸﺎوره‌ای در راﺳﺘﺎی ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻻن اﻗﺘﺼﺎدی در ﻫﻤﻪ زمینه‌هاست.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد