hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کمبود داروی بیماران کلیوی در زنجان/ مسئولان بیماران کلیوی را دریابید

کمبود داروی بیماران کلیوی در زنجان/ مسئولان بیماران کلیوی را دریابید

کمبود به یک‌باره داروی کلیوی و پیوندی در روزهای طاقت فرسای کرونایی، بیماران را با داستان تلخ زندگی مواجهه کرد‌ه است.
بیماری کلیوی یکی از سخت‌ترین بیماری‌هایی است که بیماران همیشه ترس و دلهره کمبود و نایاب شدن داروها را دارند در حالی که این بیماران باید دارو را همیشه و به شکل منظم استفاده کنند ولی متاسفانه در ماه‌های اخیر برخی کمبود‌ها سبب شده که این قشر با چالش‌های زیادی مواجه شوند.
اگر چه ممکن است چندان درباره وضعیت کلیه‌های سالم خودمان فکر  نکرده باشیم اما این عضو از بدن نقش مهم و اساسی در سلامت انسان دارد؛ یکی از نقش‌های مهم این عضو پالایش و دفع مواد زائد است و بخاطر همین موضوع است داروهای بیماران کلیوی باید به‌موقع استفاده شود.
یکی از مهم‌ترین دغدغه اصلی بیماران در این روزهای کرونایی تهیه به موقع دارو است تا بتوانند شانس دوباره زندگی کردن را برای خود بخرند بعضا خانواده‌ها برای پیدا کردن کلیه و انجام به موقع و صحیح پیوند میلیاردها هزینه می‌کنند تا فرزندان خود را از شر این بیماری کم کنند اما متاسفانه کمبود دارو بعد از عمل به یکی از معضلات اصلی تبدیل شده است.

بر همین اساس سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا سهمیه استان زنجان برای داروهای کلیوی و پیوندی بسیار کم است؟ آیا مسئولان استان اقدامی در راستای افزایش سهمیه انجام داده‌اند؟
مریم نوبرانی، سرپرست معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بیماران خاص از جمله بیماران پیوند کلیه باید برای احراز هویت در سامانه کشوری ثبت نام کنند تا وزارت بهداشت آمار مشخصی از این افراد داشته باشد.
وی با اشاره به سهمیه تخصیص داده شده به زنجان افزود: سهمیه تخصیص داده شده به تعداد بیماران ثبت نام شده در سامانه است و در این بین سهمیه استان‌ها متفاوت است و هر استان سهمیه منحصر به بیماران خود را دارد.
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به شرایط نوسانات ارز و تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان تصریح کرد: استان زنجان در تهیه داروی بیماران پیوند کلیه در مهر و آبان ماه با کمبود مواجه شد و البته این کمبود به نوعی کمبود کشوری بوده و متاسفانه مشکلاتی را برای بیماران کلیوی در هر استان به‌وجود آورد.
از سوی دیگر گلزار باباخانی، کارشناس امور بیماران انجمن خیریه کلیوی زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: داروی بیماران پیوند کلیوی در چند ماه اخیر با کمبود دارو مواجه شدند و در این راستا دارویی که دو ماه استان را پوشش می‌داد اکنون یک ماه استان را هم پوشش نمی‌دهد.
وی افزود: معاونت غذا و دارو باید پاسخگوی کمبود دارو در استان باشد چرا که نبود دارو به‌شدت سبب ایجاد استرس برای این قشر شده است.
کارشناس امور بیماران انجمن خیریه کلیوی زنجان تشریح کرد: بیماران کلیه بعد از پیوند باید تا آخر عمرشان دارو مصرف کنند و نبود و کمبود این داروها به شدت به این قشر لطمه وارد می‌کند.
وی بیان کرد: مسئولان ذیربط کشوری قول داده‌اند تا سهمیه بندی جدید یک ماه را در روزهای آتی انجام دهند و امیدواریم این امر هرچه سریعتر محقق شود.
با تمام آنچه که گفته شد، امیدواریم مسئولان امر هرچه سریعتر مشکل کمبود داروی بیماران کلیوی را حل کنند تا این قشر در فراهم کردن دارو با مشکلات عدیده‌ای مواجه نشوند. در پایان باید گفته شود که از وزیر بهداشت درخواست داریم در این روزهای سخت کرونایی، مشکلات سایر بیماران را نیز جدی بگیرند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد