hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان شرقی| خیز بلند برای برند سازی

آذربایجان شرقی| خیز بلند برای برند سازی

همه‌ساله در پاییز تقریبا سی تن سیب از باغ‌های هشترود برداشت می‌شود اما کشاورزان این منطقه معتقدند سیب هشترود آن‌طور که بایدوشاید در سطح کشور و حتی در سطح استان معرفی نشده و برند سازی در این راستا بیش‌ازپیش ضرورت دارد. بر همین اساس جشنواره سیب هشترود روز گذشته در روستای عزیزآباد این شهرستان با حضور فرماندار، نماینده هشترود، مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری و معاونت سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار شد.


معرفی ظرفیت روستاها در این جشنواره

فرماندار هشترود هدف از برگزاری جشنواره سیب را برند سازی این محصول و شناساندن جاذبه‌های گردشگری شهرستان اعلام کرد.

امین امینیان روستا را کانون مهر و عاطفه، تلاش و تولید و نقطه شروع هویت یک ملت دانست و گفت: روستا مبدأ استقلال جامعه و نکته اتکا خودکفایی کشور است و روستائیان یکی از ارکان مهم در حفظ توان اقتصادی کشور محسوب می‌شوند.

امینیان به نرخ پایین درآمد حاصل از گردشگری در کشور اشاره کرد و گفت: درآمد حاصل از گردشگری در کشور ما ۶ یا ۷ میلیارد دلار است، این در حالی است که درآمد حاصل از گردشگری در دنیا ۱۵۰۰ میلیارد دلار بوده و از این نظر در ردیف ۱۳۸ جهانی ایستاده‌ایم که اصلاً مطلوب نیست.

امینیان شهرستان هشترود را به لحاظ جاذبه‌های توریستی، تاریخی، باستانی و ... جزو شهرستان‌های دارای پتانسیل برای صنعت گردشگری دانست و گفت: قلعه ضحاک، مسجد جامع هشترود تالاب‌ها و بقعه بایزید بسطامی و در کنار این جاذبه‌ها طبیعت زیبای شهرستان نیازمند تلاش و فعالیت در این عرصه است که ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنیم. او گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار می‌بایست گردشگری را با کشاورزی و محصولات روستایی و صنایع‌دستی‌مان گره بزنیم، لازم است برای توسعه هشترود از سرمایه اجتماعی هشترودی‌های خارج شهرستان بیش از این استفاده شود. او گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌توانند در شناساندن ظرفیت شهرستان بسیار مؤثر واقع شود و در ادامه موجب توسعه و رونق اقتصادی منطقه شود. فرماندار هشترود به دو نوع رویکرد به توسعه در بخش روستایی اشاره کرد و گفت: نگاه اول نیاز مبنا بوده که در آن احصا نیازهای روستا از طریق منابع عمدتاً دولتی میسر می‌شود. او رویکرد دوم را دارایی مبنا برشمرد و گفت: طبق این رویکرد لازم است سرمایه‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های روستا شناسایی‌شده و شکوفا شود و این رویکرد لازمه توسعه روستاها است.

امینیان گفت: در همین خصوص ما در هشترود نیاز به برند سازی داریم تا سیب هشترود با نام این شهرستان وارد بازار شود. او ابراز امیدواری کرد که سال آینده جشنواره کشوری برداشت سیب در هشترود برگزار شود.

هشترود می‌تواند به قطب سیب استان تبدیل شود

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه هیچ دولتی به‌اندازه دولت دوازدهم با اعطای وام و تسهیلات روستایی از کشاورزان حمایت نکرده است گفت: خوشبختانه با تلاش مسئولین و کشاورزان درآمد حاصل از فروش گندم امسال ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است.

حمزه امینی ابراز امیدواری کرد که هشترود بتواند علاوه بر انبار غله استان به قطب سیب استان هم تبدیل شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی هم گفت: تنها صنعتی که در آینده همچنان احتیاج به نیروی انسانی بالایی دارد صنعت گردشگری است.

تقی کرمی گفت: همچنین با گره زدن طبیعت زیبای شهرستان هشترود و کشاورزی این شهرستان به صنعت گردشگری می‌توان از اقتصاد تک‌محصولی که عامل ورشکستگی بسیاری از کشورها در دنیا بوده فرار کرد و شاهد رشد و پویایی در اقتصاد شهرستان شد.

خسارت 60 درصدی سرمازدگی در باغات سیب هشترود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان هشترود هم گفت: 27 هزار تن سیب درجه‌یک از باغات شهرستان هشترود برداشت شد. اسماعیل کریمی اصل اظهار کرد: امسال باوجود خسارت 60 درصدی سرمازدگی در باغات سیب هشترود محصول انواع سیب با تراکم کمتر اما باکیفیت بهتر در 2100 هکتار باغ نسبت به سال‌های گذشته برداشت شد.

او یادآور شد: 27 هزار تن سیب درجه ممتاز برداشت‌شده از باغ‌های منطقه هشترود برای توزیع داخل و خارج از کشور در اختیار کارگزاران در امر میوه قرار خواهد گرفت. کریمی اصل اضافه کرد: رعایت بهداشت باغات و تغذیه درختان پس از برداشت محصول مهم است بنابراین کشاورزان باغدار می‌توانند بعدازاینکه محصولات خود را برداشت کردند از نظرات و کمک‌های کارشناسان مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی در رابطه با نحوه تغذیه درختان در فصل پائیز و نگهداری درختان در فصل زمستان استفاده تا در سال‌های آینده محصولات سالم و باکیفیت بیشتری روانه بازار کنند.

رئیس جهاد کشاورزی هشترود هم در این مراسم گفت: تولید محصولات ارگانیک هشترود در کشور زبانزد خاص و عام است و این منطقه علاوه بر گندم می‌تواند در تولید سیب هم حرفی برای گفتن داشته باشد. احمد احمدی یادآور شد: امسال از 4000 هکتار باغات سیب در هشترود حدود 35 هزار تن سیب برداشت می‌شود. او ادامه داد: در آینده نزدیک کارخانه صنایع تبدیلی سیب در منطقه هشترود ایجاد می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد