hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > از سربازان فراری تا هشتگ‌های سربازی اجباری

از سربازان فراری تا هشتگ‌های سربازی اجباری

از قدیم می‌گفتند باید پسر به سربازی برود تا مرد شود، اما امروز بسیاری از والدین در تلاشند تا به نوعی از روش‌های مختلف اجازه ندهند پسرشان سرباز شود، این روزها هشتگ #سربازی_ اجباری در فضای مجازی در پیج‌های شخصی سربازان به وفور مشاهده می‌شود، این در حالیست که طول دوره خدمت سربازی کمتر از گذشته شده و همچنین شرایط برای گذراندن این دوره بسیار آسان‌تر از دهه‌های گذشته شده است.
شاید یکی از شیرین‌ترین خاطرات مردان در طول زندگی آن‌ها در دوران سربازی و دانشجویی خلاصه شود و گاهی خاطرات دوران سربازی به صورت اغراق‌آمیز از زبان آن‌ها بیان می‌شود و بیان این خاطرات نقل محافل بسیاری از خانواده‌های ایرانی است و بعضا شنیدن آن‌ها شیرین و دلچسب است.
سربازی یکی از راه‌های رسیدن به استقلال و خودساختگی است، پسران در این دوران می‌توانند برای ورود به زندگی و اداره یک خانواده آماده شوند، اما این سوال مطرح می‌شود که چرا برخی پسران پس از شنیدن نام سربازی دچار وحشت می‌شوند و می‌خواهند به نوعی از گذراندن این دوره خودداری کنند.
باوجود اینکه شرایط گذراندن دوره سربازی بسیار تسهیل شده است، اما برخی از پسران حاضر نیستند، فضای آسایش خانه را رها کرده و در دوره‌های آموزشی سربازی شرکت کنند، شاید یکی از دلایل آن این است که والدین در این دوران اجازه نداده‌اند فرزندشان کوچکترین سختی را تحمل کنند و هیچ مسئله‌ای خدشه بر آرامش او وارد کند، بنابراین این پسران به‌هیچ عنوان حاضر نیستند در این دوره شرکت کنند.
این روزها خدمت سربازی دستمایه طنز بسیاری از کاربران در فضاهای مجازی شده است، که دیدن این مطالب طنز ناخوداگاه لبخند را بر لبان مخاطب می‌آورد، به‌نظر می‌رسد همان خاطرات اغراق‌آمیز والدین از سختی‌های دوران سربازی موجب شده پسران دیدگاه مناسبی نسبت به خدمت سربازی نداشته باشند.
سخت‌ترین بخش سربازی برای پسران دور شدن از جمع‌های دوستانه است
محمد یکی از سربازان وظیفه چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص خدمت سربازی، اظهار کرد: رفتن به سربازی برای جوانان به معنای واقعی کلمه سخت نیست، بلکه برخی شرایط این دوره را برای سربازان سخت می‌کند.
وی ادامه داد: مثلا یک جوان ۲۲ ساله که به تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است، پس از دوران تحصیل می‌خواهد به فوریت و براساس دانسته‌های فراگرفته در دانشگاه شغلی برای خود فراهم کند، اما وقتی که دو سال از عمر خود را به‌جای پیدا کردن شغل مناسب صرف این دوره می‌کند، پس از پایان دوره سربازی تقربیا با دور شدن از فضای تحصیل، آموخته‌های خود را نیز فراموش می‌کند و شاید انگیزه‌ او برای پیدا کردن شغل نیز کم می‌شود.
محمد خاطرنشان کرد: اگر سربازان در حیطه مرتبط با رشته تحصیلی خود به‌کارگیری می‌شدند این دوره سربازی برای آن‌ها حکم یک دوره کاورزی و آماده شدن برای ورود به شغل آینده را داشت، اما معمولا این اتفاق در دوره خدمت به ندرت اتفاق می‌افتد و دوره خدمت سودمندی چندانی برای آن‌ها ندارد.
این سرباز وظیفه با اشاره به اینکه معمولا پس از به پایان رسیدن دوره سربازی پسران تمایل چندانی به ادامه تحصیل ندارند، گفت: دروه سربازی یکی از طلایی‌ترین زمان‌ها برای پسران است، در صورتی که این دوره هدفمند باشد و در این دوره آموزش‌های کاربردی به آن‌ها داده شود تا در پایان دوره سربازی بتوانند با حرفه‌ای که آموخته‌اند برای خود شغل ایجاد کنند و یا در جایی مشغول به‌کار شوند، مقام معظم رهبری نیز بر هدفمند بودن دوره سربازی تاکید داشتند، اما برخلاف قول‌ها برای برگزاری دوره آموزشی، این کار اجرایی نشد.
وی با اشاره به جنبه‌های مثبت سربازی برای پسران، گفت: جوانان در طول دوره خدمت وظیفه معنی نظم را به‌خوبی درک می‌کنند، همچنین دور بودن از جمع خانواده موجب می‌شود پسران برای رفع احتیاجات، روی پای خود بایستند و قدردان امکانات که در اختیار داشتند، باشند.
محمد اضافه کرد: در برخی مواقع فرماندهان سربازان کارهایی را از آن‌ها می‌خواهند و یا تنبیه‌هایی را برای سربازان در نظر می‌گیرند که این مسئله موجب شکسته شدن غرور سربازان می‌شود و قطعا در آینده این سرباز در مقابل پستی و بلندی‌های زندگی آبدیده می‌شود.
این سرباز وظیفه با بیان اینکه حقوق در نظر گرفته شده برای سربازان باتوجه به شرایط اقتصادی بسیار ناچیز است، عنوان کرد: به‌طور مثال حقوق ماهیانه یک سرباز با مدرک لیسانس ۳۳۹ هزار تومان است که تقریبا معادل هزینه چند بار رفت‌وآمد به مرخصی می‌شود.
وی یادآور شد: شاید سخت‌ترین بخش سربازی برای پسران دور شدن از تفریحات، جمع‌های دوستانه و امکاناتی است که در خانه پدری در اختیارشان بود.
محمد در خصوص جذب سربازان در دستگاه‌های اجرایی، گفت: در گذشته مواردی از استخدام سربازان امریه در دستگاه‌های اجرایی بود، اما باتوجه به شرایط موجود در کشور، بسیاری از دستگاه‌های اجرایی سهمیه‌ای برای جذب نیرو ندارند.
سربازی یک تجربه جدید در زندگی پسران است
رضا یکی دیگر از سربازارن وظیفه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سربازی اصلا سخت نیست، اظهار کرد: گذراندن دوره سربازی به ویژگی‌های شخصیتی هر فرد و محیطی که در آن دوران سربازی را می‌گذراند بستگی دارد.
وی ادامه داد: خدمت سربازی فرصتی را به فرد می‌دهد که بتواند بدون حمایت خانواده و با شرایط خاص زندگی کند، این شرایط موجب می‌شود فردی که تجربه زندگی بدون خانواده را نداشته است، تجربیات جدیدی را کسب کند.
این سرباز وظیفه در خصوص لزوم مهارت‌آموزی در دوره سربازی، گفت: در دوران گذشته سربازان در پادگان و یا محل خدمت آموزش چندانی برای کسب مهارت نمی‌دیدند، اما الان در پادگان‌ها مهارت‌هایی مانند تعمیر خودرو، آموزش کشت زعفران، پرورش قارچ، پرورش زنبور عسل آموزش رایانه و ... به سربازان در هر رده تحصیلی اعم از زیردیپلم، دیپلم، کارشناسی، کاردانی، ارشد و دکترا آموزش داده می‌شود و تقریبا این دوره اجباری است.
رضا با اشاره به اینکه برخی معتقدند سربازی تلف کردن وقت در دوران طلایی زندگی پسران است، توضیح داد: سربازی مربوط به دوران فعلی نیست و از قدیم‌الایام پسران این دوره را می‌گذراندند و قطعا آیندگان نیز باید این دوره را بگذرانند، انسان باید در لحظه زندگی کند، اگر فکر می‌کند می‌تواند به‌جای سربازی کار مفیدتری را انجام دهد می‌تواند به آن کار بپردازد.
وی با بیان اینکه در یکی از ادارات سرباز امریه هستم، ادامه داد: افراد می‌توانند در کنار تحصیل، شغلی داشته باشند، اما خدمت سربازی مانعی برای رسیدن به اهداف نیست، سربازی زندگی کردن در شرایط متفاوت‌تر را آموزش می‌دهد، قبل از رفتن به دوره سربازی در جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان داوطلب در حوادث بسیاری حضور داشتم که شرایط خیلی سختی را در عملیات‌های امداد و نجات پشت سر گزاشتم، بنابراین گذراندن دوره سربازی برای من سخت نیست.
رضا تاکید کرد: سختی دوره سربازی بستگی به شرایط زندگی افراد در قبل از دوره سربازی دارد، سربازی می‌تواند خاطرات بسیار خوبی را برای پسران رقم بزند.
جذب سربازان نخبه و توانمند در مجموعه‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی
مهران مرادی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ضرورت خدمت وظیفه سربازی، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی سربازی نه تنها یک وظیفه قانونی بلکه یک تکلیف شرعی، عرفی و انقلابی است، همچنین مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرماید که خدمت وظیفه عمومی یک خدمت مقدس در جنگ و صلح است و صف اول نیازهای کشور قرار دارد، بنابراین خانواده‌ها و جوانان باید اهمیت آن را درک کنند.
جانشین فرمانده سپاه حضرت قمربنی‌هاشم (ع) استان افزود: سربازی از یک شان، قداست و منزلت بالایی برخوردار است و در آئین‌نامه انظباتی نیروهای مسلح آمده است که کارکنان نیروهای مسلح در هر درجه و رتبه که باشند مفتخر به سربازی ولی‌امر بوده و باید همواره اصول سربازی را رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه جوانانی که در مدت دوره خدمت وظیفه در اختیار نیروهای مسلح قرار می‌گیرند باید از این فرصت گرانبها در جهت تعالی، اخلاق اسلامی، سازمانی و اجتماعی استفاده کنند و خاطرات خوبی را رقم بزنند، تاکید کرد: امام علی(ع) در خصوص شأن و جایگاه سربازان می‌فرماید " سرباز زینت کشور است" و اهل‌بیت نیزاحادیث فراوانی در این خصوص دارند.
مرادی ادامه داد: سربازی دوره‌ای است که جوان در پی آن می‌تواند هویت و اهداف خود را استحکام بخشد، در نظام جمهوری اسلامی سربازان در نیروهای مسلح نقش و کارکردهای متفاوتی دارند که در زمان صلح و جنگ این کارکردها متفاوت است.
جانشین فرمانده سپاه حضرت قمربنی‌هاشم (ع) بیان کرد: نقش سربازی در تحقق امنیت ملی در زمان جنگ یکی از فلسفه‌های وجودی سربازان در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی برای عینیت بخشی احکام اسلامی از طریق دفاع از مجموعه اعتقادی و دینی ملت است، در دوران دفاع مقدس سربازان بسیاری هم‌پای نیروهای مسلح و بسیجیان دلاورانه ایستادند و تعداد زیادی از آن‌ها نیز به شهادت رسیدند.
وی پاسداری ار مرزهای جمهوری اسلامی را یکی دیگر از ضرورت‌های سربازی در زمان صلح عنوان کرد و گفت: در کشور ایران هزاران کیلومتر خط مرزی داریم که بخشی از حراست و پاسداری از این مرزها توسط سربازان وظیفه عمومی در کنار بدنه نیروهای مسلح انجام می‌شود.
مرادی در خصوص سایر کارکردهای سربازان در نظام جمهوری اسلامی، بیان کرد: از ظرفیت سربازان در حوزه‌های فنی نیروهای مسلح در عرصه‌های فنی و تخصصی مانند کادر درمان، جنگ نرم، مکانیکی و ... استفاده می‌شود.
جانشین فرمانده سپاه حضرت قمربنی‌هاشم (ع) اضافه کرد: حوزه خدمات اجتماعی و خدماتی نیروهای مسلح ( خدمات ناجا) از دیگر حوزه‌هایی است که از ظرفیت سربازان استفاده می‌شود، همچنین نیروهای مسلح برای تکمیل کادر پشتیبانی و نیروی انسانی استفاده می‌کنند، به‌طور مثال دستگاه‌های اجرایی از جمله آموزش و پرورش، بسیج سازندگی، بهداشت و درمان در مناطق محروم از ظرفیت سرباز امریه برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.
وی در خصوص ارائه آموزش‌های کاربردی به سربازان وظیفه عمومی در طول دوران خدمت سربازی، توضیح داد: این مسئله جزو تاکیدات مقام معظم رهبری بود، در سال ۱۳۹۶ آموزش سربازان وظیفه در راستای توانمندی برای ایجاد اشتغال به سپاه‌های استانی ابلاغ شد.
مرادی افزود: تاکنون ۲۰۰۰ سرباز وظیفه عمومی در طول این سه سال با همکاری سازمان فنی‌وحرفه‌ای، سازمان جهادکشاورزی، اداره‌کل ورزش و جوانان، اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آموزش‌هایی را در خصوص نصب دوربین‌های مدارس بسته، تعمیر خودرو، برق‌کشی ساختمان، کشت قارچ و زعفران،کشت گیاهان دارویی، جوشکاری، آموزش‌های مقدماتی و تخصصی نرم‌های کامپیوتری و ... را فرا گرفتند.
جانشین فرمانده سپاه حضرت قمربنی‌هاشم (ع) در خصوص جذب سربازان نخبه و توانمند در مجموعه‌های نیروهای مسلح و دستگاه‌های اجرایی، یادآور شد: بسیاری از سربازان وظیفه جزو نخبگان هستند، این سربازان در طول دوره خدمت بیلان کاری بالایی را از خود در دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح ارائه  می‌دهند، بنابراین زمینه اشتغال آن‌ها در آن دستگاه فراهم می‌شود، بخش گزینش نیروهای مسلح نیز شناسایی سربازانی را که قابلیت‌های بالایی در طول خدمت داشتند را برای جذب و استخدام انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه عده‌ای از جوانان تمایل چندانی برای گذراندن دوره خدمت سربازی ندارند و به‌نوعی از این امر فراری هستند، عنوان کرد: ترغیب سربازان فراری برای انجام دوره خدمت سربازی به صورت چهره به چهره انجام می‌شود، همچنین تسهیلاتی برای سربازان فراری از جمله خدمت در محل سکونت و عفو دوران غیبت در نظر گرفته شده است و سربازان می‌توانند بدون دغدغه این دوره را به سرانجام برسانند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد