hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > تخلف قصابی‌های زنجان در روزهای کرونایی/خطر شیوع کرونا در گوشت‌های آویزان قصابی

تخلف قصابی‌های زنجان در روزهای کرونایی/خطر شیوع کرونا در گوشت‌های آویزان قصابی

افزایش روند ابتلا به ویروس کرونا و آنفلوآنزا سبب ایجاد رعب و وحشت میان مردم شده است در این میان عدم نظارت بر بحث رعایت پروتکل‌ها در اصناف مختلف می‌تواند موجب افزایش آمار ابتلا باشد.
 از ابتدای سال قریب به 9 ماه است که شیوع ویروس کرونا در روال تمامی‌ کارها تغییری ایجاد کرده است همچنین تاکنون هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند، ویروس کرونا با شتابی عجیب در حال حرکت است و در روزهای اخیر رشد بیماری شیب صعودی به خود گرفته و همین موضوع سبب شده تا وضعیت استان زنجان قرمز‌تر شود، در این راستا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که سلامتی شهروندان از مهم‌ترین امور است.
بیماری کرونا این روزها همه جهان را تحت تاثیرخود قرارداده است، در این راستا دولت‌ها‌ برای مهار کردن این بیماری تمامی صنوف پرخطر را تعطیل کرده‌اند و قانون‌هایی را در این زمینه وضع می‌کنند تا بتوانند ویروس کرونا را شکست بدهند، با وجود اینکه اکثریت اصناف ارتباط مستقیمی با تامین مایحتاج مردم دارند و نقش اساسی در بحث کنترل شیوع بیماری را دارند.
با توجه به اینکه اصناف مختلف تامین کننده مایحتاج روزمره مردم نظیر گوشت، مرغ و لبنیات هستند، رعایت بهداشت در آنها اهمیت بالایی دارد و در این شرایط سخت کرونایی باید تلاش بسیاری در راستای رعایت پروتکل‌ها در این اصناف شود اما در این شرایط طبق مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم به رعایت شیوه‌نامه‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی توجهی نمی‌شود و بعضا مشاهده می‌شود که گوشت بدون محافظ در مغازه و قصابی‌ها آویزان است و این در شرایطی است که در معرض سرفه افراد بیمار و حشرات قرار دارد.
با توجه به اینکه بحث نظارت بر رعایت بهداشت اهمیت بالایی دارد و این وظیفه برعهده دانشگاه علوم پزشکی است و طبق گفته‌ی کارشناسان وزارت بهداشت باید تمامی اصناف پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند اما حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا نظارتی بر عملکرد قصابی‌ها شکل نمی‌گیرد؟ آیا شرایط کنونی ادامه‌دار خواهد بود ؟
جلیل نصیری٬ رئیس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: آویزان کردن گوشت در قصابی‌ها خارج از یخچال خلاف قانون است، اگر در این زمینه مشکلی باشد و خلافی صورت گیرد اول با کارشناس بهداشت برخورد می‌شود.
وی افزود: تمامی قصابی‌ها باید گوشت‌ را از بدو ورود به مغازه در یخچال نگهداری کنند و آویزان کردن گوشت در خارج از یخچال تخلف به حساب می‌آید، و در صورت مشاهده کارشناسان بهداشت مربوطه با صاحب قصابی برخورد جدی خواهند داشت.
با این اوصاف، مشخص است طبق گفته مسئولان بهداشتی آویزان کردن گوشت خلاف قانون است ولی متاسفانه اکثریت قصابی‌ها این موضوع را رعایت نمی‌کنند و گویا کارشناسان نظارتی خواب هستند که این تخلفات را مشاهده نمی‌‌کنند. گزارش میدانی خبرنگار تسنیم در سطح شهر به وضوح نشان می‌دهد که اکثریت قصابی‌ها به این قوانین بهداشتی پایبند نیستند و نکته جالب موضوع اینجاست که اصلا خبری هم از کارشناسان بهداشتی و نظارتی نیست که به این صنف نظارت کنند و اگرچه اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال جاری بیش از پیش در دستور کار مسئولان و اصناف قرار دارد و اهمیت سلامت مردم پررنگ‌تر شده است  اما متاسفانه در سایه‌ی نبود نظارت و عدم توجه به بعضی از اصناف به رعایت پروتکل‌ بهداشتی، کرونا مجالی برای جولان پیدا کرده است. امید است مسئولان ذیربط با مدیریت خود از روند این اتفاق جلوگیری کنند تا اتفاقات ناخوشایند دیگری در جامعه رخ ندهد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد