hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > کردستان| زریوار غرق در مشکلات

کردستان| زریوار غرق در مشکلات

بسیاری مریوان را با دریاچه زریوار می‌شناسند؛ این دریاچه یکی از مناطق ویژه و بکر گردشگری در کشور به شمار می‌رود و سالانه گردشگران فراوانی را به این منطقه می‌کشاند از سوی دیگر تاکنون 97 نوع پرنده، 31 گونه پستاندار، 13 گونه خزنده، 11 نوع ماهی یک‌گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و 17 گونه زئوپلانکتون در تالاب بین‌المللی زریوار شناسایی‌شده است که ارزش زیست‌محیطی این منطقه را نشان می‌دهد.


از سوی دیگر مشکلات زیست‌محیطی سال‌هاست گریبان گیر زریوار شده و اگر روند رسیدگی به آن با تأخیر ادامه داشته باشد سرنوشت تلخ بسیاری از تالاب‌های کشور گریبان زریوار را هم می‌گیرد. تالاب زریوار به دلیل مشکلاتی ازجمله ورود فاضلاب به آن در معرض خطراتی قرار دارد. فعالیت‌های مخرب انسانی، بدون رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، باعث ورود حجم زیادی از رسوبات به دریاچه شده و حیات اکولوژیک این منبع آبی منحصربه‌فرد و طبیعی را با خطر مواجه ساخته است.

نجات زریوار با اعتبارات استانی محقق نمی‌شود

استاندار کردستان گفت: تنها با بهره‌گیری از اعتبارات استانی نمی‌توان طرح‌های نجات بخشی تالاب زریوار را به سرانجام رساند.

بهمن مرادنیا اظهار داشت: توانایی‌ها، امکانات و اعتبارات استانی برای طرح‌های نجات زریوار کافی نیست و به همین دلیل باید اعتبارات خاصی برای زریوار در نظر گرفته شود.

او اضافه کرد: برای کنترل ورود فاضلاب سه روستای اطراف زریوار 20 میلیارد ریال نیاز است که از اعتبارات استانی و شهرستانی تأمین می‌شود.

مرادنیا افزود: دریاچه زریوار برای مردم کردستان ازلحاظ گردشگری، مناظر طبیعی و زیست‌محیطی حائز اهمیت است و از طرفی تالاب آن برای کشور هم اهمیت خاصی دارد و باید برای حفاظت از آن تلاش کرد.

بخشی از مصوبات را نتوانستیم اجرایی کنیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان هم در این زمینه گفت: مصوبات خوبی در ستاد نجات بخشی داشته‌ایم که بخشی از آن را نتوانستیم اجرایی کنیم که قسمتی به دلیل مشکلات اعتباری و قسمتی هم برای محدودیت‌های قانونی مربوط بوده است. امیر قادری اضافه کرد: باوجود ستاد نجات بخشی میزان مداخله و مسئولیت دستگاه‌های مختلف مشخص نیست و گاهی تداخل کاری ایجاد می‌شود. او با اشاره به مخاطرات زیست‌محیطی کردستان اظهار داشت: تخریب اراضی ملی و آتش‌سوزی‌ها برخی از مشکلات استان است که نیاز به کمک دستگاه‌های مرتبط کشور به ادارات در استان است.

او بابیان اینکه ریز گردها در کردستان کمتر دیده می‌شود، افزود: در سال گذشته در تهران شاهد 16 روزآلوده بودیم اما در سنندج 38 روز آلوده داشتیم.

قادری با اشاره به اینکه سالانه 416 هزار تُن پسماند در کردستان تولید می‌شود و 380 هزار تُن آن زباله‌های شهری است، اظهار داشت: دفع غیراصولی این پسماندها مشکلاتی را برای ساکنان نقاط مختلف این استان ایجاد کرده است.

نیزارهای دریاچه زریوار افزایش‌یافته است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان نیز با اشاره به مطالعات انجام‌گرفته شده در سه سال گذشته گفت: نیزارهای دریاچه زریوار افزایش و رشد یافته است.

فریبا رضایی گفت: در سال گذشته جلسه کارگروه نجات بخشی دریاچه زریوار برگزار نشد و آخرین جلسه این کارگروه در اسفندماه سال 1395 بود، چراکه در آن سال اداره کل محیط‌زیست در حال تدوین کتاب جامع مدیریت جامع تالاب زریوار بودند و فکر می‌کردند که یک سری موازی کاری صورت می‌گیرد. رضایی افزود: یکی از مصوبات این کارگروه در آخرین جلسه خود این بود که باید طرح ساماندهی و هدایت فاضلاب روستاهای ضلع شرقی دریاچه زریوار به تصفیه‌خانه این شهر از سوی آبفار استان کردستان خاتمه و کسری اعتبار مذکور به مبلغ یک و نیم میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرستان مریوان تأمین گردد. او گفت: پیگیری طرح هدایت فاضلاب‌های حریم شهر به‌طور مشترک از سوی آبفای مریوان و شهردار این شهر با کسری بودجه دو و نیم میلیارد تومان از دیگر مصوبات این کارگروه بوده است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان تصریح کرد: در بحث نیزارها، اولین سؤال این است که آیا این نیزارها برای دریاچه زریوار مفید هستند و یا در سنوات گذشته توسعه‌ای پیداکرده‌اند که این جواب علمی تاکنون هم وصول و انجام‌نشده به این دلیل که باید یک طرح و راهکاری علمی و عملی همراه با مطالعات انجام گیرد و قطعا باید یک تمهیداتی وجود داشته باشد که مشکلاتی برای آب این تالاب ایجاد نکند.

او با اشاره به مطالعات انجام‌گرفته شده در سه سال گذشته ادامه داد: نیزارهای دریاچه زریوار افزایش و رشد یافته اما به سمت روستاهای حاشیه دریاچه و به سمت‌وسوی شهر بوده که این امر نتیجه‌ای بود که گروه مطالعاتی در سال 1394 به اداره کل محیط‌زیست استان کردستان داده‌اند و متأسفانه به دلیل این‌که متدولوژی این گروه اشتباه بود و برخی از فعالیت‌های آن‌ها جای سؤال داشت و باید از محل اعتبارات سال 97 از ابتدا آغاز و یا مناقصه جدید برگزار شود. رضایی افزود: گشت و کنترل‌زنی مستمر در مناطق حفاظت‌شده ازجمله وظایف و فعالیت‌های کاری این اداره کل است که در راستای پیشگیری از شکار و سوءاستفاده افراد سودجو از این منطقه انجام می‌شود.

در حال حاضر فاضلاب سه روستا وارد دریاچه زریوار می‌شود

درحالی‌که مسئولین استانی از حل مشکلات زریوار خبر می‌دهند رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور صحبت‌های دیگری دارد. عیسی کلانتری در این زمینه گفت: در حال حاضر فاضلاب سه روستا وارد دریاچه زریوار می‌شود. عیسی کلانتری با اشاره به وضعیت کنونی دریاچه زریوار اظهار داشت: در حال حاضر غیر از فاضلاب سه روستا، فاضلاب مریوان و هیچ روستایی وارد دریاچه زریوار نمی‌شود. او گفت: در طول این مدت سه‌ساله، از ورود فاضلاب‌ها به دریاچه زریوار جلوگیری شده اما همچنان فاضلاب سه روستا وارد دریاچه می‌شود که تصفیه‌خانه‌های آنان نیز 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سال مهار و دیگر هیچ فاضلابی وارد نمی‌شود. معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: همچنین چاه‌های غیرمجاز کنار دریاچه مسدود شده و مواد آلاینده و پسماندهای کشاورزی وارد دریاچه نمی‌شود اما عمق بستر دریاچه به علت رسوب مواد آلی کم شده است. او بابیان اینکه احیای تالاب‌های کشور دستور رئیس‌جمهور است، ادامه داد: خوشبختانه در دریاچه زریوار مریوان مشکل آب نداریم و می‌توانیم تالاب را احیا کنیم و امکان‌پذیر نیز هست. کلانتری بابیان اینکه مسئله پسماند در شمال کشور و شهری همچون مریوان یک معضل است، افزود: در سال گذشته 1.3 دهم میلیارد بودجه برای حل معضل پسماندها پیش‌بینی شد که مجلس خواست این بودجه در بخش‌های دیگر هزینه شود و امسال هیچ منبعی با مصوبه مجلس، برای حل پسماندها نداریم.

او اظهار کرد: امیدواریم در بودجه 98 اعتباراتی برای حل معضل پسماندها پیش‌‌بینی شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد