hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > قزوین| حرکت آرام قزوین به سمت سالمندی

قزوین| حرکت آرام قزوین به سمت سالمندی

بر اساس آمار بهزیستی به طور متوسط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت استان را افراد سالمند تشکیل می دهد و بر اساس آخرین آمارها بیش از ۱۰ هزار نفر در این استان سالمند هستند و جمعیت استان آهسته آهسته به سمت سالخوردگی در حرکت است که این آمار به خوبی نشان می دهد باید زیرساخت های حمایت از سالمندان بیش از پیش در استان مهیا شود.


مدیرکل ثبت احوال قزوین در این زمینه گفت: در حال حاضر 46 درصد از جمعیت قزوین را میانسالان تشکیل می دهند و به نظر می رسد الگوی سنی سالخوردگی یعنی بالای 65 سال از سال 1425 به بعد بر ساختار سنی جمعیت این استان چیره شود.

حسن وفایی، میزان رشد جمعیت استان قزوین در سال های 90 تا 96 را 1.15 درصد اعلام کرد و افزود:افزایش امید به زندگی و کاهش باروری به طور همزمان منجر به سالخوردگی جمعیت استان می شود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه بیشترین ولادت های استان اوایل دهه 60 به ثبت رسیده و با توجه به گذار سنی متولدین نیمه اول دهه 60 از سال های فرزندآوری، روند کاهشی در ولادت های سال های آتی را شاهد خواهیم بود و به همین نسبت نرخ رشد جمعیت نیز کم خواهد داشت.

وفایی ادامه داد: کاهش تولید نیروی کار جوان و فعال، افزایش جمعیت سالمند مصرف کننده، فرزندان کمتر و دشواری نگهداری سالمندان، برهم خوردن توازن جمعیتی و معضل های فرهنگی و اجتماعی از جمله پیامدهای تغییر ساختار سنی است.

1271سالمند قزوینی از بهزیستی مستمری دریافت می کنند 

مدیرکل بهزیستی قزوین نیز با بیان اینکه در حوزه سالمندان هیچ فردی پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی نمانده است، گفت: در حال حاضر یک هزار و 271سالمند استان از این اداره کل مستمری دریافت می کنند.

علیرضا وارثی افزود : اداره کل بهزیستی قزوین دارای هفت مرکز نگهداری شبانه روزی، چهار مرکز روزانه نگهداری سالمندان ویژه زنان و یک مرکز ویزیت در منزل ویژه سالمندان در قزوین است و در نیمه دوم سال جاری نیز یک مرکز روزانه توانبخشی ویژه مردان نیز ایجاد می شود.

او با اشاره به فعالیت مراکز روزانه توانبخشی سالمندان، گفت: سالمندان می‌توانند با حضور در این مراکز به صورت گروهی به انجام فعالیت‌های مختلف چون فعالیت‌های هنری و سایر موارد بپردازند و علاوه بر آن خدمات توانبخشی اعم از فیزیوتراپی و غیره را نیز دریافت کنند.

این مسئول، خدمات روان شناسی و تقویت حافظه را از دیگر موضوعات خدمتی در این مراکز عنوان کرد و گفت: این افراد با حضور در این مراکز ضمن بهره مندی از فضایی شاد، می‌توانند در جهت انتقال تجربیات سالمندی، کاهش استرس ها و اضطراب‌های خود نیز اقدام کنند.

خانه های کوچک برای سالمندان ایجاد می شود 

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: سیاست سازمان بهزیستی به سمت ایجاد خانه های کوچک با ظرفیت حدود 10 نفر برای سالمندان است تا بتوانند در فضایی کاملا شبیه خانه به فعالیت و زندگی بپردازند.

او همچنین افزود: بهزیستی به ازای نگهداری هر سالمند یارانه ای به مبلغ 800 هزار تومان به موسس این خانه ها پرداخت می کند.

این مسئول اظهار داشت: با ارایه خدمات مناسب و مورد نیاز سالمندان تلاش داریم تا کیفیت زندگی برای این قشر را بالا ببریم.

توزیع ویتامین دی برای تمام سالمندان به صورت فصلی 

کارشناس مسئول برنامه سلامت سالمندان مرکز بهداشت قزوین گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی، سالمندان به سه دسته سالمند جوان 60 تا 70سال، سالمندان میانسال 70 تا 80 سال و کهنسال (از 80 به بالا) تقسیم بندی می کند.

سارا شیخ با اشاره به برنامه های مرکز بهداشت در حوزه سالمندان از توزیع ویتامین دی برای تمام سالمندان به صورت فصلی خبر داد.

او همچنین با اشاره به ارایه خدمات نوین سلات به سالمندان،گفت: برای هر فرد مراجعه کننده به مرکز خدمات جامع، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت سلامت در سطح استان پرونده سلامت الکترونیک تشکیل می‌شود.

شیخ با بیان اینکه در این راستا تمام جنبه‌های سلامت از جمله شیوه زندگی مورد توجه بوده و در زمان تشکیل پرونده ارزیابی می‌شود،گفت: ‌در این برنامه تغذیه، فعالیت بدنی، وضعیت سلامت روان، فشار خون و سایر موارد مورد توجه قرار می گیرد.

او همچنین گفت: سالمندان که افراد بالای 60 سال را تشکیل می دهند از نظر آسیب پذیری به هفت گروه، شامل زنان سالمند، کهنسالان، سالمندان روستایی، سالمندان حاشیه شهرها، سالمندان موسسات آسایشگاهی، سالمندان بی بضاعت و سالمندان تنها تقسیم می شوند.

کارشناس مسئول برنامه سلامت سالمندان مرکزبهداشت قزوین گفت: براساس تعریف سازمان بهداشت جهانی سالمندی فعال دارای سه رکن اصلی سلامت، مشارکت و امنیت است.

او ادامه داد: از عوامل تاثیر گذار در داشتن سالمندی فعال، وضعیت سلامت عمومی و سلامت جامعه ای است که سالمند در آن زندگی کرده است.

شیخ همچنین اظهار داشت: مشارکت های اقتصادی و مولد بودن، حفظ استقلال و فعال بودن در جامعه فاکتورهایی است که دیگران به سالمندی فعال افزوده اند.

این مسئول یادآور شد: سالمندان به عنوان یک پتانسیل عظیم می توانند به عنوان عضوی فعال در اجتماع و اقتصاد ظاهر شوند.

شیخ با بیان اینکه شرایط محیطی نقش مهمی در توان عملکردی سالمندان دارد، خاطرنشان کرد: برای مستقل و فعال بودن سالمند باید شرایط فراهم باشد به عنوان مثال فضای خانه و فضاهای عمومی باید طوری باشد که امکان رفت و آمد سالمند در آنها وجود داشته باشد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد