hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کام تلخ شیرینی‌فروشان زنجانی / قنادان برای تهیه "شکر" دربه‌در شده‌اند

کام تلخ شیرینی‌فروشان زنجانی / قنادان برای تهیه "شکر" دربه‌در شده‌اند

صنف قنادان علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی حاصل از کرونا دغدغه تامین مواد اولیه را در سایه بی‌توجهی دولت به دوش می‌کشند.
امروزه با توجه به شرایط نابه‌سامان اقتصادی و تحریم‌ها در هر حوزه که وارد شویم همواره شاهد تعدد مشکلات و دست و پنجه نرم کردن افراد با مسائل مالی و اقتصادی حوزه خود خواهیم بود. با توجه به ظهور پدیده‌ای با نام کرونا کام مردم تلخ‌تر نیز شده است. در سالی که با کرونا آغاز شد و با موج‌های گرانی و بیماری ادامه پیدا کرد حال به ایستگاه مهر ماه رسیده‌ایم و باید گفت بعد از 7 ماه که هر شغل و صنفی تحت تاثیر کرونا، تحریم و گرانی قرار گرفته است دیگر تاب و توان ناملایمات و کم‌کاری از سمت مسئولان را ندارد و تنها انتظاری که می‌رود این است که مسئولان داخلی با نگاه کارشناسی شده و تخصصی در هر حوزه کمک حال مردم باشند.
صنف قنادان، بستنی و آبمیوه فروشان یکی از صنوفی است که ارتباط ناگسستنی با شرایط جامعه داشته و فعالیت آن گره خورده است با اعیاد، جشن‌ها، سوگواری‌ها، همچنین مسائل اقتصادی مانند گرانی و تحریم‌ها، با توجه به شیوع بیماری کرونا در سال جاری نیز فروشندگان صنف قنادان بازار اصلی فروش خود را در عید، ماه رمضان و جشن‌ها و اعیاد مذهبی از دست داده‌اند و با تعطیلی اکثر مراسمات می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین واحدهای متضرر شده همین صنف قنادان، بستنی‌ و آبمیوه فروشان است.
با همه این‌ها اگر بخواهیم به بررسی مشکلات این صنف بپردازیم متوجه خواهیم شد که حتی در زمانی که کرونا هنوز در جامعه ما وجود نداشت قنادان از اصنافی محسوب می‌شدند که فعالیتشان صرفه اقتصادی نداشته است‌. با وجود اینکه شیرینی جز کالاهایی است که توسط دولت قیمت‌گذاری می‌شود اما در بحث مواد اولیه هیچ حمایتی را از سمت دولت ندارد. گویا دولت در بحث تامین کالاهای اساسی تنها نقش قیمت‌گذاری را برعهده گرفته است و مراحل تامین مواد اولیه و بحث‌های حمایتی را حوزه وظایف خود نمی‌داند.
سوال این است که مشکلات این صنف چیست و تا به امروز چه کمک و حمایت‌هایی را از سمت دولت دریافت کرده‌اند؟ آیا دولت علاوه بر دخالت در امر قیمت‌گذاری توجهی بر تامین مواد اولیه دارد؟
رسول محمدی، رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه فروشان در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به مشکلات این صنف اظهار داشت:‌ قیمت مواد اولیه به شکل بی‌رویه در حال افزایش است بویژه برای صنف ما که 30 الی 40 درصد مواد اولیه بصورت وارداتی تامین می‌شود کار دشوار‌تر شده است.
وی با بیان اینکه دولت هیچ حمایتی در بحث تامین روغن، شکر و آرد انجام نداده است گفت: تنها حدود یک سال است که سهمیه شکر در نظر گرفته شده است که مشکلات فراوانی پیرامون آن وجود دارد.
رئیس اتحادیه قنادان، بستنی و آبمیوه فروشان زنجان تصریح کرد: بی‌برنامگی دولت و نبود تاجر و واردکننده دو دلیل اصلی کمبود شکر سهمیه‌ای در بازار استان است.
وی در خصوص سهمیه‌بندی شکر افزود: در سال گذشته سهمیه شکر فقط از فروردین تا دی ماه شامل استان شد و امسال نیز پس از گذشت چهار ماه تازه این جنس به استان تخصیص داده شد.
محمدی با ابراز تاسف از سهمیه کم شکر در استان گفت: 250 کیلوگرم سهمیه شامل بستنی‌فروشان و کیک‌پزها می‌شود و 800 کیلوگرم نیز در صنف قنادی توزیع می‌شود و این در حالی است این مقدار فقط کفاف دو تا سه روز کاری را برای این اصناف می‌دهد و اهالی این قشر مجبورند مابقی نیاز خود در ماه را با قیمت گران و آزاد تهیه کنند.
وی با اشاره به اینکه لوازم اولیه صنف قنادی از سال گذشته تاکنون 40 تا 700 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: متاسفانه در سال جاری شیرینی تنها 30 درصد گران شده است و اگر با این روند پیش برویم قطعا در آینده نزدیک بیشتر قنادان ورشکست خواهند شد. آرد، روغن و شکر در این روزها به شدت در بازار گران است و دولت هیچ تدابیری برای این قشر زحمتکش نمی‌اندیشد.
رئیس اتحادیه قنادان، آبمیوه و بستنی فروشان با اشاره به نبود روغن در بازار افزود: در حال حاضر قنادان برای تهیه شیرینی، روغن پیدا نمی‌کنند و متاسفانه روغن از 35 تومان به 450 تومان رسیده است که آن هم پیدا نمی‌شود. با این شرایط بازار امکان نظارت وجود ندارد چراکه قیمت اجناس دیگر همچون سابق ثابت نیست و روزانه به شکل صعودی در حال تغییر است و قنادان چاره‌ای ندارند قیمت‌های خود را با توجه به شرایط حاکم در جامعه روزانه تغییر دهند.
با تمام آنچه گفته شد تا زمانی که مسئولان استانی در حیطه وظایف خود توجه کافی و لازم را نداشته باشند قطعا مشکلات بر جای خود باقی خواهند ماند‌. یقینا مسائلی که پیرامون مشکلات قنادان مطرح شد تنها گوشه‌ای از هزاران مشکل این صنف بود و اگر بخواهیم به صنوف دیگر هم بپردازیم با مشکلات مشابه مواجه خواهیم شد. در آخر باید گفت به گفته فعالان صنف قنادان سیاست‌های غلط و عدم توجه مسئولان ذیربط سبب عقب ماندگی صنف شیرینی پزی و قنادی شده است در نتیجه امیدواریم در آینده مسئولان در حد توان ناکافی خود قدمی در جهت بهبود شرایط بردارند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد