hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > خوزستان| درد نخل‌های تشنه جنوب

خوزستان| درد نخل‌های تشنه جنوب

اگرچه خرما میوه مقاومی در برابر کم‌آبی و خشکسالی است اما در سال‌های اخیر برداشت خرما از نخل‌های خوزستان مخصوصا در پایین‌دست به دلیل کمبود آب، تأثیرات گردوغبار بر محصولات کشاورزی و در سه تا چهار سال گذشته شوری بالای آب سبب کاهش کیفی و کمی خرما در شهرهای خوزستان شده است. بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در سال گذشته بیش از 400 هزار اصله نخل در زمین‌های حاشیه رودخانه اروندرود به دلیل کاهش آورد آب رودخانه کارون سبب خشک شدن و عدم بارور شدن آن‌ها در سطح گسترده شده است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر اظهار کرد: تعداد کل مساحت نخل‌های خرمشهر 3 هزار و 700 هکتار است که از این تعداد 2 هزار و 100 هکتار بارور هستند و تعداد یک هزار و 300 هکتار هنوز به مرحله باردهی نرسیده‌اند.

محمد مطرودی با اشاره به تأثیر بی‌آبی و شوری آب بر کیفیت و کمیت نخل‌های خرمشهر گفت: سالانه حدود 7 تا 8 هزار تن برداشت خرما داشتیم اما امسال به دلیل شوری آب و بی‌آبی پیش‌بینی می‌شود تنها بین 2 تا 3 هزار تن خرما برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر با تأکید بر اینکه تولید خرما امسال بیش از 60 درصد کاهش دارد، بیان کرد: امسال بحرانی بی‌آبی و شوری آب در خرمشهر زمانی رخ داد که نخل‌های بیشترین نیاز را به آب داشتند و زمان آبدهی آن‌ها بود.

کاهش کمی و کیفی نخل‌های شادگان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان نیز اظهار کرد: مساحت کل نخل‌های شادگان 13 هزار و 300 هکتار است که این تعداد حدود 30 تا 35 درصد یا از بین رفته یا بار ندارند. ناجی حمادی با اشاره به کاهش کمی و کیفی نخل‌های شادگان عنوان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود بین 35 تا 40 هزار تن برداشت خرما داشته باشیم، این در حالی است که در سال‌های گذشته بین 90 تا 120 هزار تن از نخل‌های شادگان خرما برداشت می‌کردیم. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان گفت: 90 درصد آب موردنیاز نخل‌های شادگان از رودخانه جراحی و حدود 2 هزار و 200 هکتار از رودخانه کارون تأمین می‌شود. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبادان نیز در رابطه با مساحت نخل‌های آبادان اظهار کرد: مساحت کل نخل‌های آبادان 13 هزار هکتار است که از این تعداد 11 هزار هکتار بارور هستند. ناجی شهیب زاده بیان کرد: امسال نخل‌های آبادان با دلیل شوری آب حدود 50 تا 60 درصد با کاهش کمی برداشت خرما و حدود 70 درصد کاهش کیفی روبرو هستند.

آبیاری نخل‌های بهبهان هر 12 تا 15 روز یک‌بار

نادر زارعی مسئول امور باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان مشکل آبیاری نخل‌های این شهرستان را این‌گونه عنوان می‌کند: درگذشته آبیاری نخل‌های در هر 10 روز یک‌بار انجام می‌شد اما الآن هر 12 تا 15 روز یک‌بار آبیاری می‌شود. او می‌افزاید: در شهرستان بهبهان حدود یک هزار و 300 تا 350 هکتار نخل و یک هزار و 500 هکتار باغ وجود دارد که از این تعداد 100 هکتار زردآلو، 30 هکتار انگور و مابقی انجیر و مرکبات است. این مسئول بابیان اینکه آب زمین‌های کشاورزی بهبهان از رودخانه مارون و خیرآباد تأمین می‌شود می‌گوید: آبیاری در شهرستان بهبهان به‌صورت سنتی و تحت‌فشار انجام می‌شود. کامبیز محسنی مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان نیز معتقد است شهرستان بهبهان متهم به برداشت آب است، اما کشاورزی بهبهان نیز به لحاظ کیفی و کمی از بی‌آبی متضرر شده است. او در تأیید این گفته خود عنوان می‌کند: امسال کشت تابستانه حدود 8 هزار هکتار ذرت که علوفه دام را تأمین می‌کند و 2 هزار و 500 هکتار کشت کنجد در محدوده زیدون ممنوع شده است. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهبهان باوجود برداشت محصولات باغی می‌گوید: هنوز میزان خسارت وارده به کشاورزی بهبهان برآورد نشده است. محسنی مدعی شد: امسال شاهد کاهش کیفی و کمی نخل‌های بهبهان بودیم و تنها 450 هکتار از نخل‌های بهبهان از رودخانه مارون آبیاری می‌شوند. او می‌افزاید: هیچ آبی از سد مارون به سمت زمین‌های کشاورزی پمپاژ نمی‌شود بلکه آب در رودخانه‌ها جاری و سپس به سمت انهار سنتی سرازیر می‌شود تا زمین‌های کشاورزی را آبیاری کند.

نخلستان‌های شادگان از بی‌آبی و گرما آتش‌گرفته‌اند

حجت‌الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در رابطه با آبیاری نخل‌های شادگان اظهار کرد: طبق قانون اولویت آبدهی در این وضعیت به کشت دائم مخصوصاً نخل‌های تعلق می‌گیرد اما برخی از مسئولان به‌منظور برداشت آب در حوزه مارون کشت یونجه را گیاه دائم قلمداد کردند.

او افزود: با توجه به اینکه نخل‌های شادگان در انتهای حوزه مارون است، حدود 3 تا 4 سال است که با تنش جدی آب روبرو است به‌طوری‌که برخی مناطق نخل‌های بیش از 4 سال است که آب به آن‌ها نرسیده است.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دهه اخیر باوجوداینکه مقدار دبی سد مارون کم و شبکه‌های آب بیشتر شده است، عنوان کرد: مسئولان سازمان آب و برق نیز شبکه آبیاری بهبهان به زیدون و رامشیر را توسعه داده و بسیاری از زمین‌های دیم، بایر و لم‌یزرع را تبدیل به زمین‌های کشاورزی کردند که در این وضعیت مجبورند به آن‌ها آب دهند.

ناصری نژاد گفت: باوجود دادن تذکر به استاندار، وزیر نیرو، جهاد و سازمان آب و برق اما در عمل کشاورزی بهبهان و زیدون هر 10 روز یک‌بار آب می‌گیرند این در حالی است که نخل‌های شادگان از بهار تا تابستان تنها یک‌بار آبیاری شده‌اند که آن‌هم کامل به نخل‌های نرسیده است.

او بابیان اینکه نخلستان‌های شادگان از بی‌آبی و گرما آتش‌گرفته‌اند، بیان کرد: با فیلم مستند می‌توانم ثابت کنم نخل‌های و به‌طور کل کشاورزی زیدون و بهبهان از شبکه‌دارند آب می‌گیرند و زمانی که نوبت آبدهی به شادگان است برداشت غیرمجاز صورت می‌گیرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد