hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آلودگی هوا باعث کاهش شدید هوش می‌شود

آلودگی هوا باعث کاهش شدید هوش می‌شود

با توجه به تحقیقات جدید محققان، آلودگی هوا سبب کاهش «شدید» هوش می‌شود. این تحقیق نشان می‌دهد که آسیب‌های واردشده از طریق تنفس هوای آلوده، بسیار بیشتر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد.

با توجه به تحقیقات جدید محققان، آلودگی هوا سبب کاهش «شدید» هوش می‌شود. این تحقیق نشان می‌دهد که آسیب‌های واردشده از طریق تنفس هوای آلوده، بسیار بیشتر از چیزی است که قبلا تصور می‌شد.
به گزارش گاردین، تحقیق اخیر در چین انجام شده، اما می‌توان نتایج آن را به همه جهان تعمیم داد، این درحالی است که ٩٥‌درصد مردم دنیا درحال تنفس هوای آلوده هستند. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که سطح آلودگی بالا منجر به کاهش قابل توجهی در نمرات آزمون زبان و ریاضی می‌شود و میانگین تاثیر آن برابر است با از بین رفتن یک‌سال آموزش یک فرد.
«شی چن» از دانشکده بهداشت عمومی ییل در آمریکا که یکی از محققان این تحقیق است، می‌گوید: «هوای آلوده می‌تواند موجب کاهش سطح آموزش یک نفر در مدت یک‌سال شود که این میزان بسیار زیادی است. اما ما متوجه شدیم که این اثر برای سالمندان خصوصا کسانی که بیش از ٦٤‌سال دارند و خصوصا مردان و افرادی که تحصیلات کمی دارند، بسیار شدیدتر است. اگر آسیب واردشده به این افراد را محاسبه کنیم، درمی‌یابیم که تنفس هوای آلوده برای آنها معادل از دست دادن اطلاعات و آموزش چندین ‌سال آنهاست.»
مطالعات قبلی نشان داده بود که آلودگی هوا باعث ضربه‌خوردن به عملکرد شناختی در دانش‌آموزان می‌شود، اما تحقیق اخیر نخستین تحقیقی است که روی همه افراد در سنین مختلف و روی مردان و زنان صورت می‌گیرد.
چن می‌گوید آسیبی که هوای آلوده به افراد بالای ٦٤‌سال وارد می‌کند، بیشترین آسیب است: «ما معمولا تصمیمات مالی حیاتی را در سنین پیری می‌گیریم.» ربکا دنیلز، از موسسه خیریه بهداشت عمومی بریتانیا می‌گوید: «نتایج این تحقیق، بسیار نگران‌کننده است.»
آلودگی هوا سبب ٧‌میلیون مرگ زودرس در‌ سال می‌شود، اما آسیبی که به ذهن و روان مردم وارد می‌کند، کمتر شناخته شده است. یک مطالعه که اخیرا انجام شده، نشان داده که هوای آلوده به «مرگ و میر بسیار بالا» در میان افراد دچار اختلالات روانی مرتبط است، همچنین افرادی که در مناطق شلوغ زندگی می‌کنند، خطر ابتلا به زوال عقل در آنها بسیار بالاست.
تحقیق جدید که در مجله آکادمی ملی علوم چاپ شده، آزمون‌های زبان و ریاضی را روی ٢٠‌هزار نفر از خانواده‌های سراسر چین در سال‌های ٢٠١٠ تا ٢٠١٤ مورد بررسی قرار داده است. محققان نتایج این آزمون‌ها را با میزان نیتروژن دی‌اکسید و سولفور دی‌اکسید موجود در هوا در این مدت مورد بررسی و مقایسه قرار دادند.
آنها دریافتند افرادی که بیشتر در معرض هوای آلوده قرار داشته‌اند، آسیب بیشتری به قدرت هوششان وارد شده و این آسیب بیشتر به حوزه زبان و توانایی ریاضی وارد شده و در مردان بیشتر است. محققان می‌گویند تفاوت در آسیب واردشده به مردان و زنان ناشی از تفاوت در نحوه عملکرد مغز آنهاست. «دریک هو» از دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید که تاثیر هوای آلوده تنها به مسأله هوش آسیب نمی‌رساند و مشکلات دیگری را هم مثل استرس و التهاب عصبی ایجاد می‌کند.
از سوی دیگر، این مطالعه نشان می‌دهد که اثرات آلودگی هوا از سالی به ‌سال دیگر متفاوت بوده و این احتمالا به دلیل سایر عوامل مرتبط مثل تفاوت‌های ژنتیکی است.
از سوی دیگر، دانشمندان متوجه شدند که آلودگی هوا به غیر از اثرات طولانی‌مدت، اثرات کوتاه‌مدتی هم روی هوش دارد. این موضوع را می‌توان در نتیجه امتحانات ورودی و کنکورهای دانشگاهی دانش‌آموزان و دانشجویان مشاهده کرد.
«دریک هو» می‌گوید: «مسأله آلودگی هوا چیزی نیست که بتوان آن را در عرض چند روز حل کرد، اما دولت‌ها باید برای حل این معضل چاره‌ای بیندیشند. کاهش آلودگی هوا مستقیما روی زندگی انسان‌ها و رشد اقتصادی کشورها اثرات مثبتی می‌گذارد.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد