hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > کهگیلویه و بویر احمد| جمعه‌بازار یاسوج در پیج و خم موانع

کهگیلویه و بویر احمد| جمعه‌بازار یاسوج در پیج و خم موانع

جمعه‌بازار یاسوج قرار بود باری از دوش مردم بر دارد و به کاسبی‌ها رونق بخشد اما حالا به چالش اساسی بین شهرداری و غرفه داران و حتی مردمی که به‌عنوان خریدار در این منطقه حضور پیدا می‌کنند تبدیل‌شده است.

جمعه‌بازار یاسوج مکانی پر رفت‌وآمد و در نقطه‌ای از شهر یاسوج قرارگرفته که در روزهای جمعه ترافیک سنگینی در خیابان‌های منتهی به جمعه‌بازار ایجاد می‌شود. آن‌گونه که از اسم آن پیداست این مکان تنها باید در روزهای جمعه برای خریدوفروش مورداستفاده قرار گیرد اما در حال حاضر به دلیل فعالیت همه‌روزه در آن باید نام روز بازار بر چنین مکانی گذاشت. جمعه‌بازار یاسوج شکلی خاص و منحصربه‌فرد نسبت به سایر جمعه‌بازارهای کشور دارد و از معابری تودرتو و پیچیده با غرفه‌هایی از جنس فلز یا همان پلیت به زبان محلی درست‌شده است. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا شهر یاسوج مکانی بهتر از مکان فعلی برای خدمات‌دهی به مردم داشته باشد که البته کارهایی هم صورت گرفته و مکانی روبروی مکان فعلی و با هزینه زیادی توسط بخش خصوصی ساخته‌شده است.

نمی توانیم 90 میلیون تومان پول بدهیم

غرفه داران اما حاضر به نقل‌مکان نیستند و دلایل خاص خودشان را هم دارند. در چند روز گذشته جمعی از غرفه داران برای نشان دادن اعتراض خود جلوی شهرداری آمدند و نسبت به‌جابه‌جایی بازار روز اعتراض کردند.

یکی از این افراد گفت: برای انتقال و جابجایی جمعه‌بازار به منطقه دیگر مبلغ ۹۰ میلیون تومان از ما خواسته‌اند درحالی‌که نمی‌توانیم این مبلغ را تهیه کنیم ما اگر این مبلغ را داشتیم که نمی‌آمدیم دست‌فروشی کنیم.

یکی دیگر از افرادی که بیش از ۱۳ سال است در جمعه‌بازار یاسوج غرفه دارد نیز گفت: بیش از هزار نفر در این بازار کسب درآمد می‌کنند و به‌واسطه آن‌ها بیش از ۵ هزار نفر با این مبالغ زندگی می‌کنند.

او گفت: ۱۴ سال است که عوارض پرداخت می‌کنیم در آن زمان آنجا بیابان بود و پر از خار و خاشاک بود و اکنون برخی‌ها آمده‌اند و می‌خواهند نان عده‌ای را قطع کنند. این فرد که از غرفه داران جمعه‌بازار است تصریح کرد: مسئولان به‌جای نان بریدن به دنبال ایجاد اشتغال برای جوانان باشند. این افراد درخواست داشتند که مکان جمعه‌بازار یاسوج جابه‌جا نشود چراکه نمی‌توانند ۹۰ میلیون تومان را پرداخت کنند و به مکان جدید نقل‌مکان کنند.

مشکل فقط ترافیک نیست

شهردار یاسوج در همین ارتباط، داستان جمعه‌بازار یاسوج را مربوط به گذشته دانست و گفت: جانمایی جمعه‌بازار درگذشته درست نبود و همین موجب ایجاد مشکلات کنونی شده است.

نستهن مقدم افزود: جمعه‌بازار یاسوج تبدیل به‌روز بازار شده و مشکلاتی را ایجاد کرده که ازجمله آن‌ها ترافیک و سد معبر و سایر مشکلات است که بحث امروز ما مربوط به چنین مشکلاتی نیست و این‌ها در درجه دوم اهمیت از نظر ما قرار دارند.

او به مشکل اصلی در جمعه‌بازار اشاره کرد و گفت: ترس امروز ما از آتش‌سوزی در جمعه‌بازار یاسوج است که هرلحظه امکان آتش‌سوزی به دلایل مختلف و به‌خصوص آتش‌سوزی احتمالی به دلیل سیم‌کشی غیراستاندارد برق در این مکان وجود دارد.

مقدم با بیان اینکه کابل‌های برق در جمعه‌بازار یاسوج به‌صورت بسیار خطرناکی از روی غرفه‌های فلزی عبور می‌کنند و به یکدیگر تنیده شده‌اند خاطرنشان کرد: به همین دلیل است که نمی‌توانیم روی چنین مشکلی چشم‌پوشی کنیم چراکه در صورت هرگونه حادثه‌ای با جان هزاران نفر سروکار داریم. او به تعداد نزدیک به هزار غرفه‌ای که در جمعه‌بازار وجود دارد اشاره کرد و گفت: در قبال جان مردم مسئول هستیم چراکه علاوه بر وضعیت کابل‌های برق بیشتر کالاهای موجود در جمعه‌بازار یاسوج از مواد نفتی درست‌شده و معابر هم که وضعیت خوبی برای امدادرسانی ندارند. شهردار یاسوج یادآور شد: لذا بر اساس مصوبات دستگاه‌های مسئول و نظارتی شورای شهر یاسوج تصمیم بر سازمان‌دهی فضای فعلی جمعه‌بازار شهر یاسوج دارد. وی به تصمیماتی که در مورد فضای کنونی گرفته‌شده هم اشاره کرد و گفت: در صورتی فضای کنونی مورداستفاده قرار می‌گیرد که پارکینگ برای آن در نظر گرفته شود و امکانات لازم را داشته باشد. مقدم به حادثه‌ای که در جمعه‌بازار کرج حادث شد و 700 غرفه در آتش خاکستر شد اشاره کرد و گفت: چنین حوادثی را می‌بینیم و باید از آن‌ها عبرت بگیریم چراکه در صورت هرگونه حادثه‌ای به‌خصوص آتش‌سوزی در جمعه‌بازار یاسوج علاوه بر میلیاردها تومان کالا و اجناس غرفه داران شاهد حادثه و فاجعه انسانی هم خواهیم بود که با پیشگیری نباید اجازه بروز چنین حوادثی را بدهیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد