hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مازندران| پرچم زرد به شناهگاه‌ها

مازندران| پرچم زرد به شناهگاه‌ها

شناگاه‌های شمال کشور مصداق کامل یک بام و دو هوا هستند؛ از طرفی به اعتقاد کارشناسان این شناگاه‌ها نامطلوب شناخته‌شده و از طرف دیگر شنا کردن در آن غیرمجاز اعلام‌نشده است.


۴۳ شناگاه در نوار ساحلی ۳۳۸ کیلومتری مازندران وجود دارد که به اعتقاد مسئولان این شناگاه‌ها نامطلوب است اما درعین‌حال شنا کردن در آن را غیرمجاز نمی‌دانند. از سوی دیگر طرح سالم‌سازی دریا در مازندران از اول خردادماه در ۹۵ نقطه ساحلی شروع شد و همچنان بسیاری از شناگاه‌ها پاکیزه نیستند و هرروز شمار زیادی در این مناطق آلوده، تن به آب دریا می‌زنند.

واقع نشدن شناگاه‌ها در مجاورت محل دفن زباله و مصب رودخانه‌ها، ممنوعیت رهاسازی فاضلاب، ممنوعیت تجمع قایق‌ها، منع وجود رستوران آبی و نگهداری حیوانات اهلی و غیر اهلی و احشام در شناگاه، وجود سرویس‌های بهداشتی دارای موازین، ممنوعیت انباشت زباله و نزدیکی به اماکن مسکونی ازجمله شاخص‌هایی که در تعیین رنگ پرچم‌های شناگاه مؤثر است.

۴۹ درصد شناگاه‌ها دارای آلودگی میکروبی هستند

 مریم موسوی کارشناس محیط‌زیست مازندران بابیان اینکه در استان مازندران بر اساس بزرگی شناگاه‌ها و عمومی بودن، طرح‌ها پایش می‌شود اظهار داشت: بیشترین شناگاه‌ها مربوط به بابلسر، فریدون‌کنار، محمودآباد و نوشهر است و شهرستان‌های نکا، گلوگاه و عباس‌آباد فاقد شناگاه هستند که سال قبل پنج بار از هر شناگاه و امسال نیز یکبار از سوی محیط‌زیست ارزیابی و پایش شده است.

او با اشاره به تهیه لیست شناگاههای آلوده و علل آلودگی آن ادامه داد: در سال جاری چهار نامه به دادستان استان درباره آلودگی شناگاه‌ها زده شد و نتایج آزمایش میکروبی سال قبل نشان می‌دهد که ۴۹ درصد شناگاه‌ها دارای آلودگی میکروبی هستند و بر اساس آزمایش‌ها و دستورالعمل ابلاغی ۱۴ شناگاه بحرانی و فوق بحرانی شناسایی شدند و دستور تعطیلی شناگاه‌های فوق بحرانی صادر و به شناگاه‌های بحرانی مهلت دوهفته‌ای برای رفع و اصلاح مسائل زیست‌محیطی داده شد.

او افزود: دو نوع پرچم در شناگاه‌ها تعریف‌شده که پرچم آبی نشان می‌داد شناگاه‌ها و طرح سالم‌سازی ازنظر زیست‌محیطی برای شنا پاکیزه است و پرچم زرد نشان می‌دهد که شناگاه ازنظر بهداشتی و سایر موارد مناسب و مطلوب نیست و احتمال خطر وجود دارد.

موسوی تصریح کرد: در استان چهار شناگاه تعطیل، ۴۳ شناگاه دارای پرچم زرد و سه شناگاه دارای پرچم آبی شدند و با توجه به دستورالعمل ساماندهی سواحل، باید بودجه ملی و استانی تخصیص داده شد که تاکنون داده نشد. او بابیان اینکه بیشتر شناگاه‌ها در نزدیک مصب رودخانه‌ها تعریف‌شده است پیشنهاد جابجایی و استقرار آن در فاصله بیشتری از مصب رودخانه را داد و گفت: شناگاه‌های آلوده از طریق محیط‌زیست و بهداشت معرفی و پرچم‌های لازم در آن نصب و شناگاه‌های غیرمجاز نیز تعطیل شوند، همچنین ساماندهی مدیریت پسماند در سواحل و رودخانه‌ها، اجرای سیستم تصفیه فاضلاب، اشاعه فرهنگ زیست‌محیطی و تمهیدات لازم برای پسماندهای کشاورزی باید موردتوجه قرار گیرد.

۵۱ طرح ساحلی پایش و بررسی‌شده است

درعین‌حال محمد جعفری نماینده وزارت کشور نیز می‌گوید: طبق دستورالعمل‌های رسیده و تفاهم‌نامه، پایش شناگاه‌های ساحلی و مناطق ساحلی باید مدنظر قرار گیرد و اکنون ۵۱ طرح ساحلی پایش و بررسی‌شده است.

او بابیان اینکه هنوز در مناطق غیرمجاز شنا پایش صورت نگرفته، به نصب پرچم در شناگاه‌ها اشاره و اضافه کرد: در بسیاری از طرح‌ها، پرچم‌ها نصب نشده است.

به گفته جعفری، باید ایرادات موجود در شناگاه‌ها توسط سازمان‌های متولی احصا و رفع شود زیرا در مازندران ۳۸۶ منطقه حادثه‌خیز وجود دارد و قرار شد طرح‌های ساحلی و مناطق حادثه‌خیز پایش و بررسی شود.

او به صدور مجوز ساحلی و طولانی بودن روند صدور مجوز از مراکز هشت‌گانه گفت: این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذار عطای سرمایه‌گذاری را به لقایش بخشد و باید شرایط سرمایه‌گذاری تسهیل شود، علاوه بر این، برخی ایرادات و مشکلات از سوی مدیر طرح ساحلی قابل‌رفع نیست و باید بازنگری لازم در دستورالعمل‌ها صورت گیرد و باید ببنیم آیا ابزارهای قانونی را حل آن در اختیارداریم یا خیر.

حداکثر مجوزها طی ۵۸ روز باید پاسخ داده شود

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران نیز بابیان اینکه حداکثر مجوزها طی ۵۸ روز باید پاسخ داده شود گفت: پاسخ به مجوزها در محیط‌زیست حداقل در یک هفته صورت می‌گیرد. او نظارت بر پسماند را وظیفه محیط‌زیست و بهداشت دانست و گفت: اگر قرار است قبل از شناگاه‌ها نظارت صورت گیرد باید دستگاه‌ها تعامل داشته باشند و در تفاهم‌نامه موارد لازم گنجانده‌شده است. او تأکید کرد: اگر آلودگی بنا به هر دلیلی وارد طرح سالم‌سازی شود نباید مسئول طرح را مبرا بدانیم زیرا باید از فعالیت شناگاه جلوگیری شود. ابراهیمی ادامه داد: در یک سال گذشته طرح جامع گردشگری دریایی و ساحلی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی استان تهیه‌شده است و این طرح پایان‌یافته و می‌تواند نقشه راهی برای ما باشد. مدیرکل محیط‌زیست مازندران تصریح کرد: پسمانده‌ها و فاضلاب‌های خانگی و شهری عمده مشکل ما به شمار می‌رود و وظیفه‌داریم با همه محدودیت‌ها با آن مقابله کنیم. علی اسد فرماندار بابلسر نیز گفت: نصب پرچم در شناگاه بابلسر صورت گرفته است و وضعیت شناگاه‌های شهرستان در میانه بود و نه خراب و نه خوب است و باید شرایط را مطلوب و اصلاح کنیم. علی اسد افزود: برای اصلاح ساختار باید در حوزه فرهنگی و اجتماعی سرمایه‌گذاری و از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی استفاده کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد