hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > افزایش ابتلا‌ به بیماری کرونا در اردبیل / احتمال تغییر وضعیت ‌به قرمز / ‌هفته سختی پیش رو داریم

افزایش ابتلا‌ به بیماری کرونا در اردبیل / احتمال تغییر وضعیت ‌به قرمز / ‌هفته سختی پیش رو داریم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: با توجه به افزایش ابتلاها به بیماری کرونا در اردبیل هفته سختی را پیش رو خواهیم داشت.

شهرام حبیب زاده پیش از ظهر امروز در نشست مشترک با اصحاب رسانه، در آخرین جلسه مشترک با ستاد کرونا در استان و بر اساس آمارهای  احصا شده، وضعیت شهرهای اردبیل، سرعین، خلخال و پارس آباد نارنجی اعلام شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم که چرا ستاد کرونا وضعیت شهرها را زرد یا سفید اعلام کرده و علوم پزشکی نارنجی اعلام  می کند،با بیان اینکه نارنجی در واقع به تازگی وارد ادبیات کرونا شده است و به منزله حرکت به سمت قرمز است، گفت: برخی به ادبیات جدید آشنا نیستند و به جای نارنجی وضعیت را زرد اعلام می‌کنند.

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل، اردبیل حتی به پیک اول خود در بیماری نرسیده و 17.5 درصد از جمعیت تحت بررسی استان در معرض ویروس بوده‌اند.

حبیب زاده گفت: چنین وضعیتی گویای این واقعیت است ک اردبیل به کوهان دوم ابتلای خود نرسیده و با توجه به وضعیت ابتلا به بیماری احتمال رسیدن به وضع قرمز را داریم.

وی تاکید کرد: در هفته اخیر سیر بیماران بستری افزایش داشت و وضعیت شهر نارنجی شد که اگر ادامه بیابد به وضعیت قرمز می‌رسیم. هفته اخیر 165 نفر مثبت سرپایی داشتیم و تعداد ابتلا به 113 نفر رسید.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با اذعان به اینکه اگر به مدت دو هفته، روزی 19 نفر بستری شود درمنطقه وضعیت قرمز اعلام می‌شود، ادامه داد: دلیل افزایش ابتلا بی‌توجهی مردم و افزایش سفرها است.

وی در خصوص مرگ و میرها گفت: در ماه‌های اول مرگ و میر بیماری بالا بود و پزشکان بیماری را نمی‌شناختند. از 15 فروردین ماه یک سری درمان‌ها آغاز شد و مرگ و میر 10 برابر کاهش یافت. تا به امروز بستری فعلی 113 نفر، 400 نفر ابتلای قطعی و 246 نفر فوتی  قطعی است و تاکنون 3 هزار و 658 نفر تاکنون در استان به این بیماری مبتلا شدند.

پاسخ به آمار ضد و نقیض مرگ و میر

حبیب زاده همچنین در پاسخ به اینکه چه دفاعی از آمار ضد و نقیض مرگ و میر دارید و برخی شهروندان مدعی هستند دلیل مرگ بیمارشان غیر از کرونا اعلام شده اما فرد به دلیل کرونا فوت کرده است، ادامه داد: در ابتدا سیستمی برای اعلام مرگ و میر مشخص نشده بود و به عنوان مثال بیماری که در بیمارستان علوی مبتلا به کرونا بوده و با سکته مغزی فوت می‌شد، دلیل مرگ را کرونا اعلام می‌کردیم.

وی افزود: بعد از اصلاح تعاریف به عنوان مثال بیمار تصادفی مبتلا به کرونا داشتیم که به دلیل تروما فوت شده بود و دلیل مرگ کرونا اعلام نمی شد. لازم به ذکر است صرف مثبت بودن تست بیمار، گویای ابتلا به بیماری نیست و گاهی تست بیمار منفی است اما فرد مبتلا است.

وی با بیان اینکه فشار مالی قابل توجهی در دوران کرونا متحمل شدیم، گفت: درآمدهای ما با کاهش 9 برابری همراه شده و با این وجود مجبور شدیم از نیروهای قراردادی بیشتری برای ارائه خدمات به مردم استفاده کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل تاکید کرد: در 4 ماه اخیر بسیاری از امکانات دانشگاه در مبارزه با کرونا صرف شد و به سمتی می‌رویم که با وجود کرونا امکانات را به کار گیریم.

شهرام حبیب زاده با تاکید به اینکه باید این بیماری را پذیرفت و زندگی را با آن تطبیق داد، ادامه داد: گفته می شود دو سال این بیماری با ما است و ما نمی‌توانیم دو سال همه اصناف و خدمات را تعطیل کنیم.

وی تصریح کرد: در مقابل باید شیوه زندگی کردن با کرونا را به مردم بیاموزیم؛ ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت بهداشت باید نهادینه شود و لازم است استانداردی برای زندگی با کرونا ترسیم کنیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: نه تعطیلی کامل اصناف اقدام درستی است و نه بی توجهی مطلق به آن که در کشور سوئیس مشاهده شد. بلکه در مقابل باید به پیش‌گیری تلاش کنیم.

وی افزود: اگر برخی محدودیت‌های فروردین ماه نبود، ممکن بود 1500 بیمار، داشته باشیم و مرگ و میر با افزایش قابل توجه همراه می‌شد.لازم است با رعایت نکات بهداشتی از فعالیت چرخه اقتصادی نیز خودداری نشود.

به گفته حبیب زاده بیماری ایمنی دائمی ایجاب نمی‌کند به همین دلیل تدابیر بهداشتی باید به صورت مستمر رعایت شود و رسانه‌ها نقش کلیدی در این خصوص دارند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با تاکید به اینکه متاسفانه در خود اردبیل مردم رعایت قابل قبولی ندارند و از هر 20 نفر یک نفر رعایت می‌کند.

حبیب زاده تاکید کرد: با این وجود وضعیت استان ما پایدار بوده اما سفر از استان‌های قرمز موجب شده تا رشد را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اجرای پلاسما درمانی در استان اردبیل و استفاده از برخی داروها گفت: ماه اول 7 مورد مرگ و میر داشتیم اما با اجرای شیوه های جدید درمانی در حال حاضرمرگ و میر به یک نفر در ماه رسیده است.

اردبیل رتبه ششم کشوری در غربال‌گری

همچنین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در پاسخ به ساز و کارهای آزادسازی اماکن گفت: این موضوع حتی در اختیار استان‌ها نیست و دستور کلی از ستاد کشوری ابلاغ می‌شود و به صورت بسیار جزئی می‌توانیم در استان مداخله کنیم.

بابک نخستین با بیان اینکه نظارت هم توسط ستاد استانی انجام می‌شود، گفت: 140 نفر کارشناس بازرسی در مقابل بیش از 21 هزار مورد اصناف داریم و بازگشایی اصناف توسط خود اصناف، علوم پزشکی و سازمان صمت مدیریت  می‌شود اما مطالبه مردم نیز نقش اساسی دارد.

وی با تاکید به اینکه برخی اصناف در ایپدمی اخیر تاوان داده و متضرر شدند، افزود: برخی اصناف رعایت خوبی ندارند و لازم است در بین اصناف رعایت اصول بهداشتی فرهنگ‌سازی شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه این استان رتبه ششم کشور در غربال گری و رتبه چهارم در کنترل رصد سلامت را کسب کرده است، افزود: در مقایسه با استان‌های همجوار میزان اپیدمی ما کمتر است. قطع بیماری در اختیار هیچ کشوری نیست و اینکه ظرفیت مراکز درمانی و  بیمارستان‌ها کفاف بدهد یک موفقیت است.

بابک نخستین با بیان اینکه هیچ بیماری در استان پشت در ICU نمانده است، اضافه کرد: در تمام مدت شیوع بیماری تا به امروز توانستیم خدمات خوبی به شهروندان ارائه دهیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد