hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > البرز| مناسب‌سازی محیط شهری تنها محدود به معابر نیست

البرز| مناسب‌سازی محیط شهری تنها محدود به معابر نیست

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر کرج با تأکید بر اینکه نزدیک به 13 میلیون نفر از جامعه 85 میلیونی ایرانی در طیف افراد کم‌توان و ناتوان جسمی و حرکتی قرار می‌گیرند، حرکت جامعه به سمت سالمندی را نیز از برگ خریدهایی برشمرد که ضرورت پرداختن به موضوعات تخصصی شهرسازی و ایمنی را بسیار برجسته و پراهمیت می‌سازد.

احد رسولی که در کارگروه مناسب‌سازی دسترسی درون ساختمان‌ها و نحوه ارتباط آن با پیاده‌روها و معابر سخن می‌گفت، از راه‌اندازی کمیته شهرسازی و توسعه درون‌شهری در شورای اسلامی شهر به‌منظور پرداختن به موضوعات تخصصی مرتبط خبر داد.

او افزود: طبق قانون کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام اقدامات مناسب‌سازی هستند به‌طوری‌که 16 دستگاه در ستاد مناسب‌سازی نقش دارند؛ اما به دلیل سپردن دبیری این ستاد به دستگاهی غیر مجری یعنی بهزیستی، تصمیمات و اقدامات آن از ضمانت اجرایی مناسب برخوردار نیست. رسولی، با اشاره ضمنی به اینکه دبیری ستاد مذکور باید به شهرداری‌ها سپرده می‌شد، تصریح کرد: در برنامه سوم توسعه برای اجرای ضوابط و مقررات مناسب‌سازی برنامه‌ریزی‌شده بود اما به دلایل متعدد این امر صورت نگرفت و امروز شهرهای ما با مشکلات متعددی در زمینه ایمنی و مناسب‌سازی دست‌به‌گریبان هستند. عضو شورای شهر کرج بیان کرد: متأسفانه همه‌ساله تعدادی از شهروندان در کشور ما به دلیل عدم ایمنی و نامناسب بودن محیط شهری، آسیب می‌بینند اما به دلیل طولانی بودن بروکراسی اداری، از پیگیری مسئله منصرف می‌شوند. او با تأکید بر اهمیت خروج از کار جزیره‌ای و ناهماهنگ در شهر و شهرداری، اذعان داشت: باید اقدامات مناسب‌سازی و ایمنی شهری با محوریت حوزه شهرسازی و معماری و نظارت بخش فنی و عمرانی با دقت و کیفیت لازم اجرایی شود. رسولی، به نمونه‌های موفق جهانی که مجری شایسته‌ای برای طرح‌های مناسب‌سازی شهری بوده‌اند، اشاره کرد و ادامه داد: کشور کانادا از ابتدای دهه 60 میلادی نسبت به اجرای این امر اهتمام ورزید به‌طوری‌که امروز توانسته است به میزان 95 درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از حوادث شهری بکاهد. این عضو شورای شهر، اقدامات انجام‌گرفته از سوی مدیریت شهری کشور کانادا را با مشارکت گرفتن از بخش پزشکی و سازمان‌های مردم‌نهاد ذکر کرد و افزود: ما نیز باید بتوانیم از این الگوها در مسیر پیشرفت و توسعه مناسب و عادلانه شهری بهره‌برداری کنیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد