hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اعتراض یهودیان به «دولت یهود»

اعتراض یهودیان به «دولت یهود»

ده‌ها هزار نفر در تل‌آویو علیه قانون نژادپرستانه «کشور یهود» تظاهرات کردند. حدود 80 تا صد هزار نفر از دروزی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی با برگزاری تظاهراتی گسترده به قانون جدید التاسیس «دولت یهود» در پارلمان رژیم صهیونیستی اعتراض کرده و آن را نقض آشکار حقوق اقلیت‌ها دانستند.
این تظاهرات که در میدان رابین شهر تل‌آویو برگزار شده بود هدفش محکوم کردن فعالیت‌های نژادپرستانه مقامات سیاسی صهیونیستی بخصوص در دولت و پارلمان بود. کمیسر حقوق بشر سازمان ملل با اعلام وصول شکایت ارائه شده از سوی کمیته عربی پیگیری درباره قانون کشور یهود و شنیدن صدای معترضان گفت در این باره تحقیق خواهد کرد .
اواخر تیرماه گذشته بود که مجلس نمایندگان رژیم صهیونیستی موسوم به کنست قانون نژادپرستانه «کشور - ملت یهود» را تصویب کرد و به موجب آن اعلام شد سرزمین فلسطین متعلق به یهودیان است و فقط یهودیان در آن حق تصمیم‌گیری دارند. همان زمان نمایندگان عرب کنست با پاره کردن این قانون اعتراض صریح خود را اعلام داشتند. با این حال دولت بنیامین نتانیاهو تصویب چنین قانونی را تبریک گفت و آن را مایه غرور و افتخار برای خود دانست. رفته رفته ضعف و کاستی‌های این قانون معلوم شد و سایر اقلیت‌های ساکن در سرزمین‌های اشغالی نیز لب به اعتراض گشودند. یکی از این اقلیت‌های مهم دروزی‌ها هستند که شامگاه شنبه با برگزاری تظاهراتی گسترده مخالفت خود را با این قانون نژادپرستانه اعلام و خواستار لغو آن شدند .
سرخوردگی اقلیت‌ها
به گزارش رویترز، تصویب قانون دولت یهودی بسیاری را در داخل سرزمین‌های اشغالی سرخورده کرده و آنها را در جایگاه شهروندان درجه دوم نشانده است. دروزی‌ها اقلیتی مسلمان هستند که دینشان با ادیان دیگر در آمیخته است. اکثریت دروزی‌ها در لبنان و سوریه زندگی می‌کنند اما بخشی از آنها هم ساکن سرزمین‌های اشغالی هستند. تعداد دروزی‌های اسرائیل به 120 هزار نفر می‌رسد که تقریبا دو درصد جمعیت را شامل می‌شوند. اما برعکس اعراب، دروزی‌ها به سربازی می‌روند و در عرصه‌های سیاسی و رسانه‌های اسرائیل فعال هستند. معترضان با در دست داشتن پرچم‌های اسرائیل و دروزی شعارهایی در لغو این قانون می‌دادند و معتقد بودند باید اسرائیل متعلق به همه آنها باشد .
شیخ موفق طریف، رهبر معنوی دروزی‌ها در سخنانی در برابر معترضان گفت: کسی نمی‌تواند به ما نصیحت کند که وفاداری خودمان را اثبات کنیم. زیرا اخلاص و وفاداری ما را سربازانی اثبات کرده‌اند که الان در گور خوابیده‌اند. پس چرا به‌رغم این همه فداکاری ما نباید از حقوقی مساوی برخوردار باشیم؟ وی در پایان گفت به مبارزه‌شان تا رسیدن به حقوقی مساوی ادامه خواهند داد. یات سلامی، که یک دروزی 53 ساله است می‌گوید اینجا یهودی، عرب، دروز، مسلمان و مسیحی و حتی چرکسی با هم زندگی می‌کنند و باید از حقوقی برابر برخوردار باشند .
اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز 20درصد از جمعیت 9 میلیون نفری سرزمین‌های اشغالی راتشکیل می‌دهند. آنها هم به صورت سیستماتیک با تبعیضی فزاینده مواجه بوده و روز به روز صهیونیست‌ها عرصه را بر آنها تنگ می‌کنند تا شاید سرزمین ‌های اشغالی را ترک کنند. به گزارش رویترز، هرچند اعراب هم به این قانون اعتراض دارند اما اعتراض دروزی‌ها به رغم تعداد اندک شان بسیار اثر گذار تر بوده است. هفته گذشته بنیامین نتانیاهو در واکنش به اعتراضات دروزی‌ها گفته بود: «ما احساسات برادران دروزی را درک می‌کنیم. دراین قانون مواردی نیست که حقوق مساوی آنها را نقض کرده باشد». اما این سخنان نه‌تنها نتوانست خشم مردم دروزی را فرونشاند بلکه موجب برافروخته‌تر شدن بیشتر خشم آنها شد .
توطئه‌ای شکست‌خورده
کارشناسان می‌گویند مصوبه پارلمان رژیم صهیونیستی در راستای اجرای مفاد «معامله‌قرن» و در تکمیل آن بوده است. در مصوبه قانون دولت یهود وجود هرگونه تنوع در دولت جعلی اسرائیل مردود شناخته شده است و آنچه را تاکنون به عنوان اقلیت‌ها مطرح بود بی‌اعتبار کرده است. مصوبه جدید حضور اقلیت‌ها را نمی‌پذیرد و نقش آنها را در تصمیم‌گیری‌ها بی‌اثر می‌کند؛ همچنین آنها را به خاطر نداشتن نژاد یهودی، در معرض حذف و بی‌هویتی کامل قرار می‌دهد. هدف اصلی قانونگذاران صهیونیست این است که با تاکید بر یهودی بودن این رژیم فلسطینی‌ها از تمام حقوق و امتیازاتشان محروم ساخته و سرانجام از مابقی سرزمین‌های‌شان نیز اخراج کنند. برخی دیگر از کارشناسان بر این باو بودند که تصویب قانون دولت یهودی طرحی شیطانی برای مقابله با پیشنهاد منطقی ایران مبنی بر انجام یک همه‌پرسی در سرزمین‌های اشغالی به منظور تعیین دولت آینده آن است. زیرا اگر چنین رفراندومی برگزار شده و همه آوارگان فلسطینی حق مشارکت در آن را داشته باشند دولت آینده سرزمین‌‌های اشغالی دولتی متعلق به اعراب و مسلمانان خواهد بود .
حسن حجازی یک تحلیل‌گر لبنانی درباره تصویب قانون دولت یهودی گفته است: «زمان صدور چنین مصوبه‌ای را نمی‌توان بی‌ارتباط دانست. روی کار بودن راست‌گرایان افراطی، وجود دولتی افراطی در آمریکا، انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و نیز مساله معامله قرن از عوامل مهمی است که به تصویب این قانون کمک کرده است . به گفته این تحلیلگر همه اینها قطعات یک پازل بزرگ‌تر به شمار می‌روند که آمریکا و صهیونیست‌ها به کمک برخی رهبران کشورهای عرب در حال تکمیل آن هستند ».
با این همه اعتراضات درون سرزمین‌های اشغالی و اختلافات به وجود آمده در محور عربی - آمریکایی نشان می‌دهد که آن معامله قرن تا اینجا به تاریخ پیوسته است و طرح دولت یهودی نیز سرنوشتی جز این نخواهد داشت .
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد